روزها و هفته‌های اسفند، یکی پس از دیگری سپری می‌شود و برگه‌های تقویم خبر از رسیدن بهار و سالی نو می‌دهد. هرچند هوا هنوز سرد است و حال و هوای زمستان کم‌برف و بی‌برف (برای تهران) وجود دارد، اما حسی در وجود همه اقوام ایران، خبر از تحرک و جنب و جوشی خوش‌یمن برای عید نوروز می‌دهد؛ جنب و جوشی که با خانه‌تکانی در تک‌تک خانه‌هایمان آغاز شده و رفته‌رفته در کوچه و خیابان تجلی یافته است.
کد خبر: ۷۷۷۷۳۶
تدارک نوروزی در بازار شب عید

ممکن است زیاد به موضوع خریدهای شب عید توجه نکرده‌اید و صرفا از روی عادت یا حتی اجبار روانه بازار شده‌ باشید، اما حتی تصور این‌که برای سال نو چیزی نخریده باشید، کمی برایتان دشوار است و باید به رسم عادت چند کیسه‌ای برای سپری کردن ایام نوروز به خانه ببرید تا به قول معروف حداقل حسش را گرفته باشید. این کیسه‌ها از البسه و پوشاک شروع شده و کم‌کم به خورد و خوراک ایام تعطیلات ختم می‌شود. اما برای پرشدن هر‌کدام از این کیسه‌ها، بازار و قواعد خاصی وجود دارد که باید بدانید و آنها را رعایت کنید،‌ هرچند هریک از این کیسه‌ها بیانگر رونقی خاص در صنف مربوط است و رونق کسب و کارشان را نوید می‌دهد، اما فراموش نکنیم اگر در این بازار مکاره و پر حرارت شب عید قوانین یاد شده را رعایت نکنیم احتمال این که خریدی غیراصولی و غیرضروری داشته باشیم، اقتصاد خانواده را تهدید می‌کند.

از این‌رو جام‌جم این هفته پرونده‌ای از خریدهای شب عید تدارک دیده تا با هر بودجه‌ای که در اختیار دارید، خرید اقتصادی، اصولی و معقول داشته و راهی خانه و کاشانه خود شوید، هرچند هنر اصلی، مدیریت هزینه‌هاست که در میان متون مختلف، این امر نهفته و ناخودآگاه شما را به رعایت بندهایش هدایت می‌کند. در این پرونده ابتدا موارد کلی و جامع برای معرفی بازار شب عید برایتان بیان شده و پس از آن یک به یک بازارهایی که در این روزها رونق دارند، بررسی خواهیم کرد.

حالا که خانه‌تکانی در بسیاری از منازل پایان یافته، بدون تردید نوبت نونوا شدن خود و خانواده است که باید برایش برنامه‌ریزی داشته باشیم، اما فراموش نکنیم یکی از کلیدی‌ترین راهکارهای مدیریت هزینه‌های شب عید، داشتن برنامه‌ای دقیق و مشخص برای خرید است، چون به قول معروف اگر از این شاخه به آن شاخه بپریم، نه‌تنها وقت کم خواهیم آورد، بلکه با خریدهایی غیراصولی و دقیقه نودی صرفا به جیب خودمان خیانت کرده‌ایم، از این‌رو به این ترتیب گام برداریم، چون راز موفقیت در این است.

قبل از هر کاری وقت بگیرید

شاید با دیدن این عنوان کمی تعجب کنید و بگویید برای چه کاری باید وقت تعیین کنیم؟ یکی از کارهای اصلی برای استقبال از سال نو مربوط به پیرایش وآرایش آقایان و بانوان است که واقعا از جایگاه بسیار مهمی در میان کارهای شب عید برخوردار و البته وقتگیر است.

بنابراین قبل از این‌که هر فکری برای خریدهای شب عید خود در سر بپرورانید، گوشی تلفن را بردارید و متناسب با فرصت کاری خودتان و البته زمان باقیمانده سالن پیرایش (مردانه و زنانه) وقتی تعیین کنید، هرچند زیاد هم امیدوار نباشید، چون ممکن است همین امروز هم دیر شده باشد.

این پایان کار نیست، چون حالا که وقت پیرایش و آرایش شما مشخص شده، نوبت به آراستگی مرکب شما رسیده؛ البته اگر وسیله نقلیه دارید. جای تردید نیست که در روزهای پایانی سال صفوف طولانی کارواش‌ها نظر بسیاری از شما را به خود جلب کرده است و به یکی از دغدغه‌های ذهنی شما تبدیل شده، بنابراین در این زمینه نیز باید اقدام کنید، اما همواره نگران بارش برف و باران هستید و ترجیح می‌دهید در روزهای پایانی این کار را انجام دهید. البته فراموش نکنید هرگز به فکر آستین بالا زدن خودتان نباشید و روی شست‌وشوی خودتان حساب باز نکنید، چون این کار بجز اصراف و از بین رفتن منابع آب آن هم در شرایط کنونی، چیز دیگری به ارمغان نخواهد آورد. پس دوباره گوشی تلفن را بردارید و با شرکت‌هایی که به عنوان کارواش در محل هستند، تماس بگیرید و از خدمات مناسب آنها جلوی در منزل یا محل کارتان استفاده کنید و وقت خودتان را در صفوف طولانی کارواش هدر ندهید.

از دلبندتان شروع کنید

یکی از وقت‌گیرترین موارد خرید شب عید مربوط به خرید پوشاک کودکان است، چون علاوه بر تنوع بیش از حد آن معمولا فرصت هم کافی نیست و باید براساس زمانبندی دقیقی عمل کنیم تا علاوه بر تهیه مواردی که به دنبال آنها هستیم، بتوانیم به کارهای دیگری نیز برسیم. این بازار که یکی از پررونق‌ترین بازارهای شب عید است، نکات مهمی را برای انتخاب مناسب در خود پنهان کرده است که در صورت ناآشنایی با آنها بدون تردید، خریدی بد خواهیم داشت، چون حوصله دلبندانمان به اندازه بزرگسالان نیست و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن خرید مناسبی برای آنها داشته باشیم، موفقیت این موضوع در برنامه‌ریزی‌های قبلی ما تجلی خواهد داشت، به گونه‌ای که اگر از قبل برنامه‌ مدونی برایش تدارک دیده باشیم، بسرعت و بسادگی کار تمام می‌شود.

پس از خریدهای کودکان نوبت به خودمان رسیده، هرچند ممکن است در این ایام کمتر والدین به فکر نونوا کردن خودشان باشند و به خاطر مشکلات اقتصادی زیاد به آن فکر نمی‌کنند، اما به هر حال این هم جزو تغییرات این ایام است و باید کمی هم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، چون در این صورت همه خانواده در کنار هم به سوی نوروز خواهند رفت و شاد و خرم روزگار را سپری می‌کنند.

فراموش نکنیم نحوه خریدهایمان، آینه‌ای برای آینده دلبندان است و باید در آن بخوبی دقت داشته باشیم، چون در تمام لحظه‌ها کودکان ناخودآگاه مشغول ضبط کردن عادات و رفتار والدین هستند، پس درست آموزش دهیم.

بهترین الگوی خرید در این دوره با توجه به شرایط اقتصادی و البته شرایط زمانی این است که ابتدا از پوشاک اصلی شروع کنیم و در صورت امکان از موارد غیرضروری اجتناب کنیم، با این کار می‌توانیم زمان و هزینه‌های این بخش را صرف امور ضروری دیگر کرد، چون خرید البسه در دیگر ایام سال هم قابل انجام است، پس این بار اجباری در کار نیست که تمامی البسه نو شوند، در حالی که با تغییر در یک یا دو بخش از لباس‌ها می‌توانیم به طور کلی تغییری عمده ایجاد کنیم، این موضوع برای کودکان که در حال رشد هستند، کاملا قابل اجراست و خودمان هم در این زمینه می‌توانیم از این قاعده بهره‌مند باشیم.

عطر و گل یاس

بخش دیگری از بازار که در این ایام شاهد رونق مناسبی است و گروه کثیری را به خود معطوف کرده، در بخش لوازم آرایشی و بهداشتی است، چون براساس عرف جامعه با آمدن بهار همه چیز رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت که این تغییر و تحول در وجود انسان هم قابل درک است و باید برایش برنامه داشته باشیم که از این رو استفاده از برخی لوازم آرایشی و بهداشتی در این فصل متفاوت از دیگر فصل‌هاست. این بازار گرچه عطر و بویی خوش برایمان به همراه خواهد داشت، اما در صورت رعایت نکردن برخی اصول اولیه که ابتدایی‌ترین آن، سلامت است، می‌تواند تجربه‌ای تلخ برایمان آن هم در فصل بهار با تمام طراوتش به ارمغان آورد.

بازارگرمی خوراکی‌ها

از همه خریدها که بگذریم نوبت به خوراکی‌های خاص این ایام است که از مشهورترین‌هایش آجیل و سبزی‌پلو ماهی است؛ بازاری که نه‌تنها قیمت‌هایش در تب و تاب است، بلکه خریدارانش هم به دنبال یافتن بهترین‌ها هستند. این بازار که هریک از اقلامش قیمت متفاوتی دارد، از اما و اگرهای فراوانی پیروی می‌کند، چون علاوه بر قیمت‌های رسمی،‌ قیمت‌های دیگری در این بازار حکمرانی می‌کنند و به تناسب تقاضا‌، قیمت بالا و پایین می‌رود.

این در حالی است که هنر بهینه خریدن می‌تواند به عنوان کامل‌ترین و کاراترین تدبیر در این بازار باشد، چون براساس عرف خریدهای شب عید به یکباره حجم عمده‌ای از تقاضای خرید بخصوص در مواد خوراکی راهی بازار می‌شوند که همین موضوع گاهی اوقات نابسامانی‌هایی را به ارمغان خواهد آورد.

پس بجاست که با رعایت قانون اعتدال و فارغ از هرگونه چشم و همچشمی در این زمینه گام برداریم، چون زیاد خریدن اقلام خوراکی نه‌تنها باعث صرفه‌جویی نخواهد شد، بلکه در تمام تحقیقات علمی مشخص شده این‌گونه خریدها می‌تواند باعث مصرف بیشتر نیز باشد. بنابراین امروزه که به عنوان آخرین مرحله خرید قرار است راهی بازار شویم، بد نیست برنامه‌ای کامل و برای مدت معینی خرید کنیم، چون خرید برای کل ایام تعطیلات ممکن است صرفا هزینه اضافه را برای شما به همراه داشته باشد.

در این مرحله ابتدا خریدهای اصلی را انجام دهید و پس از آن به دیگر خریدها اقدام کنید، هرچند بهترین تصمیم این است که برای یک هفته اول ایام تعطیلات خرید کنید، چون ممکن است برای هفته بعد برنامه سفر داشته باشید و برخی از خریدهایتان دچار فساد شوند، بخصوص در بخش میوه‌ها. البته به مواد خوراکی داخل یخچال هم توجه داشته باشید. براساس تحقیقات، با توجه به فرهنگ خرید ما ایرانیان، حجم قابل توجهی از مواد خوراکی به دلیل انبوهی از خریدهای موجود یخچال و شلوغی بیش از حد آن فاسد شده و سرانجام دور ریخته می‌شود.

دنیای مجازی و یافتن تخفیف‌های نوروزی

قبل از رسیدن سال نو و حتی قبل از اولین مرحله آمادگی برای رسیدن سال نو یعنی خارج شدن از منزل برای خرید، کمی هم به دنیایی پر از صفر و یک سر بزنید، چون راهکارهای ارائه شده در این دنیا می‌تواند خدمات زیادی برای مدیریت دخل و خرج و حتی خرید به ما ارائه دهد. پس حالا که اهمیت کنترل خرج خانه در ایام نوروز سوژه اصلی ما شده، بهتر است قبل از هر حرکتی برای تک‌تک مراحل خرید سال نو خود به دنبال فرصت‌های خرید مناسب یا همان تخفیف‌ها باشیم. چراکه این روزها علاوه برکالاهایی که در فروشگاه‌های مجازی معرفی می‌شوند، سایت‌هایی هم هستند که کارشان ارائه تخفیف یا اطلاع‌رسانی درباره مراکزی است که در شب عید تخفیف ارائه می‌دهند. بنابراین مراجعه به این سایت‌ها بعضا فرصت‌های مناسبی در اختیار خانواده قرار می‌دهد.

در این دنیا بدون تردید فرصت‌های خرید فراوان و البته مراکز خرید مناسب نزدیک محل سکونت یا کارتان معرفی شده است که می‌توانید روی داشته‌های آن مراکز حساب کنید و خریدهای مناسبی برای سال نو داشته باشید، هرچند بهترین تصمیم در این دنیای صفر و یک این است که صرفا بیننده باشیم و سعی در انتخاب از دنیای واقعی داشته باشیم، چون در برخی موارد خرید از دنیای مجازی زیاد به صرفه نخواهد بود، اما انتخاب رایگان است.

عماد عزتی ‌/ ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها