تاکتیک ایران دربازار آشفته نفت

بشکه ‌های گازوئیل و نفت کوره روانه بازار شدند

نشست 167 اوپک دیروز در وین در حالی آغاز شد که در این نشست مقامات ایرانی از جمله وزیر نفت نسبت به بازگشت ایران به جایگاه قبلی خود اظهار امیدواری کردند.
کد خبر: ۸۰۴۸۶۸

به گزارش جام‌جم، در نشست قبلی اوپک با این که ایران امیدوارانه به این جلسه رفته بود تا سقف تولید ایران افزایش یافته و جایگاه گذشته خود را به دست آورد، این گونه نشد و تولید کشورهای دیگر به همان اندازه باقی ماند تا ایران نتواند قدرت قبلی خود را به دست آورد.

حال نشست 167 برگزار شده است و بیژن نامدارزنگنه در گفت‌وگویی که با خبرنگار صدا و سیما داشته، گفته است تا شش هفت ماه دیگر به بازار باز خواهیم گشت و همه کشورهای عضو اوپک از بازگشت ایران به شرایط و جایگاه قبلی استقبال خواهند کرد. اما نتیجه این نشست باب میل مقامات نفتی کشورمان نبود.

تصمیم ثابت ماندن تولید اوپک در حالی صورت گرفت که زنگنه پنجشنبه گذشته در نامه‌ای به دبیرکل اوپک خواستار کاهش تولید نفت برخی از اعضای این سازمان و فراهم شدن شرایط بازگشت نفت خام صادراتی ایران به بازار پس از لغو تحریم‌ها شده بود.

در همین حال علی النعیمی، وزیر نفت عربستان به این نامه زنگنه واکنش نشان داد و گفت: نگران بازگشت نفت ایران نیستم. وی تاکید کرد به طور کامل از وضع عرضه و تقاضا در بازار نفت رضایت دارد و نگران بازگشت نفت ایران و لیبی به بازار نیست.

زنگنه: تغییری حاصل نمی‌شود

زنگنه در همین حال در پاسخ به این پرسش که اگر سقف تولید ثابت بماند، چه پیامدهایی دارد، گفت: من فکر نمی‌کنم اتفاق تعیین‌کننده‌ای بیفتد؛ یعنی اگر سقف ثابت بماند در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

وی درباره سقف تولید تاکید کرد: همان طور که قبلا هم گفتم ما فکر می‌کنیم بازار تعادل ندارد. عرضه خیلی بیشتر از تقاضاست ولی تصمیم نهایی بر این شده است که سقف تولید ثابت بماند.

زنگنه در جمع خبرنگاران افزود: قیمت فعلی نفت باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نتوانند در کشورهای نفت‌خیز سرمایه‌گذاری کنند.

در همین حال وزیر نفت کویت نیز افزایش سریع صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها و امضای توافقنامه هسته‌ای را بعید دانست.

علی العمیردر مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: من بعید می‌دانم ایران بتواند آن طور که مقامات این کشور می‌گویند، بسرعت صادرات نفت خود را در صورت امضای توافقنامه هسته‌ای و لغو تحریم‌ها افزایش دهد.

وی افزود: ما امیدواریم ایران با جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای به نوعی توافق دست پیدا کند که به نفع همه باشد. این مساله برای کشورهای منطقه بسیار مهم است و به همین علت ما بدون شک از دستیابی به توافق در این باره استقبال می‌کنیم.

وزیر نفت کویت خاطرنشان کرد: در پاسخ به این پرسش که آیا آن طور که وزیر نفت ایران می‌گویند این توافق باعث افزایش صادرات نفت این کشور خواهد شد، باید بگویم به توانایی فناوری نفتی در ایران برای رسیدن به تولید چهار میلیون بشکه‌ای گذشته اطمینان ندارم.

العمیر افزود: تصمیم اوپک برای کاهش ندادن سطح تولید درست است و نتایج مثبت این تصمیم همچنان ادامه دارد و در چند ماه گذشته 500 هزار بشکه از مازاد عرضه از بازارهای جهانی خارج شد.

وی اضافه کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم روند افزایش بهای نفت با افزایش رشد اقتصاد جهانی ادامه خواهد داشت. بهبود رشد اقتصادی چین و ژاپن باعث کاهش مازاد عرضه نفت در جهان خواهد شد.

وزیر نفت کویت گفت: اگر ایران تولید خود را به گونه‌ای افزایش دهد که از نظر سهم بازار به نفع این کشور باشد، باید به تاثیر این مساله بر بهای نفت هم توجه داشته باشد

در همین حال قیمت جهانی نفت در شرایطی اعلام شد که قیمت ها بیانگرکاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. قیمت جهانی نفت در معاملات دیروز ۳۰ سنت کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر ۶۱ دلار و ۷۳ سنت معامله شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها