معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات هندوانه‌ ایران به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از رفع مشکل از سر گرفته شد.
کد خبر: ۷۹۴۶۰۳

برخی رسانه‌های کشورهای عربی مدعی وجود سم در هندوانه‌های صادراتی ایران بودند. این درحالی است که برخی کارشناسان ایرانی اصولا صادرات هندوانه را با توجه به آب فراوانی که استفاده می‌کند به صلاح ندانسته و قطع صادرات آن را تحولی مثبت ارزیابی می‌کنند.

در این باره عباس کشاورز در گفت‌‌وگو با فارس در مورد هندوانه‌های صادراتی ایران پس فرستاده شده از کشورهای عربی تصریح کرد: تمامی هندوانه‌های صادراتی برگ گواهی بهداشتی دارند و سازمان حفظ نباتات برای همه محموله‌های صادراتی گواهی بهداشتی صادر می‌کند.وی با بیان این‌که هندوانه‌های صادراتی عاری از هر گونه آفت بوده‌اند، افزود: در بین برخی از کامیون‌های حامل هندوانه‌ صادراتی به کشورهای عربی هندوانه‌هایی سوراخ‌دار مشاهده شده که این سوراخ‌ها بر اثر تخم‌گذاری آفت کرم سرخرطومی ایجاد شده است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که هندوانه یکی از میزبان‌های آفت کرم سرخرطومی است، اظهار کرد: این آفت با نشستن روی پوست هندوانه سوراخی در آن ایجاد می‌کند که تعداد محدودی از هندوانه‌های صادراتی به کشورهای عربی دچار این عارضه بوده‌اند، ولی هیچ‌گونه آفتی نداشته و فقط اثر آفت روی هندوانه‌ها مانده است.

کشاورز تصریح کرد: انتشار این مطالب توسط برخی تجار انحصارطلب عرب که نمی‌خواهند بازار صادرات هندوانه را از دست بدهند، انجام شده است.

وی بیان کرد: به دلیل انتشار خبر هندوانه‌های آفت‌زده چند روز صادرات هندوانه متوقف شد، اما از یکشنبه 13 اردیبهشت صادرات این محصول مجدد آغاز شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: یکی از کشورهای عربی روی هندوانه‌های آفت‌زده نمونه‌برداری و آزمایش کرده و شفاهی نتیجه آزمایشات را مبنی بر این‌که این محصولات مشکل خاصی از نظر سلامتی برای مصرف ندارند، اعلام کرده اما تا چند روز آینده جواب کتبی و رسمی را اعلام می‌کند.وی اظهار کرد: هندوانه‌های تولید ایران هم‌اکنون به ترکیه صادر می‌شود و اگر مشکلی از نظر سلامت داشت، قطعا ترکیه اقدام به واردات این محصول نمی‌کرد، ضمن این‌که برخی از محصولات کشاورزی ایرانی از ترکیه صادرات مجدد می‌شود.کشاورز در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم کمبود آب در کشور محصولی مانند هندوانه صادر می‌شود، گفت: این هندوانه‌ها در فصل زمستان که نیاز آبی خیلی کمی دارند، تولید شده است و از نظر وزارت جهاد کشاورزی مشکل مصرف آب ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها