انتخابات پارلمانی انگلیس در حالی برگزار شد که حزب محافظه کار انگلستان به رهبری «دیوید کامرون» نخست وزیر فعلی این کشور پیروز انتخابات پارلمانی شد.
کد خبر: ۷۹۶۰۵۸
چرا کامرون پیروز شد

در این انتخابات حزب محافظه کار به رهبری دیوید کامرون ۳۳۰ کرسی،کارگر ۲۳۲ کرسی ، ملی اسکاتلند ۵۶ کرسی ، لیبرال دموکرات ۸ کرسی، وحدت گرای دموکراتیک ایرلند شمالی ۸ کرسی ، حزب سبز ۱ کرسی و استقلال بریتانیا هم ۱ کرسی به دست آورده اند.

به این ترتیب دیوید کامرون بار دیگر نخست وزیر انگلستان شد و قادر خواهد بود دولت خود را بر خلاف پیش‌بینی‌ها بدون نیاز به ائتلاف با احزاب دیگر تشکیل دهد. در اقدامی که نشان می‌دهد انگلیس همچنان در قالب نظام پادشاهی اداره می‌شود دیوید کامرون برای دیدار با ملکه الیزابت راهی کاخ باکینهام شد. قانون اساسی انگلیس در دستان ملکه است که وی این امر را به نخست وزیر واگذار می‌کند حال آنکه بر اساس همین قوانین، ملکه از بیشترین اختیارات اجرایی برخوردار است که عملا آن را حاکم اصلی انگلیس ساخته است. این امر موجب شده تا جنبشی به نام جمهوریخواهی در انگلیس شکل گیرد که همواره به عناوین مختلف سرکوب شده است.

حال این سوال اساسی مطرح است که چگونه بر خلاف نظر سنجی‌ها حزب محافظه کار به ریاست کامرون توانست حداکثر آراء را کسب و دولتی بدون ائتلاف را تشکیل دهد، بویژه اینکه به دلیل بحران‌های اقتصادی نارضایتی مردم به شدت از دولت افزایش یافته بود؟

برخی ناظران سیاسی نقش لابی صهیونیستی و عربی را در این زمینه مهم می‌دانند چنانکه کامرون پیش از برگزاری انتخابات با سران صهیونیست‌ها دیدار و وعده همکاری گسترده‌تر را داده بود. در طول جنگ‌های سالهای اخیر صهیونیست‌ها علیه غزه، خدمات گسترده‌ای به صهیونیست‌ها داشته است. در قبال کشورهای عربی نیز کامرون از حامیان تروریست‌ها در سوریه و حملات عربستان به یمن بوده است. لابی صهیونیستی و عربی ریسک سرمایه‌گذاری روی سیاست مداران جدید را نپذیرفته و به حمایت از کامرون پرداخته‌اند.

نکته دیگر آنکه احزاب دیگر از جمله حزب کارگر به ریاست اد میلیبند و لیبرال دموکرات به ریاست نیک کلک دارای افرادی برجسته برای انتخابات نبوده‌اند. به عبارتی مردم نه از روی رضایت بلکه از روی ناچاری میان گزینه بد و بدتر به گزینه بد یعنی کامرون رای داده‌اند. مهمترین مولفه در این عرصه نیز حل مسائل اقتصادی، طرح مقابله با مهاجرین و خروج از اتحادیه اروپا است. مردم این فرصت را برای کامرون ایجاد کرده‌اند که به وعده های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند که شاید محوری‌ترین آن خروج از اتحادیه اروپا باشد. بسیاری از ناظران سیاسی تاکید دارند که کامرون در دوران جدید نخست وزیری در کنار مسائل اقتصادی با دو چالش عمده یعنی مقابله با استقلال اسکاتلند که کرسی‌های قابل توجهی در پارلمان کسب کرده‌اند و دیگری وعده خروج از اتحادیه اروپا مواجه است که می‌تواند حتی به سقوط دولت وی نیز به رغم کسب حداکثر کرسی‌های پارلمان منجر شود.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها