شبکه‌های اجتماعی لزوما کارکرد منفی ندارند؛ اتفاقا همچنان که از نامشان برمی‌آید می‌توانند منشأ بسیاری از حرکات مثبت و رو به جلوی همگانی نیز باشند. اصولا بعید به نظر می‌رسد که فلسفه راه‌اندازی چنین شبکه‌هایی فریب خوردن عاطفی و خسران دیدن مالی بوده باشد و احتمال قریب به یقین اهداف دیگری نیز برای آن تعریف و تصور شده است.
کد خبر: ۷۷۷۹۴۸
همنفس با مردم جنوب

اخیرا در شبکه اینستاگرام کمپینی تشکیل شده است با عناوینی همچون همنفسیم و با هدف همدلی و به تعبیر بهتر، همدردی با مردم استان‌های جنوبی کشور که چند سالی می‌شود با عوارض آلودگی هوا بخصوص از نوع ریزگردش بشدت دست به گریبانند.

این آلودگی در یکی دو ماه اخیر چنان شدت و حدت گرفت که عملا مردم را خانه‌نشین کرد و زنگ خطرهای محیط‌زیستی را تا به آخر به صدا درآورد.

حالا کسانی با تشکیل این کمپین خواسته‌اند علاوه بر همدردی، اطلاع‌رسانی هم کنند و دیگرانی را نیز در جریان آن‌چه بر استان‌های جنوبی و مردمانش می‌رود قرار دهند و در عین حال گوشزد کنند عوارض و اثرات سوء چنین پلشتی زیست‌محیطی را.

روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود، از همه طیف هم هستند؛ از بازیگر و مجری گرفته تا سیاستمدار و فرزند شهید؛ رضا رشیدپور و صادق خرازی.

همین یکی دو روز گذشته بود که صادق خرازی با انتشار پیامی در مذمت بی‌توجهی به هموطنان و بخصوص کودکان گرفتار جنوب ایران حمایت خود را از این کمپین اعلام کرد.

تشکیل چنین کمپین‌هایی که مشارکت شهروندان ایرانی را در فعالیت‌های اجتماعی موجب شده و حساسشان می‌کند نسبت به آنچه در اطرافشان رخ می‌دهد، فی نفسه و ذاتا حرکتی است مفید و مسئولانه اما تجربه نشان داده که کارکرد چنین تشکل‌هایی در حد یک خبررسانی و آگاهی‌ بخشی مجازی محدود می‌ماند و آبی از آنها گرم نمی‌شود.

شاید بد نباشد این کمپین‌ها البته با احتیاط و با رعایت تمام قواعد اخلاقی، فعالیت خود را بسط داده و وارد فازهای عملیاتی‌تری هم بشوند.

پرده تعارف را کنار بزنیم، هزاران هزار از این کمپین‌ها هم که تشکیل شوند دردی از مردم بی‌نوای جنوب درمان نخواهد شد.

گاه سررشته پاره‌ای از اتفاقات از دست مردم خارج است. دفع هجوم ریزگردها به استان‌های جنوبی ایران اراده و عزمی را می‌طلبد از سوی دولتمردان نه فقط سرزمین ما که همه کشورهای همسایه.

محسن محمدی - گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها