شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۷۴۷۴۶
تناقض صفر کردن تورم با گران کردن خدمات دولتی

کیهان: قد قد بی‌هنگام مرغ در بحبوحه تورم صفر!

روزنامه کیهان نوشت: هنوز انتقادها به آمار اخیر رییس‌جمهور درباره نرخ تورم صفر درصدی در بهمن‌ماه تمام نشده بود که دم‌خروس افزایش قیمت بی‌رویه قیمت مرغ در بازار غیرطبیعی آشکار شد و همچنان ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»، در حالی قیمت منطقی فروش هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه در بازار مصرف 6800 تا 7000 تومان برآورد می‌شود که در روزهای اخیر، قیمت مرغ به 9000 تومان افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس، در حالی این بی‌نظمی‌ها وجود دارد که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در اظهاراتی با اعلام اینکه مرغ در دولت تدبیر و امید گران نشده است، گفت: «مردم نباید مرغ را به قیمت 8 و 9 هزار تومان- که می‌گویند در مغازه‌ها وجود دارد- خریداری کنند. در حال حاضر مرغ به قیمت 6 هزار و 980 تومان به صورت گرم در تره‌بار و میادین توزیع شده است و مرغ منجمد نیز 5هزار و 900 تومان در میادین تره‌بار به دست مصرف‌کننده می‌رسد».

تابناک می‌افزاید: این سخنان در حالی مطرح می‌شود که آقای حجتی پاسخ نگفتند، مرغ‌های 9000 تومانی در این مغازه‌ها چگونه توزیع می‌شود و چرا با متخلفان گران‌فروش برخورد نمی‌شود؟ نکته بعدی اینکه چگونه در دولت تدبیر و امید، قیمت گوشت مرغ افزایش پیدا نکرده، در حالی که امروز شاهدیم حتی مرغ در جایگاه‌های قانونی فروش مرغ به قیمت 9000 تومان فروخته می‌شود. شاید این افزایش قیمت نیز به مثابه گذشته واقعی کردن قیمت‌هاست!

این گزارش می‌افزاید: به نظر می‌رسد در برخورد با افزایش قیمت‌ها، برخورد فرافکنانه نه تنها کمکی به اصلاح قیمت و جلوگیری از گران‌فروشی نمی‌کند، بلکه باعث نارضایتی خواهد شد. مردم از دولت تدبیر و امید خواستار پاسخ‌گویی منطقی و تلاش برای رفع مشکلات هستند، نه فرافکنی‌های پوپولیستی غیرکارشناسی.

یادآور می‌شود حجتی با وجود جا به جا گفتن قیمت مرغ اخیرا مدعی شده که دولت قبل عددسازی می‌کرد.

همزمان خبرگزاری آریا اظهار حجتی را عجیب خواند و نوشت: در آشفته بازار قیمت مرغ، اظهارنظرهای عجیب دولتی ادامه دارد. آقای وزیر می‌گویند مردم مرغ 9 هزار تومانی نخرند؛ سوال این است که این مرغ 9 هزار تومانی از کجا در مغازه‌های فروش محصولات گوشتی سبز شده، آیا مثلا این مرغ‌ها از کشورهای خارجی به مغازه‌ها رسیده‌اند یا یک سیکل مشخص و همیشگی را طی کرده‌اند؟ اگر خرید مرغ 9 هزار تومانی به دستور ایشان نهی شده حتما می‌توانند در دستور دیگری فروش مرغ 9 هزار تومانی را هم ممنوع کنند. به نظر می‌رسد این دستور دوم بیشتر در حیطه وظایف ایشان باشد.

آریا افزود: آیا در بخش سیاست‌های تنظیم بازار به بخش نظارت هم توجه شده؟ لابد بازرسانی هم برای این نظارت انتخاب شده‌اند. سوال این است که این بازرسان اکنون کجا هستند و دقیقا مشغول چه کاری می‌باشند؟ اگر بنا را بر درستی فرمایش ایشان بگذاریم سوال این است که اگر افزایش یکباره قیمت مرغ از همان 7 هزارتومانی که ایشان می‌فرمایند به مبلغ 9 هزار تومان نامش گرانی نیست پس دقیقا چیست؟

انکار گرانی بی‌رویه قیمت مرغ تداعی همان داستانی را می‌کند که شخصی از همسایه خود خواست الاغ خود را به وی قرض دهد اما پاسخ شنید که پیش از وی کس دیگری الاغ را قرض گرفته. در همان حال، صدای عرعر الاغ بلند شد و صدای همسایه را درآورد که «مرد حسابی! الاغ که داخل طویله است». صاحب الاغ با اعتماد به نفس کامل پاسخ داد مرد حسابی تو حرف من را قبول نمی‌کنی اما حرف این حیوان زبان نفهم را باور می‌کنی؟!

پس از اعتدال با توسعه اعتدال بی‌توسعه هم می‌آید؟!

کیهان آورده است: یک نماینده حامی دولت از منتفی شدن تشکیل حزب رهروان ولایت و تشکیل حزب اعتدال توسط برخی منشعبین خبر داد.

چند نماینده حامی دولت که رقم آنها 10 تا 20 نفر ارزیابی می شود ظرف یک سال گذشته از یک طرف خواستار انفعال نمایندگان در برابردولت شده و از طرف دیگر به طور مداوم از تشکیل فراکسیون و حزب اعتدال خبر داده اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

برخی عملکردهای بد دولت و نقض تعهد برخی وزرا در قبال مجلس موجب ریزش بالغ بر 100 رای که در روز رای اعتماد به کابینه همراهی کرده بودند شد به نحوی که به استیضاح و برکناری فرجی‌دانا از وزارت علوم و رای ندادن به گزینه‌های حامی فتنه شد.

اکنون ابراهیم نکو در مصاحبه با آریا از تشکیل حزب اعتدال خبر داد و می‌گوید: از آنجایی که ما تشکیل فراکسیون اعتدال را موجب انشقاق فراکسیون رهروان ولایت می‌دانیم که در نتیجه آن افکار و ایده‌های اعتدال بازنده می‌شود بنابراین تلاش کردیم با رایزنی به تعدیل رفتارها و انسجام فراکسیون رهروان ولایت کمک کنیم تا در رای‌گیری‌ها نتایج بهتری به دست آوریم.

وی در عین حال گفت: اگر چه تشکیل فراکسیون اعتدال منتفی شده اما ما قصد داریم بعد از ایام بررسی بودجه در قالب حزب اعتدال برای انتخابات مجلس دهم اعلام موجودیت کنیم و اساسنامه خود را تقدیم وزارت کشور نماییم.

ابراهیم نکو همچنین از منتفی شدن تشکیل حزب رهروان ولایت خبر داد و گفت: برای تشکیل حزب رهروان ولایت استقبال خوبی صورت نگرفت چرا که برخی از دوستان با برگزاری جلسات ناموزون جایگاه سایر اعضای این فراکسیون را زیر سؤال بردند.

ایده تشکیل حزب اعتدال در حالی مطرح می‌شود که حزب اعتدال و توسعه نیز، حزب حامی دولت می‌باشد و برخی اعضای کابینه (نظیر سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات) از اعضای آن هستند. نوبخت پیش از این ضمن حضور در نشست حزبی اعتدال و توسعه گفته بود ما کار انتخاباتی نمی‌کنیم.

آشنایی با بهایی‌ها و سازمان منافقین تجربه خوب فائزه هاشمی در زندان!

کیهان نوشت: فائزه هاشمی برای چندمین بار نسبت به اعضای سازمان تروریستی منافقین و سازمان انگلیسی-صهیونیستی بهائیت ابراز تعلق خاطر کرد.

وی در مصاحبه با روزنامه فیگارو با اشاره به زندانی شدنش به مدت 6 ماه می‌گوید: زندان تجربه بسیار خوبی بود چرا که با زنان و مردان بزرگ ایرانی، بهائی‌ها، اعضای مجاهدین خلق، اصلاح‌طلبان و کسانی آشنا شده که برای باورهایشان مبارزه می‌کنند.

فائزه رفسنجانی می‌گوید: «در ایران آزادی‌ها بیش از پیش پس رفته‌اند».

فیگارو در آغاز گفتگو از او می‌پرسد، یک سال و نیم پس از رسیدن حسن روحانی به قدرت در ایران، ایرانیان چه احساسی دارند؟ فائزه رفسنجانی می‌گوید: «مردم انتظارات بسیاری از حسن روحانی داشتند. آنها امروز کاملا ناامید نشده‌اند اما بر این باورند که او نخواهد توانست به همه خواست‌های آنها پاسخ گوید.

وی که در بخش دیگری از مصاحبه می‌گوید: فراموش نکنیم که رئیس‌جمهور در ایران چندان قدرتی ندارد. قدرت در دست رهبر جمهوری اسلامی است که توسط محافظه‌کاران حمایت می‌شود.»

فائزه رفسنجانی در اشاره به زندانی شدنش به مدت 6 ماه در سال 2012 می‌گوید که زندان تجربه بسیار خوبی بود چرا که با زنان و مردان بزرگ ایرانی، بهائی‌ها، اعضای مجاهدین خلق، اصلاح‌طلبان و کسانی آشنا شدم که برای باورهایشان مبارزه می‌کنند.

به گزارش رادیو فرانسه فائزه رفسنجانی در مورد پرونده هسته‌ای ایران از کارشکنی محافظه‌کاران خبر داده و می‌گوید حسن روحانی همه تلاش خود را به کار می‌بندد اما هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، مردم ناامیدتر می‌شوند.

یادآور می‌شود وی 20 فروردین 92 در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار با مرور خاطرات دوره بازداشت خود، از بهایی‌ها و مجاهدینی‌ها و منافقین به عنوان دوستان خود یاد کرده و گفته بود: در میان هم‌بندی‌ها و دوستانم، بهایی‌ها، تعدادی از سازمان مجاهدین و... چند نفر لائیک و چپ بودند... بابا در ملاقات‌ گله‌های آن طرف را منتقل کرد که چرا به مجاهدین، منافقین نمی‌گویم یا چرا روابط خوبی مثلا با مجاهدین و بهائی‌ها دارم.

فائزه هاشمی در دوره اصلاحات مدیرمسئول روزنامه زن بود که برخی عناصر معارض با انقلاب را گردهم آورد. از جمله رفتارهای مشکوک وی در این دوره مصاحبه جانبدارانه روزنامه زن با بیوه فراری محمدرضا پهلوی بود.

تمجید وی از منافقین در حالی است که این سازمان تروریستی مثل قتل عام 17 هزار شهروند بیگناه ایرانی است اما در فتنه 88 با افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی هم مسیر شد. بهائیت نیز که حزبی ساخته دست استعمار انگلیس است، پیوند عمیق با صهیونیسم و فراماسونری جهانی دارد و به همین اعتبار مقر خود را در فلسطین اشغالی قرار داده است.

حامیان این گروه به جای اشاره به خیانت‌های شبکه‌ای اعضا به ملت ایران و جاسوسی برای آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی، ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران با بهائیت صرفا مشکل عقیدتی دارد حال آنکه به رغم انحرافی و جعلی بودن بهائیت، اتهام اصلی عناصر بازداشت جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی است. شبکه مالی بهائیت نیز نقش عمده‌ای در اخلالگری و تروریسم اقتصادی ایفا می‌کند.

فائزه هاشمی سال گذشته برای مدتی از سوی کسانی چون عیسی سحرخیز به عنوان رئیس گروهک انجمن دفاع از آزادی مطبوعات معرفی شد. اعضای این انجمن به دیدار هاشمی رفسنجانی نیز رفتند. سحرخیز ضمن دفاع از بهایی‌ها و همجنس‌بازان، اخیرا در مصاحبه با جرس تصریح کرد اصلاح‌طلبان دیگر مانند اول انقلاب علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند.

بازی سیاسی با افکار عمومی فشار بر مردم به جای حذف یارانه پردرآمدها

کیهان آورده است: برخی مقامات دولتی مشغول بازی سیاسی با افکار عمومی بر سر موضوع یارانه‌ها هستند.

با حذف این طیف از مقامات دولتی در حالی یارانه اقشار مرفه در بودجه سال آینده حذف شد که جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور تصریح می‌کند پرداخت یارانه در سال 94 با 16 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهد شد. در مقابل بنابر اعلام کارشناسان، حذف دست‌کم 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد می‌تواند به صرفه‌جویی 5400 میلیارد تومانی بیانجامد.

پیش از این سخنگوی دولت در توجیه عدم قطع یارانه پردرآمدها مدعی شده بود نمی‌خواهیم مردم را برنجانیم! این در حالی است که دولت برای جبران ماجرا اقدام به افزایش چندباره قیمت برخی حامل‌های انرژی نظیر گاز و آب در سال گذشته کرده و عملا بار تورم را به قاطبه مردم تحمیل کرده است. با این وجود کسانی چون سخنگوی دولت در اظهارنظر پشت تریبون علنی مجلس ژست مخالفت با افزایش قیمت‌ها- نظیر قیمت بنزین و...- می‌گیرند یا حذف نکردن یارانه هیچ‌کس تاکید می‌کنند اما آیا بهتر نیست به جای فشار آوردن بر طبقات متوسط و ضعیف، یارانه اقلیت برخوردار و مرفه که احتیاجی به یارانه ندارند و از آن طرف گران‌شدن خدمات دولتی یا حامل‌های انرژی فشاری بر آنها وارد نمی‌کند، حذف شود؟!

تناقض صفر کردن تورم با گران کردن خدمات دولتی

کیهان نوشت: یک روزنامه اصلاح‌طلب از تصمیم دولت برای آزادسازی قیمت‌ها خبر داد و با لحنی هشدارآمیز پرسید آیا غول تورم بیدار می‌شود؟

آفتاب یزد می‌نویسد: وعده کاهش تورم از مهمترین شعارهایی است که هر روز از زبان دولتمران بازگو می‌شود تا جایی که رئیس‌جمهور به تازگی بیش از پیش به آن افتخار می‌کند و این در صورتی است که مسئولان اقتصادی دولت کاهش تورم را نه به منزله کاهش قیمت‌ها بلکه به منزله کاهش سرعت رو به رشد قیمت‌ها تلقی می‌کنند. همین دو روز پیش بود که مرکز آمار ایران نرخ تورم را در بهمن‌ماه صفر و در کل سال 2.15 درصد اعلام کرد.

این روزنامه با اشاره به گران کردن برق از سوی دولت و صعود قیمت مرغ به 8 هزار تومان که از افزایش تورم حکایت می‌کند، از اولویت دولت برای آزادسازی قیمت‌ها خبر داد و نوشت: دولت بیشتر راغب به افزایش قیمت‌هاست. در اولین اقدام قرار شد که قیمت نان‌های فانتزی آزاد باشد. طوری که پیش از این آزادسازی قیمت نان سنگکی در برخی از مناطق تهران شکل گرفته بود. آزادسازی قیمت‌ها تنها به نرخ نان ختم نمی‌شود بلکه آزادسازی در قیمت خودرو یکی از مهمترین برنامه‌هایی بوده است که وزارت صنعت در دستور اقدام دارد.

آفتاب یزد خاطر نشان کرد: وزیر صنعت از این موضوع پرده برمی‌دارد که اگر قرار بر آزادسازی قیمت‌هاست «بهتر است همه چیز یکباره آزاد شود». جمله‌ای که این روزها در میان مسئولان وزارت صنعت بسیار بازگو می‌شود و می‌تواند دولت را در این راستا قرار دهد که اقدام به آزادسازی قیمت‌ها کند. با این شرایط بازار اقلام مصرفی و انرژی به شدت در نوسان است و می‌تواند این موضوع به قدری ادامه پیدا کند که دولت مجبور به آن شود که سال آینده افزایش قیمت‌ها را رسما اعلام کند اما دولتمردان ارشد تیم تدبیر و امید مخالف آن بوده و تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با کاهش تورم بتوانند مردم را از خود راضی نگه دارند اما هر چه از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، افزایش دوباره تورم می‌تواند زبان مردم را به انتقاد و اعتراض به دولت باز کند.

یادآور می‌شود منطق آزادسازی بی‌رویه قیمت‌ها بدون جبران تبعات آن، سیاست پر اشتباه و آمیخته با آزمون و خطایی بود که در دولت سازندگی تحت عنوان سیاست تعدیل اقتصادی به اجرا درآمد و به تورم 49 درصدی در سال 1374 دامن زد.

پیش از این برخی محافل کارشناسی و رسانه‌ای از غلبه منطق اقتصادی بر دولت خبر داده‌اند.

سیاست‌ گران کردن خدمات دولتی در تناقض با مدعای دولت مبنی بر کاهش 24 درصدی تورم و رساندن آن به 16 درصد است.

ایران: واریز ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه مازاد بر قانون

روزنامه ایران نوشت: «ایسنا» در گزارشی نوشت: «در حالی با پرداخت 48 مرحله یارانه نقدی، هزینه دولت در این بخش به 186 هزار میلیارد تومان رسید که قانون تنها پرداخت 64 هزار میلیارد تومان از منابع 127 هزار میلیاردی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی طی این چهار سال را مجاز دانسته.» معاون اول رئیس جمهوری نیز سه‌شنبه گذشته تأکید کرد: «تقسیم قیمت انرژی به عنوان یارانه نقدی، تصمیمی اشتباه بود» و افزود: «سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان از منابع یارانه به صورت نقدی توزیع می‌شود و این درحالی است که درآمد حاصل از یارانه به سختی به ۳۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد بنابراین باید از بودجه نفت بین مردم توزیع کنیم و پیش‌بینی می‌شود که ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ برای یارانه کسری داشته باشیم.»

آشنایی قدیمی صالحی و «مونیز» به روایت روزنامه کویتی

ایران آورده است: یک روزنامه کویتی نوشت: «با توجه به حضور برخی افراد در دو هیأت ایرانی و امریکایی مذاکره کننده، به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای در مسیری مثبت پیش می‌رود و گویی دستیابی به توافق تا قبل از پایان ماه آینده حتمی شده است.» به گزارش انتخاب، روزنامه «الرای» در گزارشی ضمن اشاره به مذاکرات اخیر هسته‌ای در «ژنو» نوشت: نتیجه یک روز طولانی مذاکره در ژنو با حضور علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، این بود که امریکا به جدی بودن تهران، خوشبین شد. با توجه به جدی بودن ایران، امریکایی‌ها نیز «ارنست مونیز»، وزیر انرژی امریکا را به ژنو فرستادند. صالحی و مونیز یک آشنایی قدیمی دارند. وقتی صالحی در دانشگاه «ام‌آی‌تی» امریکا درس می‌خواند، مونیز رئیس «بخش فیزیک» این دانشگاه بود. مقامات امریکایی معتقدند حضور صالحی در مذاکرات، نشان دهنده تمایل ایران برای پایان دادن به مسأله است. حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران نیز که سال‌ها عضو هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل بوده است، از نحوه عملکرد نهادهای دولتی، امور امریکا و سیاست‌های این کشور کاملاً آگاه است.»

حدادعادل: مطلب «اعتماد»، توهین به مقدسات نبود

ایران نوشت: رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ارزیابی مطلب روزنامه «اعتماد» گفت: «به نظرم مطلب این روزنامه، حاوی توهین به مقدسات نبود.»

غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین» پیرامون بخشی از مصاحبه «اعتماد» با ابراهیم اصغرزاده که واکنش‌هایی را در پی داشته، افزود: «کسی در جامعه ما حتی اگر با برخی کارهای او موافق نباشیم اهل بیت(ع) را انکار نمی‌کند.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: «من این مطلب را خوانده‌ام؛ استنباط من این نیست که خبرنگار مرادش امام حسین(ع) یا حضرت زهرا(س) بوده است؛ بلکه به نظر بنده منظورشان اشاره به اشخاصی بود که در آن مصاحبه از آنها نام برده شده بود.»

وی ادامه داد: «بعید می‌دانم در جامعه ما فردی که اسمش اصلاح‌طلب است یا روزنامه‌ای برای یک جناح خاصی باشد که شاید ما هم با بعضی کارهایشان موافق نباشیم، مقام امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) را انکار کند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها