پیروزی قاطع محافظه‌کاران در انتخابات انگلیس

نتایج شمارش آرای انتخابات سراسری انگلیس از پیروزی قاطع محافظه‌کاران به رهبری دیوید کامرون، نخست‌وزیر کنونی انگلیس حکایت دارد. آن‌طور که رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند محافظه‌کاران با کسب اکثریت مجلس عوام، دیگر نیازی به ائتلاف با دیگر احزاب ندارند. این در حالی است که نتایج نظرسنجی‌های پیش از این انتخابات می‌گفت هیچ یک از احزاب نمی‌تواند پیروز انتخابات شود و احتمالا باز هم دولت ائتلافی شکل خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۹۵۸۸۳

به گزارش گاردین، پارلمان انگلستان 650 کرسی دارد و اکثریت مطلق آن 326 کرسی است. نتایج شمارش آرا تا عصر دیروز نشان می‌داد محافظه‌کاران توانسته‌اند 326 کرسی را از آن خود کنند. برخی از احتمال کسب 331 کرسی توسط این حزب نیز خبر می‌دهند. براساس آمار منتشر شده، نتایج دیگر احزاب به این ترتیب است: حزب کارگر: 230 کرسی ، حزب ملی اسکاتلند: 56 کرسی، حزب لیبرال دموکرات: 8 کرسی، حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ): یک کرسی و دیگر احزاب: 23 کرسی.

دیوید کامرون پس از اعلام این نتایج، خطاب به اعضا و کارکنان حزب محافظه‌کار گفت: این پیروزی، شیرین‌ترین پیروزی بود. ما در آستانه پیروزی مهیجی هستیم. از سوی دیگر، پس از آن‌که مشخص شد حزب کارگر انگلیس از محافظه‌کاران شکست خورده است، اد میلیبند، رهبر حزب کارگر از سمتش کناره‌گیری کرد. وی در صفحه توییتر خود نوشت: شکست سخت است اما ما حزبی نیستیم که با شکست، تلاش خود در راستای مبارزه برای مردم طبقه کارگر را کنار بگذاریم. نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس نیز در پی نتایج ضعیف حزبش در انتخابات پارلمانی استعفا کرد. نیک کلگ هم‌اکنون معاون دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس است. در همین حال نایجل فاراژ، رهبر حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) نیز استعفای خود را از این مقام اعلام کرد.

پس از اعلام این نتایج، خبرگزاری «آنسا»ی ایتالیا درباره انتخابات سراسری انگلستان نوشت: نتیجه این انتخابات تاثیر عمیقی بر آینده اتحادیه اروپا خواهد داشت. به نوشته آنسا، پیروزی «دیوید کامرون» و عمل به وعده‌اش برای برگزاری همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اروپا در صورت رای آوردن یا رای نیاوردن موجب اصلاحاتی در روابط بریتانیا و اروپا خواهد شد. روزنامه آلمانی «اشپیگل» نیز پیروزی دیوید کامرون رهبر حزب محافظه‌کار را «خبر بد برای اروپا» نامید.

تکلیف دولت جدید بریتانیا باید تا 18 می (28 اردیبهشت) و پیش از تشکیل جلسه مجلس عوام مشخص شود. ملکه الیزابت قرار است 27 ماه می (ششم خرداد) برنامه دولت جدید را رسما در پارلمان قرائت کند. ملکه در بریتانیا رسما ریاست هیات دولت را برعهده دارد اما این فقط عنوانی صوری است و وی با انتصاب نخست‌وزیر قدرت سیاسی را تفویض می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها