شیلی برای نخستین بار در تاریخ، قهرمان کوپا آمریکا شد

حسرت مسی و پایان یک قرن انتظار

رقص پرچم‌های قرمزرنگ شیلی در کنار آه و حسرت و افسوس اسطوره‌ای که همچنان در حسرت جام باقی ماند؛ کوپا آمریکای 2015 با این سکانس به پایان رسید تا شیلی در حضور 45 هزار تماشاگر شیلیایی، برای نخستین‌بار قهرمانی در جام ملت‌های آمریکای جنوبی را جشن بگیرد.
کد خبر: ۸۱۴۵۹۲

ورزشگاه ملی سانتیاگو از ساعت‌ها قبل از شروع فینال، خودش را برای یک جشن بزرگ آماده کرده بود. آنها آمده بودند تا به یک انتظار 105 ساله پایان دهند. تیم ملی فوتبال شیلی که نخستین بازی رسمی خود را سال 1910 مقابل آرژانتین انجام داده بود، برای آن‌که با عبور از همان آرژانتین برای نخستین‌بار قهرمانی را جشن بگیرد سرشار از انگیزه بود. تنها نگرانی مردم شیلی پسر شماره 10 آرژانتینی‌ها بود. لیونل مسی، اسطوره فوتبال جهان هم مثل مردم شیلی یک حسرت بزرگ را در وجود خود داشت؛ حسرت کسب نخستین قهرمانی با پیراهن تیم ملی آرژانتین. ناکامی در دو فینال کوپا 2007 و 2011 همراه ناکامی در سه جام جهانی 2006، 2010 و 2014 برای این‌که بغض مسی در این فینال بترکد کافی به نظر می‌رسید، اما با شروع بازی مشخص شد این انگیزه، یارای مقابله با شور شیلیایی‌ها را ندارد. تیم ملی فوتبال شیلی بدون ترس از نام آرژانتین، 120 دقیقه تیم برتر زمین بود. گرچه خستگی در ساق‌های هر دو تیم مشهود بود، اما شیلیایی‌ها موقعیت‌های بیشتری روی دروازه حریف ایجاد کردند و مزد این برتری را هم در ضربات پنالتی گرفتند. پس از یک ماراتن بدون گل، شیلی با هنرنمایی فرناندس، ویدال، آرانگوئز و آلکسیس در مقابل تنها گلی که مسی به ثمر رساند آرژانتین را در ضربات پنالتی با نتیجه 4بر 1 شکست دادند و قهرمان کوپا شدند.

به این ترتیب مسی یک بار دیگر با حسرت از کنار جامی معتبر گذر کرد تا انتظار 22 ساله مردم آرژانتین برای جشن گرفتن قهرمانی تیم ملی کشورشان، حداقل سه سال دیگر ادامه پیدا کند.

مسی: کم کاری نکردیم

ستاره تیم ملی آرژانتین که همچون جام جهانی برزیل با چهره‌ای مغموم مدال نقره بازی‌های کوپا را به گردن آویخت در پایان این تورنمنت در مصاحبه کوتاهی با ایندیپندنت خاطرنشان کرد، آرژانتین با مشکلات زیادی قدم در معرکه کوپاآمریکا گذاشت. مسی گفت: آسیب‌دیدگی دی ماریا در نیمه نخست تا حدودی تاکتیک تیمی را تحت‌تاثیر خود قرار داد، به هر حال هیچ‌کدام از بازیکنان کم‌کاری نکردند، اما من بعد از این همه سال به قضاوت‌های عجولانه و بدون فکر عادت دارم، به هر حال مردم عصبانی هستند و نمی‌شود توقع دیگری داشت، اما موضوع مهمی که بر آن تاکید دارم این است که هیچ بازیکنی کم‌کاری نکرده است. مسی درباره ناکامی در لباس ملی هم گفت: این موضوع ربطی به من ندارد، من همه فوتبال آرژانتین نیستم و در بارسلونا هم اوضاع همین‌طور است، بازیکنان بزرگی هستند که در کنار من بارسلونا را به اوج می‌رسانند و من هم در این پیروزی سهیم می‌شوم، شرایط من در تیم ملی فوتبال آرژانتین با شرایطم در بارسلونا کاملا متفاوت است.

تاتا مارتینو، سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین هم در نشست خبری خود از اهانت هواداران و هو شدن آرژانتین انتقاد کرد و آن را نهایت بی‌انصافی خواند. او که پیش از این قول قهرمانی در کوپاآمریکا را به هواداران کشورش داده بود پس از شکست مردانش برابر شیلی گفت: در پنالتی باختن خیلی بد است و باورکردنش هم مشکل. ما همه کار کردیم جز قهرمان شدن و این حق ما نبود که مردم کل تیم را هو کنند. اگر دنبال مقصر می‌گردید فقط من هستم که باید پاسخگو باشم. مارتینو ادامه داد: دو تیم قدرتمند فوتبال آمریکای جنوبی در فینال روبه‌روی هم ظاهر شدند و بازی، بسیار سخت و پیچیده بود. بازیکنان من چیزی کم نگذاشتند و از همه آنها رضایت کامل دارم. هیچ دستوری نبود که در زمین اجرا نشود و همه بازیکنان در نهایت تعصب و جدیت برای تیمشان دویدند و خوش درخشیدند، از مردم آرژانتین می‌خواهم صبور و البته منطقی باشند.

با وجود ناراحتی آرژانتینی‌ها از این شکست، خوشحال‌ترین فرد از قهرمانی شیلی یک آرژانتینی به نام خورخه سامپائولی بود. سرمربی تیم ملی شیلی در نشست خبری بعد از بازی گفت: باید به بازیکنان شیلی برای این بازی بسیار خوب و تلاش زیادی که از خود نشان دادند، تبریک بگویم و از همه آنها تشکر کنم. شیلی بازیکنان بسیار خوبی در اختیار دارد و با این توانایی می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را به دست بیاورد. سامپائولی ادامه داد: از قهرمانی شیلی بسیار خوشحال هستم. بازی خوبی را به نمایش گذاشتیم و توانستیم بهترین‌های آرژانتین را از کار بیندازیم. لیونل مسی شب خوبی نداشت و این کمک زیادی به ما کرد. بخوبی توانستیم بهترین بازیکنان جهان را مهار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها