تغییرات آب و هوا فقط زمین را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و ساکنان این کره خاکی را هم متاثر می‌کند.
کد خبر: ۸۱۶۹۴۸

این نتیجه‌ای است که بتازگی در گزارشی از سوی ژورنال پزشکی لنسنت و یو‌.سی‌.ال منتشر شده است. این دانشگاه در زمینه چگونگی تاثیر آب و هوا روی سلامت جهانی تحقیق می‌کند. در این سند، نویسنده ادعا کرده که تنها راه رسیدن به سلامت جهانی کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

پرفسور آنتونی کاستلو از دانشگاه یو.سی‌.ال در این‌باره می‌گوید: تغییرات آب و هوایی می‌تواند تمام تغییرات مثبتی که در چند دهه اخیر به دلیل پیشرفت اقتصادی در سلامتی افراد ایجاد شده را خنثی کند؛ البته این تاثیرات مستقیم نیست و از طرق غیرمستقیمی مثل مهاجرت و عدم ثبات اجتماعی اتفاق می‌افتد.

البته پروفسور کاستلو طبق تحلیل‌های انجام شده باور دارد با برخورد درست با این تغییرات حتی می‌توان از آنها در جهت نفع سلامت هم بهره برد و درواقع یافتن روش درست این راه را بهترین فرصت برای نسل‌های آینده در جهت رسیدن به سلامت می‌داند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد گرم شدن کره زمین تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم روی سلامت افراد دارد. تغییرات آب و هوایی شدید می‌تواند تاثیر مستقیم بگذارد. مثلا موج گرمایی که اخیرا در هند مشاهده شد، توانست 1700 نفر را به کام مرگ بکشاند و نوع دیگری که در روسیه اتفاق افتاد، تلفات باورنکردنی 11 هزار نفری داشت.

از دید مطالعات انجام شده، تاثیرات غیرمستقیم هم شامل آن تاثیراتی می‌شود که مثلا از سوختن سوخت‌های فسیلی ایجاد و در شهرهای بزرگی چون شانگهای و پکن دیده می‌شود. دیگر تاثیر غیرمستقیم بحث ناامنی غذایی است. ناامنی غذایی به موقعیتی گفته می‌شود که افراد دسترسی همیشگی و راحت به مواد غذایی مناسب و لازم برای بدنشان ندارند. بحث دیگری که در زمره تاثیرات غیرمستقیم جای می‌گیرد، بحث شیوع بیماری‌های عفونی است. با بالا رفتن دما، تعداد پشه‌های حامل بیماری هم بیشتر شده و احتمال انتقال بیماری‌های مربوطه هم افزایش پیدا می‌کند.

اما با تمام این وجود، مبارزه با عوامل ایجادکننده این تغییرات هوایی می‌تواند باعث کاهش خیلی از مشکلات سلامت شود.

مثلا اگر بتوان از انتشار کربن کم کرد، نه‌تنها به سلامت زمین کمک می‌شود، بلکه می‌توان از بیماری‌های تنفسی هم جلوگیری کرد و با داشتن هوای پاکیزه‌تر از افراد خواست که بیشتر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی کنند و از این طریق از ابتلا به چاقی و بیماری‌های دیابت در امان بمانند.

رسیدن به چنین موقعیتی نیاز به اتفاق نظر جهانی دارد، ولی دستیابی به این توافق به این زودی‌ها که فکرش را می‌کنید، اتفاق نخواهد افتاد. سال گذشته گروه بین‌المللی از اقتصاددانان اعلام کردند بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد، تغییرات آب و هوایی است و صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرد که صنایع وابسته به سوخت‌های فسیلی در هر دقیقه ده میلیون دلار یارانه دریافت می‌کنند.این واقعیات نشان می‌دهد که بحث مالی و فناوری حل شده و تنها چیزی که مانده، همراهی سیاست است.

منبع: webmd

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها