اگر از رفتن به دستشویی‌های عمومی چندش‌تان می‌شود و تصور می‌کنید کثیف‌ترین و آلوده‌ترین جای دنیا کاسه توالت است سخت در اشتباهید. چون دور و برتان پر از وسایل و اشیایی است که روزانه با آنها سروکار دارید، غافل از این‌که آلوده تر از کاسه توالت هستند.
کد خبر: ۸۰۸۷۵۹
اشیایی‌ آلوده‌تر از کاسه‌ توالت

کیف دستی

بیشتر خانمها عادت دارند، کیف دستیشان را روی زمین و کنار دستشان قرار دهند. فرقی نمیکند کیفتان را روی صندلی کنار دستتان قرار دهید یا روی زمین یا تراس کافه یا صندلی مترو و اتوبوس. بهتر است بدانید میکروبها بیهیچ ترس و واهمهای وارد بافت کیف دستیتان شده و بعد از آن به دستتان راه پیدا میکنند.

دستگیره مترو و اتوبوس

همه ما که روزانه با وسایل نقلیه عمومی این طرف و آن طرف میرویم، ناچار دستگیره مترو یا اتوبوس را نگه میداریم تا از افتادن در امان باشیم، اما به عقیده بیولوژیستهای دانشگاه آریزونا، کاسه توالت به مراتب تمیزتر از دستگیره مترو و اتوبوسهاست.

به دلیل اینکه کاسه توالت صرفا 50 نوع میکروب مختلف دارد در حالی که میلههای مترو یا اتوبوس آلوده به صدها هزار باکتری است. به عقیده این محققان اگر دستگیرهها آلوده به مدفوع بودند، احتمال ابتلا به هپاتیت A از طریق تماس با آنها دور از ذهن نبود.

صفحه اسمارت فون

به گفته محققان میکروبیولوژی دانشگاه منچستر، صفحه تلفن هوشمندتان که در طول روز هزاران بار لمسش میکنید، یک سلاح واقعی برای باکتریشناسی است، به این دلیل که در مقایسه با کاسه توالت 500 برابر بیشتر میکروب و باکتری دارد. روی این صفحه آلوده بدون اینکه شما متوجه باشید انواع باکتریهای موذی از اشریشیا کولی گرفته تا سالمونلا و استرپتوکوکوس رژه میروند.

صفحه کلید رایانه

بعد از کار کردن با رایانه و تایپ، حتما دستهایتان را با آب و مایع دستشویی با دقت بشویید. متخصصان توصیه میکنند، به هیچ عنوان روی میز کار غذا نخورید و هیچ ماده غذایی را روی صفحه کلید رایانهتان قرار ندهید. به خاطر اینکه حدود 5 برابر آلودهتر از کاسه توالت است.

صفحه کلید دستگاههای خودپرداز

نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان میدهد، صفحه کلید دستگاههای خودپرداز، آلوده به نوعی باکتری به نام «باسیلوس سرئوس» است که میتواند در بدن انسان علائمی مشابه با مسمومیت غذایی ایجاد کند.

تلفن محل کارتان

در سال 2004، نتایج یک پژوهش نشان داده که تلفن ادارات به طور متوسط به 25 12/7 باکتری و میکروب مختلف آلوده است. بنابراین لازم است نه تنها اشیای موجود روی میز کارتان را با دستمال تمیز و ضدعفونی کنید بلکه دستهایتان را هم به طور مرتب بشویید.

منوی رستورانها

خبرنگار روزنامه ویروسشناسی پزشکی، (Medical Virology ) ، پژوهشی را به چاپ رسانده که نشان میدهد باکتری آنفولانزا میتواند حدود 18 ساعت روی پوشش پلاستیکی منوهای رستورانها زنده بماند و باعث آلودگی مردم شود. بنابراین این بار بعد از اینکه در رستوران منو را ورق میزنید و غذایتان را سفارش میدهید دستهایتان را بشویید.

لوازم ورزشی باشگاهها

نتایج پژوهش جدیدی که در آمریکا انجام شده است نشان میدهد، ردپای باکتری «استافیلوکوکوس» که یکی از باکتریهای اصلی در شیوع عفونت بیمارستانی است در برابر متی سیلین (داروهای ضدمیکروب) مقاوم شده، روی دستگاههای بدنسازی یافت شده است. این باکتری میتواند بیش از یک ماه روی سطوحی که آلوده به تعریق است زنده بماند.

وسایل بازی در پارکها

روی بعضی از وسایل و تجهیزات موجود در پارکها و شهربازیها مثل سرسره، الاکلنگ و تاب، نوعی باکتری که در مدفوع انسان وجود دارد، یافت شده است. بنابراین توصیه میشود، کودکان بعد از هر بار استفاده از این وسایل بازی، دستهایشان را بشویند.

عینکهای سهبعدی

نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان داده است عینکهایی که در سینما سهبعدیها در اختیارتان گذاشته میشود تعداد زیادی میکروب از جمله میکروبهای عامل بیماری ورم ملتحمه، عفونتهای چشمی، مسمومیتهای غذایی،عفونت خون و ذات الریه دارند.

مسواک

مسواکهایی که درست آب کشیده نمیشوند بهشت میکروبها و ویروسهایی مثل استرپتوکوک، هرپس، استافیلوکوک و ویروس آنفلوآنزا محسوب میشوند. توصیه میکنیم مسواک را از محیط دستشویی دور نگهدارید و بعد از هر بار استفاده آن را با دقت بشویید و خشک کنید. سر مسواک را رو به بالا قرار دهید و هر سه ماه یکبار آن را تعویض کنید.

میز کار

شغل شما تاثیر زیادی روی سلامت جسم و روحتان دارد. از سختی کارتان گرفته تا وسایل و ابزار داخل اتاق کارتان در سلامتتان نقش دارند. بر همین اساس باید بدانید اگر میز کارتان را به مدت طولانی تمیز نکنید با یک وسیله آلودهتر از کاسه توالت سر و کار دارید. بهدلیل اینکه در هر سانتی مترمربع آن بیش از 6 هزار میکروب و باکتری لانه میکند. توصیه میشود میز کارتان را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید و در طول روز به طور مرتب دستهایتان را بشویید.

پادری و جاکفشی

نتایج برخی از پژوهشها نشان میدهد در 96 درصد پادریها و جاکفشیها ردپایی از باکتریهای مدفوع انسانی دیده شده است که از طریق کف کفشها منتقل میشوند. بهتر است جاکفشی را بیرون از منزل قرار دهید و کفشها را بیرون از منزل درآورید. لازم است به طور مرتب پادری مقابل در آپارتمان شسته شود.

اسکناس

همان چرک کف دست که برای گذراندن امورات زندگی سخت به آن نیازمند هستیم، به خاطرش دچار حرص و آز میشویم و برای به دست آوردنش گاهی دست به هرکاری میزنیم، یکی از کثیفترین اشیایی است که هر روز با آن سروکار داریم. باید بدانید که اسکناسها حدود 26 هزار باکتری دارند.

تخته گوشت آشپزخانه

اگر تخته گوشت را به درستی تمیز نکرده و نشویید با یکی از آلودهترین لوازم آشپزخانه طرف هستید. به دلیل اینکه بقایای گوشت خام و دیگر سبزیجات آلوده در تخته گوشت باقی مانده و آن را به لانه باکتریها تبدیل میکند.

کنترل تلویزیون

و اما کنترل تلویزیون که روزانه بارها و بارها به دست گرفته و کانال تلویزیون را زیر و رو میکنید جزو آلودهترین اشیای اطرافتان است. معمولا کنترل تلویزیون بندرت تمیز میشود، در نتیجه لانه باکتریها و میکروبهای بیشماری است و اگر دست یک فرد بیمار باشد به وسیلهای برای انتقال بیماری تبدیل میشود. توصیه میکنیم کنترل تلویزیون را هم تمیز و ضدعفونی کنید و بعد از دست زدن به این وسایل دستهایتان را به طور مرتب بشویید.

فاطمه مهدیپور

منبع: msn،‌terrafemina

سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها