نشست دو سالانه رهبران آمریکایی در پاناما جمعه‌شب با سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا آغاز شد. وی در این سخنرانی جملات مهمی را ایراد کرد که به عقیده کارشناسان به معنای تلاش واشنگتن برای بهبود روابط با برخی کشورهای این منطقه است.
کد خبر: ۷۸۶۷۱۷

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای سخنرانی خود از حضور نماینده کوبا در این نشست برای اولین بار ابراز خوشحالی کرد و گفت: در حالی که آمریکا فصل جدیدی از روابط را با کوبا شروع کرده است، ما امیدوار هستیم این اقدام فضای جدیدی را برای بهبود زندگی مردم کوبا ایجاد کند. وی گفت: این فضای جدید صرفا به علت اقدامات آمریکا ایجاد نمی‌شود بلکه از طریق تعامل و گفت‌وگو میان مردم کوبا ایجاد خواهد شد. بنابراین مردم کوبا خود بهترین مسیر را برای رفاه و آینده خود انتخاب خواهند کرد.

اوباما در ادامه این سخنرانی گفت: ما به تفاوت‌های میان این دو کشور با دیده احترام نگاه می‌کنیم. روزهایی که ایالات متحده می‌توانست در این بخش از جهان با برخورداری از مصونیت در امور کشورها دخالت کند، به سر آمده است. کارشناسان می‌گویند در واقع روی این سخن اوباما با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا بود که چندی پیش دولت ایالات متحده آمریکا را به دخالت در مسائل داخلی ونزوئلا و برنامه‌ریزی برای کودتا علیه دولت خود متهم کرده بود.

پیش از آغاز این نشست و همان طور که انتظار می‌رفت باراک اوباما و رائول کاسترو رهبر کوبا در حاشیه نشست سران آمریکایی در پاناما با یکدیگر دیدار داشتند. گرچه این دیدار بسیار کوتاه و مختصر بود اما از این جهت اهمیت داشت که طی بیش از پنج دهه گذشته این نخستین دیدار رسمی میان رهبران این دو کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها