15 بهمن، تنفیذ حکم اولین رئیس جمهور ایران

امروز ، 15 بهمن 1393 هجری شمسی؛ 14 ربیع الثانی 1436 هجری قمری؛4 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۷۰۹۲
15 بهمن، تنفیذ حکم اولین رئیس جمهور ایران

هجری شمسی

15 بهمن 1299

پروفسور لطفعلی عسگرزاده مشهور به پروفسور زاده فیزیکدان و بنیان گذار منطق فازی، در شهر باکو در جمهوری آذربایجان متولد شد.

15 بهمن 1313

سنگ بنای دانشگاه تهران گذاشته شد. طرح تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 به صورت لایحه قانونی به مجلس شورای ملی ارائه شد و پس از تصویب به مرحله اجرا درآمد. دانشگاه تهران در بدو تاسیس شامل شش دانشکده بود و ریاست آن از ابتدا تا سال 1317 بر عهده دکتر عیسی صدیق با همکاری دکتر علی اصغر حکمت بود. دانشگاه تهران در زمان وزارت دکتر علی اکبر سیاسی از نظر ادای و فنی به استقلال رسید و رئیس دانشگاه از میان روسای دانشکده های به رای شورای دانشگاه انتخاب می شد.

15 بهمن 1322

روابط ایران و آمریکا به سطح سفیر ارتقاء یافت. این روابط در 12 فروردین 1315 به دنبال توهین پلیس آمریکا به عبدالغفارخان سفیر ایران قطع شده بود و در 5 بهمن ۱۳۱۶با عذرخواهی نماینده اعزامی دولت امریکا مجدداً برقرار شده بود.

15 بهمن 1327

محمدرضا پهلوی در مقابل دانشکده حقوق هدف گلوله قرار گرفت. ضارب که منابع حکومت شاه او را عضو حزب توده معرفی کردند در پی این حادثه با شلیک گلوله محافظان شاه کشته شد. در پی این حادثه در تهران حکومت نظامی اعلام شد و تعداد زیادی مظنون بازداشت شدند حزب توده نیز در همین روز غیرقانونی اعلام شد.

15 بهمن 1357

جواد شهرستانی شهردار تهران در حضور امام‌خمینی از مقام خود استعفا کرد. امام سپس وی را مجدداً به عنوان شهردار منصوب کردند. اما شهرستانی بلافاصله از سوی دولت بختیار ممنوع‌الخروج شد.

15 بهمن 1358

با برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری بنی‌صدر توسط امام‌خمینی ، اولین دوره ریاست جمهوری در تاریخ ایران رسماً آغاز شد.

هجری قمری

14 ربیع­الثانی 66

مختار بن ابی عبیده ثقفی قیام خود را آغاز کرد. پس از شهادت امام حسین(ع)، نفرتی عمیق از بنی امیه در میان مردم ایجاد شد. با شکست قیام توابین که مختار آن را چندان تایید نمی­کرد، به خونخواهی امام حسین(ع) قیام کرد و بسیاری از شیعیان گرد او جمع شدند. او طی این قیام، کسانی را که در شهادت امام حسین(ع) نقش داشتند به سزای عملشان رساند و انتقام خون امام حسین(ع) را گرفت. مختار نزدیک به یک سال بر کوفه حکومت کرد اما در نهایت از سپاه مصعب بن زبیر شکست خورد و به شهادت رسید.

14 ربیع­الثانی 1023

الله­وردی­خان سردار نامدار و با کفایت شاه عباس اول درگذشت. او در اصل گرجی و مسیحی بود که در جوانی به خدمت شاه طهماسب درآمد و به سبب شایشتگی و لیاقتی که از خود آشکار کرد در زمان شاه عباش به امیر­الامرایی حکومت فارس برگزیده شد. وی در مدت کوتاه به سرداری سپاه ایران دست یافت و در جنگ­های بسیار و رشادت­های فراوان از خود نشان داد. الله­وردی­خان اقدامات اجتماعی و رفاهی ارزنده­ای هم به انجام رساند که از میان آن می­توان به بنای پل الله­وردی­خان یا سی و سه پل بر روی رودخانه زاینده رود در اصفهان اشاره کرد. این پل از جمله زیباترین بناهای تاریخی شهر اصفهان به شمار می­رود.

14 ربیع­الثانی 1326

روزنامه اخوت شیراز به مدیریت عبدالکریم معروفعلی نعمت­اللهی تأسیس شد. در شماره نخستین روزنامه­ هدف از انتشار این روزنامه ترقی افکار عمومی و چاپ اطلاعات و اخبار بدون غرض و نظر خاص ذکر شده بود. در روزنامه­ی اخوت شیراز رویدادهای ایران و جهان، اخبار فارس و نظمیه شیراز و پرسش و پاسخ درج می­شد. از شماره سوم تصویر تبرزین و کشکولی بالای اسم روزنامه افزوده شد.

میلادی

4 فوریه 1848

نخستین شرکت تلگراف تاسیس شد. این موسسه که شرکت تلگراف مغناطیسی نام داشت در شهرهای مختلف آمریکا شعبه هایی دایر کرد. این شرکت برای مخابره هر ده کلمه، دست سنت دریافت می کرد.

4 فوریه 1945

کنفرانس یالتا در شبه جزیره کریمه در شمال دریا سیاه آغاز شد. در این کنفرانس مهم سیاسی، تصمیم نهایی درباره آلمان و وضعیت آن پس از جنگ جهانی دوم اتخاذ شد و مقرر گردید آلمان بدون قید و شرط تسلیم شود و کمیسیون نظارت مرکب از نمایندگان شوروی، آمریکا، انگلیس و فرانسه در برلین تشکیل شود. این شورا وظیفه داشت بر امور آلمان نظارت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها