بحران بدجوری دامن بورس اوراق بهادار را گرفته است. دیروز نیز روز خوبی برای بورس نبود و روند کاهش شاخصهای آن تداوم یافت تا نگرانی مردم و سرمایه گذاران بیشتر شود.
کد خبر: ۷۹۱۹۰

به گزارش خبرنگار ما ، دیروز شاخص کل بورس 44.2 واحد کاهش یافت و این کاهش حدود 4 واحد بیشتر از کاهشی است که 2 روز پیش (دوشنبه) شاهد بودیم . رقم شاخص کل به زیر 10 هزار رسید و 9915 واحد گزارش شد. شاخص تالار اصلی معاملات نیز 43.8 واحد کاهش یافت و به 9609 واحد و شاخص صنعت با 29.9 واحد تنزل به 7686 واحد رسید. همچنین شاخص بازده نقدی و قیمت ، 122.5 واحد تنزل کرد اما شاخص بازده نقدی ثابت ماند. از مجموع معاملات انجام شده روی سهام 151 شرکت ، سهام 122 شرکت با کاهش ، 17 شرکت با افزایش مواجه شد و 12 شرکت بدون تغییر ماند. طهماسب مظاهری ، قائم مقام وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در گفتگوی کوتاهی به خبرنگار ما گفت : بورس فقط و فقط به آرامش نیاز دارد. وی افزود: شاخصهای بورس تحت تاثیر تحولات سیاسی کشور و جوسازی کشورهای غربی علیه سخنان رئیس جمهور است . وی تصریح کرد: چون به 24 نوامبر (3 آذر) که اجلاس شورای حکام است ، کمتر از یک ماه مانده ، نگرانی ها درباره سرنوشت پرونده هسته ای در بورس مشهودتر شده است . در همین حال ایرج اکبریه ، مشاور وزیر صنایع و معادن در امور شرکتها در گفتگو با ایسنا از افت 30 درصدی سهام شرکتهای صنعتی در 4 ماه اخیر خبر داد و گفت : راه اصلی برای برطرف شدن بحران بورس ، بازارگردانی و حل و فصل مسائل سیاسی کشور است . وی افزود: در حال حاضر بیش از 65 درصد شرکتهای بورسی به دولت و دستگاه های دولتی مانند شرکتهای سرمایه گذاری ، بانکها ، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی تعلق دارد و این سازمان ها موظف به حفظ اموال خود هستند. وی از ورود وزارت صنایع و معادن برای حل بحران بورس خبر داد و اظهار کرد: وزارت صنایع و معادن در حال مذاکره با شرکتهای صنعتی حاضر در بورس است تا با استفاده از بازارگردان های شرکتهای بورسی در بازار مداخله شود و بحران بازار فروکش کند. وی خاطرنشان کرد: با مشخص شدن سیاست های اقتصادی دولت در متن نهایی بخشنامه بودجه ، وضعیت رفتار دقیق دولت با بازار سرمایه مشخص خواهد شد. همچنین بهروز شهدایی ، تحلیلگر بازار سرمایه نیز هیئت فعلی بورس را مایه آبروریزی دانست و گفت : بازاری که روزی 200 تا 300 میلیون تومان در آن معامله می شود ، بهتر است تعطیل شود. وی با اشاره به این که در تمام دنیا سیگنال های اولیه و خطرناک ترین بحران های اقتصادی از بورس ظاهر می شود ، تصریح کرد: بورس درباره وضعیت اقتصادی کشور به ما سیگنال می دهد ، حال چرا نمی خواهیم قبول کنیم که مشکل داریم؛...

تمهید جدید بورس برای رونق بخشی به معاملات سهام

در همین حال ، شورای بورس در جلسه روز دوشنبه هفته جاری ، عرضه سهام با اختیار فروش را تصویب کرد ، منوط بر این که اولا سهام مربوط به 50 شرکت بزرگ تر بورس باشد و به علاوه تفاوت قیمت عرضه و قیمت اعمال بیش از 15 درصد نباشد. با توجه به این که این دستورالعمل قبلا تهیه شده ، پیش بینی می شود معاملات عرضه سهام با اختیار فروش پس از تصویب دستورالعمل یادشده در هفته های آتی اجرایی شود.به گزارش «ایران بورس» هدف از عرضه سهام همراه با اختیار فروش کاهش ریسک بازار و اعطای اطمینان به سهامداران است که قیمت های عرضه واقعی است و سرمایه گذاران می توانند مطمئن باشند که خرید سهام با حداقل سود در آینده برای آنها تضمین شده است . فروشنده سهام همراه با اختیار فروش (embedded put option) سهامی را به قیمت معین در کد مشخص عرضه می کند. برای مثال ، در روز 18 آبان ، تعداد 20 میلیون سهم شرکت الف به مبلغ 2 هزار ریال برای هر سهم عرضه می شود. خریداران این 20 میلیون سهم همراه با سهم و امتیازات آن ، از اختیار فروش هم برخوردار می شوند. مثلا ، به آنها اختیار داده می شود که در دوره زمانی 15 تا 20 آذر بتوانند سهام خریداری شده را به قیمت 2150 ریال به فروشنده سهام با اختیار فروش بفروشند. حال اگر در دوره زمانی یادشده ، قیمت سهام بالاتر بود و مثلا 2300 ریال بود ، خریدار سهام با اختیار فروش از اختیار خود استفاده نمی کند و سهام را در بازار به 2300 ریال می فروشد. اما اگر قیمت سهام 2100 ریال بود ، سهام را طی همین دوره 2100 ریال در بازار می فروشد و تفاوت 50 ریال را از کارگزار فروشنده سهام با اختیار فروش دریافت می کند. بدین ترتیب ، خریداران سهام اطمینان حاصل می کنند که نه تنها اصل سرمایه گذاری و حداقل سودی برای آنها تضمین شده است بلکه در صورت بالا رفتن قیمت ها ، می توانند سهام خود را در بازار و به قیمت بالاتر بفروشند. بنابراین ، آنها اختیار دارند و متعهد نیستند. متناسب با وضع بازار ، ممکن است از اختیار فروش خود استفاده کنند و یا این که سهام خود را نگاه دارند. در مثال بالا ، پس از تاریخ 20 آبان ، اختیار فروش دیگر قابل اعمال نیست و سهام بدون اختیار فروش خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها