مشاوره خانواده برای راهنمایی زوج‌های جوان

ما فقط دو هفته عاشق همدیگر بودیم!

جام جم سرا: خانمی ۲۰ ساله‌ام، یک سال و نیم از ازدواجم گذشته است. با مادر شوهرم اختلاف دارم و دوست ندارم شوهرم به منزل مادرش برود.
کد خبر: ۷۷۰۷۱۹
آخر من چه کار کنم که شوهرم به خانه مادرش نرود؟!

پاسخ مشاور: اختلاف بین عروس و مادرشوهر موضوعی است که متاسفانه به دلیل باورهای اشتباه به مشکل حادی در زندگی بسیاری از زوجین تبدیل شده است؛ در حالی که در حقیقت این موضوع، مشکل نیست و خودبینی‌ها دلیل این معضل است.
خوب است بدانید این مشکل بدون هیچ آگاهی و دانش مقبولی، به مرور به حدی پذیرفته شده است که خانواده بعضی دختران قبل از ازدواج با پیش داوری و با کمال جدیت فرزندشان را نسبت به رویارویی با این موضوع آگاه می‌کنند و برای مقابله با آن یا به عبارت دیگر برای مبارزه با آن، دخترانشان را آماده می‌کنند. در حالی که در صورت وجود مشکل می‌توان با به کارگیری مهارت‌های دقیق در مدیریت تعاملات اجتماعی، آن را برطرف کرد.
به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنید، به دنبال راه حل باشید. البته درباره دلیل اختلاف با مادرشوهرتان توضیحی نداده‌اید ولی بدانید همیشه یک طرف اختلافات خود شما هستید و باید کمی به فکر اصلاح رفتارهای خودتان باشید بعد از دیگران توقع تغییر داشته باشید.
اینکه گفتید سن شما ۲۰ سال است، احتمالا نشاندهنده کم‌تجربگی شما در مدیریت تعاملاتتان است و نباید بدون کسب آگاهی این گونه زندگیتان را سپری کنید و حتما به دنبال فراگیری مهارت‌های همسرداری و دستیابی به زندگی موفق باشید.


مادر شوهر و عروس رقیب نیستند

معمولا در زندگی یک مرد بویژه بعد از تاهل، ۲ زن وجود دارند که جزو بستگان درجه یک او هستند و با او رابطه نزدیکی دارند. این ۲ نفر مادر و همسر او هستند. در این بین، مادر بیشترین زحمت را برای رشد و تربیت پسرش کشیده است و به یک باره می‌بیند که پسرش بعد از ازدواج، تمام توجه خود را معطوف به زن جوانی می‌کند که وارد زندگی‌اش شده و شریک عاطفی‌اش می‌باشد و پسرش دیگر به مادر کمتر توجه می‌کند.‌‌
همان پسری که تا دیروز با مادرش رابطه‌ای نزدیک و مهرآمیز داشت، الان هوش و حواسش متوجه همسرش شده است و این امر باعث می‌شود تا مادر شوهر، عروسش را رقیب عاطفی خود ببیند و در بیشتر موارد در این رقابت که به حسادت منجر می‌شود و احیانا کینه و دشمنی، خواهر شوهر هم به حمایت از مادرشوهر به جنگ عروس می‌رود!
به نظر می‌رسد که تنها راه حل چنین اختلاف‌هایی از خودگذشتگی و خود را به جای دیگران قرار دادن است؛ یعنی شما باید این موضوع را درک کنید که مادر شوهرتان فردی است که تمامی جوانی‌اش را به پای شوهر شما گذاشته و حق دارد از او توقع داشته باشد که با مادرش به صورت ویژه و قابل احترام برخورد کند.
همچنین با توجه به اختلاف سنی بین عروس و مادر شوهر، شما مستلزم رعایت احترام به بزرگ‌تر هستید. آگاهی از این نکته‌ها، تا حد زیادی مشکلات شما را حل می‌کند؛ البته ناگفته نماند در بعضی موارد هم رفتارهای ناپسند از سوی مادرشوهر دیده می‌شود که واقعا قابل قبول نیست ولی با درک احساسات مادر شوهر قابل تحمل‌تر می‌شود.


درخواستی که اصلا منطقی نیست

اینکه شما نمی‌خواهید همسرتان با مادرش در ارتباط باشد و به دیدن او برود، به هیچ وجه منطقی نیست؛ شما حق ندارید مانع ارتباط همسرتان با افراد خانواده‌اش شوید. اگر مشکل از شماست، خودتان را اصلاح کنید؛ در غیر این صورت باور کنید که از محبت خار‌ها گل می‌شود؛ به مادرشوهرتان مهربانی کنید و هرچه زود‌تر برای او هدیه‌ای تهیه کنید و به دیدار او بروید و از تمام بدی‌هایش گذشت کنید و بدانید که یقینا بزودی متحول خواهد شد و دیگر رفتاری آزاردهنده از او نخواهید دید. (حجت‌الاسلام علی فروتن، کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۴
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
۱
۱
مگه چه عیبی داره خانوم اون فردی كه میگید شوهرررررررررررم، پسر همون مادره و اون مادر بزرگش كرده.........تا كی میخاید به این كارا ادامه بدید
فاطیما
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
۴
۰
ای كاش من شوهر داشتم و به تبع اون مادر شوهر...............و تمام محبت دنیا رو نثارش می كردم، دنیا مكان جنگ با هم نیست گذراست قدر این روزا رو بدونید و همدیگرو دوست داشته باشید.........اونم مثل مادرتون چه فرقی میكنه..........
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
۵
۲
شما باید بدانید كه عشق واقعی هر مرد مادرش است نه همسرش این را واقعا و از صمیم قلب بهتون میگم بنا بر این رقابت با مادر همسرتان را كنار بگذارید. مرد می تواند زن دیگر بگیرد ولی مادر دیگری نمی تواند داشته باشد. شما اگر آقایان را در بدترین حالت مانند بیماری یا مرگ ببینید مادر خود را صدا می زنند نه همسر یا دختر یا خواهر یا پدرخود را.
حانیه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
۲
۹
همسرم باید هروز به خونه ی مامانش بره و اونو ببینه و نمیتونه نره ایا كارش درسته؟بهش میگم زندگیمون میشه فقط خونه مامان من و تو رفتن فقط ،میگم اخر هفته بریم هم خ مامانم هم مامانت ولی هرووووز باید بره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها