عملیات اجرایی طرح تامین، انتقال و توزیع آب به 46 هزار هکتار از مزارع کشاورزی سیستان به وسیله لوله که یکی از طرح‌های مهم هیات دولت در راستای آبادانی این منطقه از سیستان و بلوچستان و جلوگیری از مهاجرت ساکنان سیستان بود، روز گذشته آغاز شد.
کد خبر: ۷۶۸۷۱۱

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که اعتبار طرح انتقال آب از طریق لوله حدود 500 میلیون دلار است که رقم مصوب امسال آن صدمیلیون دلار با تخصیص 45 میلیون دلار است، گفت: جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن برای کل کشور، حفظ و پایداری سیستان به‌عنوان منطقه استراتژیک در جغرافیای امنیتی کشور، احیای کشاورزی قابل برنامه‌ریزی و اسکان رضایت‌مندانه مردم، حفظ و تثبیت اکوسیستم طبیعی و انسانی دشت سیستان، بهره‌وری هوشمندانه و بهینه از منابع پایه تولید، تبدیل منطقه به قطب تولید محصولات کشاورزی، کمک به افزایش قدرت چانه‌زنی بین‌المللی در افزایش حقآبه دریافتی و احیای تالاب بین‌المللی هامون از طریق ایجاد زیرساخت‌های مدرن و ایجاد اشتغال پایدار از اهداف اجرای این طرح است.

رضا نجفی ایجاد اشتغال به صورت مستقیم شاغل در فعالیت‌های کشاورزی، ایجاد اشتغال به‌صورت غیرمستقیم شاغل در حمل و نقل، صنایع تبدیلی و دیگر مشاغل مرتبط، امکان بازگشت سرمایه در حداقل زمان ممکن (پنج سال)، بهره‌برداری ذی‌نفعان از طرح با ایجاد تعاونی‌های بهره‌برداری و آب‌بران بدون نیاز به فعالیت‌های حاکمیتی، ایجاد درآمد مکفی و قابل اطمینان برای هر خانوار، حذف مشاغل کاذب و افزایش ضریب امنیتی منطقه را از دیگر قابلیت‌های اجرای این طرح عنوان کرد.به گفته وی، تنها منابع آب قابل بهره‌برداری در این منطقه، آب‌های سطحی جاری در بستر رودخانه هیرمند است که سرمنشا این رودخانه نیز در ارتفاعات کشور افغانستان بوده و با توجه به وسعت تقریبی حوضه آبخیز 360 هزار کیلومتر مربع و رژیم طغیانی این رودخانه و وجود سدهای مخزنی و انحرافی بالادست در کشور همسایه، عمده آورد این رودخانه به صورت سیلابی و در فاصله زمانی کوتاه دو تا سه ماهه اتفاق می‌افتد. این در حالی است که راندمان همین میزان آب نیز حدود 30 درصد است. ‌/‌فارس

تکذیب آلودگی سیب‌های آذربایجان‌غربی

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: استفاده از واکس و سموم کشاورزی سرطان‌زا در سیب‌های آذربایجان‌غربی کذب محض بوده و صحت ندارد.

عزیز امانی، افزود: میوه‌های فراز گرا میوه‌هایی است که پس از چیده شدن از درخت تا مدت زمان محدوی کاملا رسیده و روی آنها یک لایه کوتیکولی به نام موم تشکیل می‌شود، این ماده گیاه را در برابر جذب کردن زیاد آب به داخل سلول‌ها و خطرات ناشی از سرمای زیاد محافظت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که این لایه موم سفید رنگ بیشتر در سیب دیده می‌شود، اظهار کرد: ترشحات خود میوه باعث به وجود آمدن موم در روی میوه شده و حاصل فرآیندهای انسانی و استفاده از سموم شیمیایی نیست.

امانی ادعای عراق در خصوص سیب‌های صادر شده از ایران را خلاف واقع دانست و گفت: عراق سال‌های زیادی است که از ایران سیب وارد و نیاز مصرفی خود را تأمین می‌کند، اما طی دو ماه گذشته پس از خرید سیب ادعا کرده‌اند که این سیب‌ها دارای مواد شیمیایی و آفت شکرک است و دیگر از ایران برای وارد کردن سیب اقدام نمی‌کنند.وی ادامه داد: ادعای این کشور درباره سیب‌های ایران صحت نداشته، چون با رایزنی‌های انجام‌شده در این راستا تصمیم گرفته شد تا نمونه‌ای از سیب‌های آلوده به آفت شکرک را برای آزمایش به ما تحویل دهند، اما هنوز پس از گذشت دو ماه کشور عراق هیچ اقدامی در این راستا برای اثبات ادعای خود انجام نداده‌ است.

وی با اشاره به میزان سیب‌های ذخیره شده در سردخانه‌ها افزود: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 400 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان وجود دارد که نسبت به پارسال افزایش داشته است./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها