سبک زندگی طب ایرانی - اسلامی

داروهای با ارزش در سطل زباله!

فکر می‌کنید سالانه چه مقدار از داروهای طبیعی با خاصیت درمانی حائز اهمیت، بدون آن‌که استفاده شود، از بین می‌روند؟
کد خبر: ۷۹۶۶۶۳

باور می‌کنید بعضی از موادی که به عنوان زباله دور می‌ریزیم داروهایی با خواص درمانی مختلف هستند و خود شما نیز یکی از افرادی هستید که تا به حال سهم زیادی از این مقدار داروی طبیعی را دور ریخته‌اید؟ اگر باور ندارید، بگذارید چند مورد از این داروهای طبیعی که شامل بخش‌های دارویی میوه‌ها و گیاهان مختلف است و بسادگی همراه زباله دور ریخته می‌شود را معرفی کنیم.

پوست و دانه خربزه

در طب سنتی پوست و دانه خربزه به دلیل خواص درمانی قابل توجه، کاربرد زیادی دارند. چنانچه پوست روی خربزه را بخوبی شست‌وشو دهید و با کارد تراشیده و آن را با عسل مخلوط کنید و روزی نیم تا یک مثقال از آن را میل کنید یا هر صبح به صورت ناشتا 2، 3 مثقال تخم خربزه را جویده یا از عصاره آن استفاده کنید، به دفع سنگ کلیه و کبد کمک خواهد کرد. این دارو روی کودکان بهترین و بیشترین اثر را دارد ضمن این‌که تخم خربزه، خود از داروهای مفید در تقویت کلیه‌ها و رفع التهابات کلیوی است.

پوست و دانه هندوانه

همان پوست هندوانه‌ای که این روزها به همراه دانه‌‌هایش براحتی دور ریخته می‌شود یکی دیگر از داروهای با خاصیت است. مصرف روزانه یک مشت مغز تخم هندوانه، پس از چند روز به دفع سنگ کلیه و مثانه کمک می‌کند ضمن این‌که مربای پوست هندوانه که با عسل و شکر تهیه شده باشد معالج وسواس، لکه‌های سیاه پوست، لک و پیس، درد سینه، ضعف معده و تقویت‌کننده هاضمه است.

پوست انار

نشستن در آب جوشانده پوست انار برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد قاعدگی و قطع خون بواسیر مفید است. همچنین دهانشویه آن برای تقویت لثه توصیه می‌شود و استفاده موضعی از پوست سوخته شده آن نیز به همراه عسل روی معده می‌تواند به کاهش خونریزی گوارشی کمک کند.

به این لیست پوست تخم‌مرغ، هسته هلو، برگ توت، دانه به و ده‌ها مورد دیگر را اضافه کنید.

حالا با یک حساب سرانگشتی و تخمینی می‌توانیم بگوییم که سالانه چه میزان از داروهای باارزش روانه سطل زباله می‌شوند. طبق گزارشی که در سال 78، دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت کشاورزی ارائه داده است حدود 1218هزار تن خربزه برداشت شده است که اگر نصف این مقدار در داخل مصرف شده باشد حدود 600هزار تن خواهد شد و با توجه به این‌که وزن پوست و تخم خربزه کمتر از 10 درصد کل آن است نشان می‌دهد که در سال 78 چیزی حدود 60 هزار تن داروی طبیعی کلیوی را دور ریخته‌ایم که علاوه بر هزینه تولید این مقدار داروی طبیعی، برای جمع‌آوری آن به عنوان زباله و دفن و گندزدایی آن نیز مخارجی صرف شده است ضمن این‌که از آن طرف برای تهیه داروهای شیمیایی جهت درمان بیماران کلیوی نیز هزینه کرده‌ایم که اگر این مبالغ در این سال‌ها برای پژوهش درباره اثرات درمانی این مواد هزینه می‌شد، بهتر بود.

دکتر محمدعلی زارعیان / پزشک و پژوهشگر طب سنتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها