در اقدامی کم‌سابقه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه پنج روز پیش خود مبنی بر ممنوعیت انعقاد قرارداد زیر یک سال با کارگران را لغو کرد.
کد خبر: ۸۰۸۸۸۰

این بخشنامه با این هدف صادرشده بود که جلوی انعقاد قراردادهای سفید امضا و موقت یکماهه با کارگران را بگیرد. چرا که برخی کارفرمایان از انعقاد قراردادهای یکماهه به عنوان ترفندی برای نپرداختن حق و حقوق قانونی کارگران استفاده میکردند و بدین ترتیب امنیت شغلی کارگران نیز به خطر میافتاد.بر اساس ماده یک دستورالعمل شماره 40 روابط کار و به استناد اصل دائمی بودن قرارداد کار در کارهای با ماهیت مستمر برگرفته از ماده 7 قانون کار، انعقاد کار مدت موقت زیر یک سال در کارهای ماهیتاً مستمر مشروط به بقای کارگاه و کار، ممنوع اعلام شده بود.

بنابراین طبق ماده 2 این دستورالعمل چنانچه قراردادی کمتر از یک سال منعقد شود، با لحاظ شرایط مذکور در ماده یک در حکم قرارداد یکساله محسوب میشد.

ابلاغ این بخشنامه با خوشحالی جامعه کارگری همراه شد. اما این خوشحالی دیری نپایید چرا که ظاهرا در پی نامه اعتراضی تشکلهای کارفرمایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واقع با یک عقبنشینی آشکار این بخشنامه را لغو کرده است. جالب اینجاست که لغو این بخشنامه، اول به این معنی است که انعقاد قرارداد زیر یک سال تاکنون به طور گستردهای در بنگاههای اقتصادی کشور وجود داشته و دارد و دوم به این معنی است که دولت انعقاد این گونه قراردادهای ظالمانه را به نوعی پذیرفته است وگرنه لغو این بخشنامه معنی نداشت.

دراین باره سیدحسن هفدهتن، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتوگو با فارس، با بیان اینکه دستورالعمل ممنوعیت قراردادهای کار زیر یک سال، لغو شده است، اظهار کرد: با توجه به سوالات مختلف جامعه کار و تولید و تفاسیر مختلف در مورد دستورالعمل شماره 40 و ضرورت بررسی مجدد و به منظور شفافسازی، دستورالعمل یاد شده کانلمیکن و متعاقبا پس از تکمیل اعلام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها