حسین گودرزی - طراح «پرنده بدون سرنشین عمود پرواز» گفت: این عمود پرواز برای امداد و نجات است و می تواند با دوربینی که به آن نصب شده محل آسیب دیده را رصد کند.
وی با بیان اینکه این پرنده می تواند محموله های امدادی برای امداد و نجات را در نقاط صعب العبور و شرایط بد آب و هوایی «طوفانی، بارانی» پیاده سازی کند، افزود: یکی از مشخصه های پرنده بدون سرنشین این است که نسبت به پرنده های دیگر ارتفاع بیشتری می گیرد و می تواند ۵ تا ۶ هزار متر از سطح زمین بالاتر رود تا به مقصد برسد.
دانشجوی دکترای هوافضا در دانشگاه امیرکبیر با اشاره به مهمترین مزیت پرنده بدون سرنشین گفت: این پرنده می تواند تا حداکثر ۳۰ کیلوگرم را در بدترین شرایط حمل کند. همچنین هزینه تولید، نگهداری و تعمیر آن پایین است.
گودرزی با بیان اینکه سرعت این پرنده بستگی به میزان بار آن دارد، افزود: سرعتی که برای پرنده بدون سرنشین برآورد شده، یک تا پنجاه متر بر ثانیه است و هرچه میزان بار آن بیشتر باشد به مراتب از سرعت آن کاسته می شود.
به گفته وی، از دیگر ویژگی های این پرنده می توان به پایداری دینامیکی و خوش دستی آن در پرواز اشاره کرد.
گودرزی با بیان اینکه اکنون نمونه اولیه و آزمایشی پرنده را ساخته ایم، افزود: این پرنده ضد آب با محفظه هایی خاص طراحی شده، به همین دلیل در صورت سقوط در آب به هیچ عنوان غرق نمی شود و روی آب باقی می ماند.
این دانشجوی دکترای هوافضا با بیان اینکه از پرنده بدون سرنشین می توان در مواقع اضطراری ویژه هلال احمر استفاده کرد، گفت: پرنده از راه دور توسط یک مانیتور کنترل می شود و توسط کاربر قابل هدایت به سمت مقصد است.
این طرح در سومین رویداد عمومی ایده بازار دانشگاه امیرکبیر رتبه دوم را کسب کرد.(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد