سروان روح الدین مهرابی گفت: یک دستگاه کشنده نفتکش عراقی ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه صبح امروز در جاده پلدختر – اسلام آباد و در منطقه «طول کش» واژگون شد.
وی افزود: در این واژگونی نفتکش عراقی راننده و کمک راننده زنده زنده در آتش سوختند.
جانشین پلیس راه ملاوی، علت این حادثه را خستگی و خواب آلودگی راننده عنوان کرد.
ورود ۲۴ هزار لیتر سوخت مازوت به خاک منطقه
محمدی نژاد، رئیس محیط زیست پلدختر نیز در این رابطه با تایید این خبر، اظهار کرد: بر اثر واژگونی این نفتکش عراقی، ۲۴ هزار لیتر سوخت مازوت وارد خاک منطقه شده است.
وی با بیان اینکه به علت آتش سوزی این نفتکش عراقی هوای منطقه به شدت آلوده شده است، افزود: همچنین میزان زیادی از پوشش مرتعی و جنگلی منطقه نیز در آتش سوخت.
رئیس محیط زیست پلدختر گفت: این آتش سوزی با کمک نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی و همچنین آتش نشانی شهرداری پلدختر مهار شده است.
۱.۵ هکتار از مراتع منطقه در آتش سوخت
عابدین میردریکوند، رئیس منابع طبیعی پلدختر نیز در این رابطه گفت: بر اثر آتش سوزی نفتکش عراقی بیش از ۱.۵ هکتار از پوشش گیاهی منطقه طول کش در آتش سوخت.
وی افزود: آتش سوزی از ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه آغاز و تا ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه ادامه داشت.
تکرار حوادث واژگونی نفتکش های عراقی
بنا بر این گزارش، با توجه به قرارگیری لرستان در گلوگاه شاهراه تزانزیتی شمال - جنوب کشور بسیاری از تانکرهای حامل سوخت صادراتی با ورود از مرز پرویزخان به کشور و عبور از استانهای غربی از جمله کرمانشاه و لرستان راهی بندر امام می شوند، این تانکرها به دلایل مختلف در مسیر عبور از جاده پلدختر دچار واژگونی شده و خسارات جدی به محیط زیست وارد می کنند.
عدم تعریض محور پلدختر، بی توجهی راننده های تانکرهای حامل سوخت به قوانین راهنمایی و رانندگی و گاه غیراستاندارد بودن این تانکرها موجب واژگونی و در نهایت آلودگی آب و خاک منطقه می شود.
این روند به گونه ای است که طی هر ماه محورهای جنوبی لرستان اعم از پلدختر و کوهدشت شاهد تکرار حوادث برای تانکرهای حامل سوخت است که بخش عمده ای از آنها عراقی بوده و درصدی نیز مربوط به تانکرهای ایرانی عبوری از این محور است.
این در حالیست که آلودگی های زیست محیطی در محورهای جنوبی لرستان تنها یک روی این سکه است، در روی دیگر آن حوادث متعدد رانندگی قرار دارد که پیش از این نیز خبرگزاری مهر بارها در گزارشهای متعدد از ابعاد مختلف این ماجرا رونمایی کرده است.
از جاده قدیم خرم آباد - پلدختر - اندیمشک گرفته تا جاده پلدختر - اسلام آباد و سه راهی زانوگه - پل سیمره - رومشکان هر کدام با توجه به قرارگیری در مسیر ترانزیت نفت به محل تردد تریلرهای نفتکش عراقی و ایرانی تبدیل شده اند.
روند کند تعریض این محورها و تبدیل آنها به چهارخطه زمینه وقوع حوادث جاده ای را دوچندان کرده است، موضوعی که با افزایش تردد خودروهای سبک و سنگین در شاهراه تزانزیت غرب و جنوب کشور به معضلی حل نشدنی در کوهدشت و پلدختر تبدیل شده است.
در این میان عرض محور سراسری اسلام آباد - پلدختر در استان لرستان از پل سیمره تا شهرستان پلدختر تنها هفت متر بوده و این در حالیست که این محور مسیر تردد وسایل نقلیه از استانهای شمال و شمال غرب کشور به سمت جنوب و همچنین نفتکشهای عراقی است.
چشم به راه «ابتکار»
مجموع مشکلات ناشی از تردد این نفتکش ها در محورهای جنوبی لرستان تاکنون بارها انتقاد مسئولان اعم از نماینده کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، استاندار لرستان، مدیریکل مدیریت بحران استان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی را در پی داشته است.
این وضعیت به گونه ای است که هوشنگ بازوند، استاندار لرستان در آخرین دیدار خود با معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست نسبت به طرح این مشکل اقدام کرد تا ابتکار نیز وعده پیگیری موضوع را بدهد.
همچنین در نشست مجمع نمایندگان لرستان با رئیس سازمان محیط زیست پیگیری چالش واژگونی نفتکش عراقی در صدر مطالبات قرار گرفت تا همه نگاه ها برای رفع این مشکل به ابتکار معصومه ابتکار دوخته شود.
به گفته حسن رحمانی، مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان لرستان روزانه بیش از چهار هزار وسیله نقلیه در محور اسلام آباد -پلدختر تردد می کنند که از این تعداد حدود دو هزار کامیون عراقی هستند.
به هر روی باید دید که آیا پیگیری مسئولان امر در سازمان محیط زیست، تشکیل کمیته ملی و رایزنی با وزارت امور خارجه، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی نتیجه ای برای محیط زیست شکننده لرستان خواهد داشت و یا باید همچنان شاهد عمیق شدن خسارات آلودگی نفتی در این استان باشیم.(مهر)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد