پورابراهیمی: بهره مالکانه معادن باز هم تعدیل می‌شود

نماینده مردم کرمان در مجلس از تعدیل مجدد بهره مالکانه معادن خبر داد و گفت: بهره مالکانه 25 درصدی غیرمنطقی است که باید بازنگری شود.
کد خبر: ۷۶۹۱۹۵

بهره مالکانه به سهم دولت از درآمد معادن اطلاق می‌شود.کمیسیون تلفیق بودجه 94 چندی پیش بهره مالکانه را از 30 درصد با 5 درصد کاهش به 25 درصد رسانده است. با این حال با توجه به وضع فعلی بورس و تاثیر صنایع معدنی در رونق بازارسرمایه، تعدیل بهره مالکانه می‌تواند به بهبود این صنایع و در نهایت بهبود کل بورس منجر شود.

به گزارش تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: اساسا دریافت هزینه‌ای از معادن بابت بهره مالکانه اقدامی خلاف است و زیرپا گذاشتن اصل حقوق سهامداری است زیرا بهره‌برداران معادن سنگ آهن از جمله گل‌گهر و چادرملو دارنده پروانه بهره‌برداری بوده‌اند و سهامدارانی که ده سال پیش سهام این شرکت‌ها را در بورس خریده‌اند پروانه معدن را که در امیدنامه این شرکت‌ها ثبت شده بود به عنوان دارایی این شرکت‌ها لحاظ کرده‌اند.

این عضو شورای عالی بورس اضافه کرد: پروانه بهره‌برداری معادن گل‌گهر و چادرملو در سال 85 به صورت غیرقانونی از این شرکت‌ها گرفته شده و دولت بابت گرفتن پروانه معادن از این شرکت‌ها نه فقط عددی را به این شرکت‌ها پرداخت نکرده، بلکه بلافاصله عدد زیادی را به عنوان بهره مالکانه از این شرکت‌ها مطالبه کرده، در حالی که قانون معادن فقط بهره‌برداران از معادن را به پرداخت 10 درصد از برداشت ماده معدنی به عنوان حقوق دولتی موظف کرده و چیز دیگری نیست.

پورابراهیمی در برابر این سوال که آیا شایعه احتمال تعدیل بهره مالکانه تا 15 درصد فروش سنگ‌آهن درست است، گفت: برای تعدیل هرچه بیشتر بهره مالکانه تلاش می‌کنیم، زیرا معتقدیم دریافت بهره مالکانه از این شرکت‌ها حقوق سهامداران این شرکت‌ها را که حدود صد هزار بازنشسته صنعت فولاد هستند تضییع کرده، خیلی از سهامداران را به بازار سرمایه بی‌اعتماد و از همه مهم‌تر توسعه دو صنعت مهم و استراتژیک کشور یعنی سنگ‌آهن و فولاد را با مخاطره جدی مواجه کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها