سرانجام فروش آزاد سلاح در آمریکا؛

هدف گرفتن سلامت روان آمریکایی‌ها

چرا مجرمان به اسلحه علاقه‌ دارند؟

علت جری شدن بزهکاران در جرائم خشن در وهله اول مربوط به وضع اقتصادی است. بیکاری و تورم زمینه‌هایی را فراهم کرده که برخی به دلیل بیکاری، کمی درآمد و ضعف قدرت خرید دست به هر اقدامی بزنند تا زندگی روزمره خود را بگذرانند و زنده بمانند.
کد خبر: ۸۱۳۶۲۴
چرا مجرمان به اسلحه علاقه‌ دارند؟

دومین مورد، وجود اسلحه سرد و گرم و سهولت دسترسی به آنهاست. این امر باعث شده است که افراد دارای استعداد انجام خشونت و خلاف، اقدام به تهیه اسلحه کنند و وقتی خرید آن آسان شد، داشتن اسلحه به خودی خود نوعی قدرت به سارقان می‌دهد و این موضوع باعث استفاده از اسلحه می‌شود.

دستگیری سارقان در جرائم خشن دیر انجام می‌شود و این موضوع باعث ایجاد نوعی دلگرمی برای بزهکاران می‌شود و سارقان به پشتوانه دستگیر نشدن دست به جرائم خشن می‌زنند.یکی از دلایل افزایش سرقت مسلحانه این است که دیگر زندان به عنوان مجازات در مجرم مانند گذشته ترس ایجاد نمی‌کند. زندان دیگر آن خوف و وحشت گذشته را برای مجرمین جرائم خشن ندارد و بزهکاران با علم به این‌که ممکن است دستگیر شوند و روانه زندان شوند، دست به سرقت و جرائم مسلحانه می‌زنند.

هر یک از موارد گفته شده به خودی خود می‌تواند عامل افزایش روز به روز جرائم خشن، سرقت‌های مسلحانه و استفاده از سلاح‌های سرد و گرم باشد که باید برای آنها راه‌حل پیدا کرد. باید با آسیب‌شناسی و رسیدگی به مشکلات مردم و به نوعی ممنوع کردن خرید و فروش سلاح‌های گرم و سرد از استفاده بزهکاران از آنها جلوگیری کرد، در غیر این صورت در آینده نیز شاهد بیشتر شدن جرائم خشن و افزایش بزهکاران خواهیم بود.برای کمتر شدن جرائم خشن و سرقت‌های مسلحانه، قوه قضاییه فقط می‌تواند از طریق تشدید مجازات مجرمان جرائم خشن عمل کند و به عنوان سازمان پیشگیری‌کننده کنشی نمی‌تواند عمل کند. البته مجازات سنگین نیز نقش بازدارنده دارد.اما قوه مجریه و مقننه می‌توانند با بررسی دلایل بیکاری و ایجاد اشتغال برای بیکاران و ایجاد رفاه نسبی برای مردم عمل کنند تا مجرمان را از ارتکاب جرم منصرف کنند. نمونه بارز کاهش جرائم خشن با ایجاد رفاه نسبی را می‌توان در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و جزایر کیش و قشم مشاهده کرد. در این شهر و کشور‌ها تهیه اسلحه بسیار راحت است، ولی مردم به دلیل برخورداری از رفاه و داشتن زندگی خوب دلیلی برای اقدام به جرائم خشن به بهانه ادامه زندگی نمی‌بینند و در نتیجه جرائم خشن ازجمله سرقت مسلحانه در این اماکن کمتر است.

دکتر علی نجفی‌توانا - رئیس کانون وکلای دادگستری

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
برچسب ها: اسلحه سلاح گرم
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها