سابقه برگزاری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 نشان می‌دهد در کنار بحث و جدل‌های غیررسانه‌ای دیپلمات‌ها در اتاق‌های مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای ایران، موضوع رقابت رسانه‌ای برای مدیریت اخبار این مذاکرات همواره برقرار بوده و اهمیت این رقابت میان خبرنگاران، دست‌کمی از کارزار دیپلماتیک نداشته است.
کد خبر: ۷۸۵۴۴۷
رسانه ملی در کنار مذاکره کنندگان هسته‌ای

از زمانی که خبرهای رسیده از لوزان حکایت از روند رو به نتیجه، در مذاکرات گروه 1+5 و ایران داشت هزاران خبر و صدها گزارش خبری و مصاحبه از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در رسانه ملی بویژه بخش‌ها و شبکه‌های خبری پخش شد. بدیهی بود که هر رسانه‌ای خبری را زودتر و کامل‌تر مخابره می‌کرد، شانس بیشتری در جذب مخاطب، در دست گرفتن نبض تحولات رسانه‌ای و نیز اثرگذاری بر فهم عمومی از اخبار مذاکرات داشت.

براساس همین ملاحظات شبکه پرس تی‌وی و بخش‌های خبری نظیر 14 رادیو سراسری و 14 شبکه یک سیما، 21 شبکه یک، 22 و 30 دقیقه شبکه دو و همه بخش‌های مشروح خبر در شبکه خبر از روز چهارشنبه گذشته، توان خود را روی انعکاس لحظه به لحظه این مذاکرات معطوف کرده بودند و به طور دائم از اتفاقات و اظهار نظرهای وزرا، معاونان وزیران شرکت‌کننده و مسئولان شرکت‌کننده در مذاکرات لوزان گزارش و خبر مخابره می‌کردند. برخی از این بخش‌ها در ارتباط زنده با لوزان سوئیس، جزئیات اتفاقات این نشست‌ها را از زبان اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جویا شدند و برخی از آنها در استودیوی خبر در تهران با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران، به تحلیل این نشست‌ها می‌پرداختند. همچنین گروه‌های اعزامی به این مذاکرات در تماس با بخش‌های مختلف خبری رادیویی و تلویزیونی مردم را از روند نشست‌ها و اتفاقات احتمالی در این گفت‌وگو‌ها آگاه کردند.

شبکه خبر، العالم و پرس تی‌وی با انتشار خبرهای زیرنویس، مخاطبانی را که فرصت بهره‌مندی از بخش‌های ثابت و مشروح خبر نداشتند از چند و چون این مذاکرات آگاه می‌کردند و این تلاش خبری، از پنجشنبه‌شب و زمانی که خبرهایی درباره انتشار بیانیه مشترک به گوش می‌رسید به اوج خود رسید.

بخش‌های خبری رسانه ملی با درک حساسیت این موضوع برای مردم ایران، تلاش خود را از لحظاتی قبل از قرائت بیانیه دوچندان کردند و تا صبح جمعه علاوه بر پخش چند باره قرائت بیانیه، به طور مرتب خبرهایی در باره جزئیات این بیانیه، قرائت بیانیه با صدای دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، اظهارنظر وزرای خارجه گروه 1+5، اظهار نظر سران کشورهای جهان، مصاحبه مطبوعاتی باراک اوباما و مصاحبه مطبوعاتی جان کری و دیگر شخصیت‌های سیاسی پخش کردند.

پخش زنده گفت‌وگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهور کشورمان، حضور محمدجواد ظریف در برنامه نگاه یک برای پاسخ‌گویی به برخی انتقادات مطرح شده از بیانیه مشترک لوزان و حضور حامیان گفت‌وگوهای لوزان در بخش‌های مختلف خبر و تحلیل سیاسی، بخشی دیگر از تلاش‌های صورت گرفته در دفاع از تلاش تیم مذاکره‌کننده کشورمان را شامل می‌شود. گروه‌های خبری شبکه خبر، خبرگزاری صدا و سیما، پرس تی‌وی و العالم و هیسپان تی‌وی در این ماراتن خبری هزاران خبر و مصاحبه را برای مخاطبان خود آماده و پخش کردند که این حجم اطلاع‌رسانی یکی از پرکارترین روز‌های خبری در تحریریه‌های تهیه و پخش خبر در دنیای رسانه‌ای به شمار می‌رود. این تلاش در روز‌های آینده با همین حجم اطلاع‌رسانی در باره پیامد‌های انتشار بیانیه ادامه خواهد داشت چرا که تاثیرگذاری رسانه ملی بر روند پوشش اخبار مذاکرات، نقش مهمی در جهت‌دهی به فرآیند انعکاس مذاکرات لوزان بر افکارعمومی جهانی داشت.

این اهمیت به‌ویژه پس از آن اهمیتی مضاعف یافت که با پایان گفت‌وگوهای لوزان،جنگ «فکت‌شیت‌ها» محور اصلی اختلافات در برداشت از نتایج گفت‌وگوهای لوزان شد. فکت‌شیت‌هایی که با اضافه کردن جزئیاتی از مذاکرات که بیشتر مصرف داخلی داشت، تلاش می‌کرد آنچه در لوزان به‌دست آمده بود را با برخی سوءتفاهم‌ها درآمیزد که البته پوشش رسانه‌ای کارآمد رسانه ملی، مانع از اثربخشی چنین حربه‌ای شد و در فرجام نگاه ایرانی به آنچه در لوزان به‌دست آمده بود را به مرجع اخبار و تحلیل‌های ارائه شده از این گفت‌وگوها تبدیل کرد و حتی رسانه‌های غربی نیز چاره‌ای نداشتند جز اینکه جزئیات مذاکرات سوئیس را از زبان مقامات کشورمان در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی پوشش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها