نگاهی به برنامه‌های نوروزی رادیو سلامت

«سین» سلامت روی موج رادیو

شاید در ابتدا به نظر برسد رسانه رادیو در ایام نوروز کمترین کارکرد را داشته و مردم بیشتر به پای برنامه‌های تلویزیون می‌نشینند، اما باید به یاد داشته باشیم که نوروز با سفر گره خورده و رادیو، رسانه سفر است.
کد خبر: ۷۸۶۸۴۹
«سین» سلامت روی موج رادیو

اگر طول و مدت زمانی را که افراد برای سفر طی می‌کنند در نظر بگیریم و آمار سفرهای نوروزی را لحاظ کنیم به اهمیت و نقش رادیو در این ایام پی خواهیم برد، حتی اگر شنوندگان رادیو در این دوره مخاطبان موقت و گذرا باشند. از سوی دیگر شاید به نظر برسد در این ایام رادیوهای تخصصی چندان مخاطبی نداشته و مردم بیشتر در پی دریافت امواجی هستند که صدای موسیقی یا خنده از آن برمی‌آید. اما برخی از این شبکه‌های رادیویی مثل رادیو سلامت اتفاقا در این ایام کارکرد ویژه‌تری می‌یابند هم به این دلیل که آداب سفر بی‌نیاز از آداب سلامت نیست و هم این‌که به دلیل همین سفرها و تغییرات آب و هوایی یا گاه افراط و شیوه‌های تغذیه غلط موجب می‌شود که سلامت افراد تهدید شود. طبق آمارها هر ساله بسیاری از افراد در ایام نوروز به دلایل مختلف مثلا پرخوری یا سرماخوردگی و مسمومیت دچار مشکل می‌شوند. ضمن این‌که سلامت در رانندگی و سلامت جاده‌ای را نیز می‌توان به این موارد اضافه کرد. این شبکه در راستای ارتقای سلامت مخاطبان ویژه‌برنامه‌های متنوع و مختلفی را در ایام نوروز 94 تدارک دیده بود. برنامه‌های نوروزی شبکه رادیویی سلامت با پخش ویژه‌برنامه تحویل سال نو با عنوان «سال نو سلام» به تهیه‌کنندگی شهرام زین‌العابدین و گویندگی مصطفی مصطفوی، کاری از گروه خانواده این شبکه رادیویی، از ساعت 24 بامداد شنبه شروع می‌شد که ضمن ایجاد فضای شاد تلاش می‌کرد نکات سلامت‌محور مرتبط با این ایام را نیز به مخاطبان یادآور شود. سلامت همیشه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای مردم برای یکدیگر بوده و تحقق این آرزو نیازمند داشتن اطلاعات و مهارت‌هایی است که رادیو نقش مهمی در انتقال و آموزش آن دارد.

«سفره نوروز» نیز برنامه‌ای از گروه سلامت و تفریحات رادیو سلامت بود. این برنامه در ایام نوروز با بخش‌هایی همچون خانواده میرنوروز، آقای دکتر وفا، سفره شما، یک توصیه ـ یک متخصص و تغذیه در سفر به موضوع تغذیه مناسب می‌پردازد. «سفره نوروز» از ساعت 12 و 5 دقیقه به مدت 40 دقیقه از صدای دانش، نشاط و آرامش پخش می‌شد که اطلاعات خوبی را درباره سلامت سفر و سفر سالم به شنوندگان ارائه می‌کرد. البته این برنامه در روزهای‌های سوم، چهارم و پنجم فروردین ماه با توجه به ایام شهادت حضرت زهرا(س) این برنامه به موضوعات معنوی از قبیل روزی حلال و قناعت در زندگی پرداخت که آن را می‌توان به نوعی توجه به سلامت معنوی دانست.

گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت نیز دو برنامه «بهارنارنج» و «نغمه بهاری» را برای شنونده‌ها تدارک دیده بود. برنامه «بهارنارنج» از بیست و نهم اسفند ماه هرروز از ساعت 9 و 5 دقیقه به مدت 40 دقیقه از موج اف.ام ردیف 102 مگاهرتز پخش می‌شد. این برنامه شامل بخش‌هایی همچون نمایش و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان‌ها، آموزش بازی‌های محلی به همراه معرفی فواید آنها، آموزش غذاهای محلی به همراه ارزش و خواص تغذیه‌ای آنها و بخش جایگاه اختصاصی که به معرفی یکی از مشاهیر پزشکی این استان‌ها می‌پردازد، بود.

در واقع این برنامه بیشترین سویه مناسبتی با ایام نوروز را داشت و بیش از آن‌که سلامت‌محور باشد فرهنگ‌محور بود. برنامه «نغمه بهاری» نیز هر روز از ساعت 17 و 15 دقیقه به مدت 40 دقیقه از صدای تندرستی پخش می‌شد که در این برنامه هر روز با یکی از پزشکان، هنرمندان، بازیگران و خوانندگان درباره موضوعاتی همچون حفظ محیط زیست و بهداشت در سفر، یک گپ نوروزی انجام می‌شد. این برنامه از جمله آثاری بود که مخاطبان زیادی داشت، چرا که موضوع آن درباره سلامتی و دنیای هنر بود. از سوی دیگر توصیه‌های پیشگیرانه سلامت‌محور از زبان هنرمندان گاهی بمراتب تاثیرگذارتر از توصیه‌های یک متخصص خواهد بود و سازندگان این برنامه از همین ویژگی استفاده کرده‌اند تا برنامه پرمخاطبی را در حوزه سلامت تدارک ببینند.

در همین راستا باید به پخش ویژه‌برنامه «عطر بهار» از دو گروه برنامه‌ساز؛ سلامت روان و گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت نیز اشاره کرد. این ویژه‌برنامه به صورت زنده هر روز از ساعت 10 به مدت 120 دقیقه با موضوعات مختلفی همچون تاثیر هدیه دادن بر سلامت روان، خوشبینی، صله رحم و دورهم بودن، خلق نیکو، گذشت و بخشش، سفر و احترام به طبیعت، انرژی مثبت و انعطاف‌پذیری از این شبکه پخش می‌شد. برنامه‌ای که هم به دلیل اتمسفر اجتماعی نوروز و هم نقشی که مباحث مطرح شده در این برنامه- بویژه امسال که به سال همدلی و همزبانی معروف شده است- در بهداشت روانی جامعه دارد. از اهمیت ویژه‌تری برخوردار بود.

همچنین ویژه‌برنامه «هفت سین سلامت» کاری از برنامه‌سازان گروه سلامت و تفریحات و سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت در ایام نوروز به صورت زنده از ساعت 18 به مدت 120 دقیقه با بخش‌هایی نظیر سفره سلامت (بیان نکات تغذیه‌ای)، سخن سلامت (ارائه نکات بهداشت محیط)، خانواده و نوروز، سفر سلامت (توصیه‌هایی برای سلامت رانندگی و بیان نکات امدادی و اورژانسی)، سرتون سلامت (نمایش طنز درباره حفظ محیط زیست)، سخن سلامت (هر روز یک کارشناس و یک نکته)، سیب سلامت (عید و کودکان)، گزارش‌های مردمی و گزارش از شهرستان‌ها درباره طبیعت و غذاها از این شبکه پخش شد که از بخش‌های متنوع و مرتبط با سلامت نوروزی برخوردار بود و بیشترین برنامه‌ای که ماهیت و حجم تخصصی-‌ مناسبتی داشت همین برنامه بود که به یکی از موفق‌ترین برنامه‌های رادیو سلامت در نوروز بدل شد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای رادیو در ارتباط با سلامت، اصول پیشگیری و درمان در ایام نوروز فارغ از کارکردهای فراغتی و وظایف حرفه‌ای، یک ضرورت اجتماعی است که رادیو سلامت تلاش کرد به وظایف حرفه‌ای‌-‌ اجتماعی خود در این زمینه بخوبی عمل کند.

سیدرضا صائمی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها