رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی، قتل 3 دانشجوی مسلمان در آمریکا را محکوم کرد

روحانی: آنها که بذر اسلام‌هراسی می‌کارند، خشونت درو می‌کنند

واکنش‌ها به قتل سه جوان مسلمان در شهر دانشجویی چپل‌هیل در نزدیکی دانشگاه کارولینای شمالی همچنان ادامه دارد و با گذشت چهار روز از این حادثه، بسیاری از نهادهای مردمی و شخصیت‌های سیاسی قتل ضیا شادی برکات (بیست و سه ساله)، یسر محمد ابو صالحه همسر بیست و یک ساله او و رزان محمد ابو صالحه خواهر نوزده ساله یسر را محکوم کرده‌اند.
کد خبر: ۷۷۰۹۹۱

در همین راستا، رئیس‌جمهور کشورمان نیز دیروز ترور سه‌جوان دانشجوی مسلمان در ایالات متحده آمریکا را محکوم کرد و با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده قربانیان این جنایت، جامعه مسلمانان آمریکا و همه آزاداندیشان و حامیان حقوق انسان‌ها تصریح کرد: انتظار است که مسئولان، همه تلاش لازم را برای حراست از حقوق همه شهروندان ازجمله مسلمانان به عمل آورند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در پیام حسن روحانی آمده است: جنایت وحشیانه (مبهوت‌کننده) ترور سه جوان دانشجوی مسلمان در ایالات متحده آمریکا، اقدامی محکوم و جلوه‌ای دیگر از خطر جدی گسترش خشونت و افراطی‌گری در زمان ماست. گزارش‌های اولیه، از آن جهت که انگیزه جنایت را تنفر ضددینی و اسلام‌ستیزی نشان می‌دهد بسیار نگران‌کننده است.

وی با تاکید بر این‌که خشونت و تعرض به جان و کرامت انسانی، چه با سوءاستفاده از نام دین و چه در تعرض و حمله به دین، در تعارض با بنیادی‌ترین اصول اخلاقی و آموزه‌های ادیان الهی است، تصریح کرد: آنها که بذر نفرت به ادیان و اسلام‌هراسی می‌کارند، خواسته یا ناخواسته خشونت در جامعه درو می‌کنند. زمان آن رسیده است که حرکت جهانی در مقابله با خشونت و ریشه‌های فرهنگی دین‌ستیزی و جرایم مبتنی بر نفرت، با مشارکت همه اندیشمندان، هنرمندان، عالمان دین، جامعه مدنی و دولت‌ها آغاز شود و جامعه جهانی در قرن بیست و یکم را از این شرمساری برهاند.

انتقاد لاریجانی از رفتار دوگانه غرب

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به کشته شدن چند جوان مسلمان در آمریکا گفت: کشته شدن چند جوان مسلمان در آمریکا بار دیگر خشم مسلمانان در سراسر جهان را برانگیخت و آنچه مایه تاسف است، رفتار دوگانه مقامات و رسانه‌های غربی نسبت به کشتار مسلمانان و غیرمسلمین است.به گزارش سایت خانه ملت، علی لاریجانی بیان کرد: آنها در زمان قتل چند غیرمسلمان که از نظر ما هم محکوم است فریادشان به آسمان بلند می‌شود اما در برابر قتل مسلمانان سکوت می‌کنند یا ضعیف واکنش نشان می‌دهند. وی اظهار کرد: ‌این‌گونه رفتارهای دوگانه است که بحران‌های امنیتی در جهان را دامن می‌زند و عصبانیت‌ها را بر می‌انگیزد.

ابراز تاسف وزارت خارجه از قتل 3 دانشجوی مسلمان

همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان واقعه قتل سه دانشجوی مسلمان توسط یک مهاجم افراطی که واکنش تعداد قابل توجهی از مسلمانان و پیروان دیگر ادیان الهی در داخل و خارج از آمریکا را در پی داشته است، بسیار تاسف‌آور خواند.

مرضیه افخم ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان، مسلمانان جهان، پیروان دیگر ادیان ابراهیمی و افراد و آحادی که از این حادثه غم‌انگیز متاثر شده‌اند، اظهار کرد: تاسف عمیق خود نسبت به ترویج و گسترش هدفمند اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی را ابراز داشته و خواستار اجرای عدالت و احقاق حقوق خانواده قربانیان از سوی دولت آمریکا می‌باشیم. وی بر رسالت جامعه جهانی مبنی بر لزوم و ضرورت حفظ و گسترش ارزش‌های دینی و انسانی در جوامع مادی تاکید و اضافه کرد: معتقدیم رسانه‌های عمومی می‌توانند نقش موثر خود را پررنگ‌تر از گذشته در فرهنگ‌سازی، تبیین آرمان‌های انسانی اسلام و پرهیز و اجتناب از افراط‌گرایی در سطوح مختلف جامعه ایفا کنند.

مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای به سه زبان دنیا ضمن محکومیت شهادت سه دانشجوی مسلمان در جنایت چپل‌هیل اعلام کرد: قتل سه دانشجوی مسلمان در حادثه چپل‌هیل، نشان از توحش و بربریت در حال رشد در درون آمریکا دارد.به گزارش فارس، در این بیانیه آمده است: دولت آمریکا، با حرکات خود باعث گسترش افراطی‌گری در منطقه مسلمین شد و به بهانه افراطی‌گری، این منطقه را مورد تهدید و اشغال خود قرار داده است، فارغ از آن‌که افراطی‌گری در درون آمریکا در حال رشد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها