نگاهی به حمایت‌های همراه با سکوت ایالات متحده در برابر برخی گروه‌های تروریستی

پشت پرده بازی آمریکا با مهره تروریسم

سال هاست که واشنگتن با انتشار گزارشی تکراری، کشورمان را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند و با وجود ایستادگی چندساله تهران در برابر تروریست‌ها و طرح ایده‌هایی جهانی چون «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» از سوی رئیس‌جمهور کشورمان، ایالات متحده همچنان بر ادعاهای ضدایرانی خود پای فشرده و از عنوان «مبارزه با تروریسم» استفاده ابزاری می‌کند.
کد خبر: ۸۱۰۵۳۰

حمایت از گروه‌های فلسطینی در غزه، حزب‌الله لبنان و گروه‌های مختلفی در عراق و سراسر خاورمیانه (غرب آسیا) ازجمله مصادیق ادعاهایی است که آمریکا درباره حمایت تهران از تروریسم بیان می‌کند. فعالیت‌های مورد اشاره واشنگتن، البته مربوط به همان کنش‌هایی است که ایران برای مهار تروریسم در خاورمیانه انجام می‌دهد. اقداماتی که تروریست‌های مورد حمایت غرب را در بسیاری از کشورها ازجمله در عراق و سوریه ناکام گذاشته است.هرچند در 30 سال اخیر، آمریکا بارها ادعاهای خود درباره حمایت ایران از تروریسم را تکرار کرده اما هیچ‌گاه مثل امروز، این ادعاها برای افکارعمومی در جهان مضحک و غیرقابل باور نبوده است، چراکه در حال حاضر آتش تروریسم با حمایت آشکار متحدان منطقه‌ای آمریکا چنان دامن‌گیر خاورمیانه شده که واشنگتن راهی برای جبران بی‌آبرویی خود ندارد.

افخم: فرافکنی نکنید!

در واکنش به ادعاهای اخیر مطرح شده در گزارش سالانه ایالات متحده درباره تروریسم، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گزارش سالانه تروریسم وزارت خارجه آمریکا درباره ایران را مردود خواند و گفت: ایران در سه دهه گذشته بزرگترین قربانی تروریسم بوده و ایراد اتهام به کشوری که اولویت همکاری‌های بین‌المللی را مقابله با تروریسم، افراطی‌گری و خشونت می‌داند، فرافکنی است. او ضمن تکراری خواندن این گزارش تصریح کرد: نگرش سیاسی نسبت به پدیده شوم و ضدانسانی تروریسم و به کارگیری معیارهای دوگانه از ریشه‌های معضل پیچیده و رو به گسترش تروریسم است. افخم با اشاره به این‌که طی یک سال گذشته مردم مناطق مختلف جهان لطمات بسیار زیادی از تروریسم و حامیان آن و همچنین بی تفاوتی کشورهای مدعی متحمل شده‌اند، اضافه کرد: حضور و فعالیت آزادانه تروریست‌ها در آمریکا و دیگر کشورهای حامی آنها، عدم اقدام جدی و قاطع در قبال گروه‌های تروریستی و افراطی و چشم‌پوشی نسبت به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین ادعای آمریکا در مبارزه علیه تروریسم را به چالش جدی کشیده و چنین گزارش‌هایی را کاملا بی اعتبار کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران در سه دهه گذشته بزرگ‌ترین قربانی تروریسم بوده و ایراد اتهام به کشوری که اولویت همکاری‌های بین‌المللی را مقابله با تروریسم، افراطی‌گری و خشونت می‌داند، فرافکنی است و انتشار اینگونه گزارش‌ها به هیچ‌وجه با واقعیت‌های جاری همخوانی ندارد.

17000 شهید ترور، سندی بر مظلومیت ایران

تاکید افخم بر این‌که ایران قربانی تروریسم است، اشاره به شهادت بیش از 17هزار ایرانی در عملیات‌ ترور در سه دهه اخیر دارد. عملیاتی که عمدتا با حمایت ایالات متحده صورت گرفته است. دفاع کاخ سفید از گروهک منافقین یا عوامل ترور چهره‌های سیاسی و دانشمندان هسته‌ای کشورمان ازجمله دلایلی است که نشان می‌دهد گزارش‌های سالانه ایالات متحده درباره تروریسم تنها نعل وارونه‌ای است که برای فرار واشنگتن از اتهامات مربوط به حمایت از تروریسم منتشر می‌شود.

واشنگتن در نگارش گزارش حمایت ایران از تروریسم در سال 2014 آنقدر کلی‌گویی و پراکنده‌گویی دارد که حتی صدای رسانه‌های آمریکایی را هم درآورده است. در همین راستا نیویورک‌تایمز روز شنبه در مقاله‌ای به قلم مایکل گوردون و ارک اسمیت نوشت: «این گزارش آمار مشخصی از عملیات ایران که نشان دهنده افزایش یا کاهش آنها باشد ارائه نکرده است.» بنابراین پیداست که بیانیه شعارگونه آمریکا تنها در بردارنده نکاتی است که هدف از طرح آن به انحراف کشاندن اذهان عمومی جهان در رابطه با توسعه تروریسم است. نیویورک تایمز در همین راستا نوشته است: «ایران برخلاف آمریکا، هیچ‌گاه در حمایت از دولت و مردم عراق در مبارزه با داعش تردید نکرده است».

ادعای مبارزه با تروریسم با حمایت از صهیونیسم؟!

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم» با ارزیابی گزارش اخیر مبارزه با تروریسم که ایالات متحده علیه کشورمان منتشر کرده، بر این نکته تاکید می‌کند که آمریکا، که بزرگ‌ترین حامی بزرگ‌ترین تروریست دنیا یعنی رژیم صهیونیستی است، چطور می‌تواند داعیه‌دار مبارزه با تروریسم باشد؟

او با اشاره به مجموعه عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در فلسطین، لبنان، به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای کشورمان و نیز اجرای عملیات‌ تروریستی در سراسر دنیا، تاکید می‌کند: اگر آمریکا به‌راستی می‌خواهد خود را در مقابل تروریست‌ها نشان دهد، دست از حمایت رژیم اشغالگر قدس بردارد. نماینده اراک در تحلیل چرایی گزارش‌های سالانه واشنگتن درباره ادعای حمایت ایران از تروریسم، با اشاره به بحران تروریسم در منطقه بیان می‌کند: واقعیت این است که چون آمریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران مخالف است، هر روز اتهامات و بهانه‌هایی را علیه کشورمان مطرح می‌کند تا به زعم خود ایران را منزوی کند. به همین منظور یک روز ادعای غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌شود و روز دیگر ایران متهم به حمایت از تروریسم می‌شود. این درحالی است که آمریکا به‌خوبی می‌داند ایران تاکنون هیچ اقدامی در حمایت از گروه‌های تروریستی انجام نداده است.آصفری تصریح می‌کند: ایران بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است و هزاران نفر از مسئولان و شهروندان ایرانی در سه دهه اخیر به‌دلیل انجام عملیات‌ تروریستی از سوی گروهک‌هایی که آمریکا حامی آنها بوده و هست به شهادت رسیده‌اند و اگر قرار بر این است که دولتی داعیه‌دار مبارزه با تروریسم باشد، این ایران است که می‌تواند رهبری مبارزه با تروریسم را در اختیار داشته باشد.

معیارهای دوگانه در مبارزه با تروریسم

چنانکه اشاره شد، معیارهای ایالات متحده در تقسیم‌بندی کشورها به مبارزه یا حمایت از تروریسم، دوگانه و سیاسی بوده و بیشتر بازتابی از نزدیکی یا دوری دولت‌ها به واشنگتن است تا اقدام موثر در مهار پدیده تروریسم؛ شاید برای همین است که نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: مقوله منافع‌ملی موجب شد که ایالت متحده از گروه‌های تروریستی واقعی، حمایت و گروه‌های مستقل را تروریسم بخواند، که این رویکرد نادرست موجب بروز تنش و بحران در منطقه شده است. او توضیح می‌دهد: متأسفانه نگاه غرب به ویژه آمریکا به مساله تروریسم یک نگاه ابزاری و دوگانه است. در شرایط کنونی شاهد هستیم که آمریکا از یک طرف به گروه‌های تروریستی منطقه مانند داعش و جبهه‌النصره کمک مالی و تسلیحاتی می‌کند و از طرف دیگر گروه‌های مستقل و آزادی‌خواه مانند حزب‌الله و حماس را که در جهت مبارزه با دشمنان خارجی تلاش می‌کنند، در لیست تروریسم قرار می‌دهد.وی در گفت‌وگو با خانه ملت یادآوری می‌کند: عدالت، آزادگی، دموکراسی و انصاف جایی در معیارها و شاخصه‌های آمریکا در موضوع تروریسم جایی ندارد، بلکه منافعی مانند پول، افزایش نفوذ و قدرت در خاورمیانه و کنترل و مدیریت کشورهای منطقه در میان است.به این ترتیب روشن است که ایالات متحده با توجه به سوابقی که در حمایت از تروریسم دارد، نه فقط نمی‌تواند داعیه مبارزه با تروریسم داشته باشد، بلکه صلاحیت اخلاقی برای زیرسوال بردن دیگر کشورها را هم در این رابطه ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها