رئیس بزرگ ترین شرکت نفتی جهان: قیمت‌های نفت بیش از حد پایین است

دبیرکل اوپک: امکان تحقق نفت 200 دلاری وجود دارد

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در نشست امنیت انرژی کارائیب گفت: اکنون قیمت نفت زیر ٥٠ دلار در هر بشکه است و این احتمال وجود دارد که این قیمت در کوتاه مدت و طی چند سال آینده به طور نسبی پایین بماند.قیمت نفت از ماه ژوئن ٢٠١٤ به دلیل عرضه بیش از حد نفت خام در جهان، نزدیک به ٦٠ درصد کاهش یافته و به کمتر از ٤٩ دلار در هر بشکه رسیده است.
کد خبر: ۷۶۴۵۴۹
جمله کلیدی بایدن

سخنان بایدن در باره قیمت نفت در حالی مطرح می‌شود که یک نکته کلیدی در آن مطرح است و آن اینکه محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی تلاش کرده‌اند تا چنان وانمود سازند که کاهش بهای نفت اقدامی از سوی عربستان بوده و به غرب ارتباطی ندارد. جالب توجه آنکه آنها تقابل میان شیعه و سنی با محوریت ایران و عربستان را ریشه این کاهش قیمت عنوان کرده‌اند. با توجه به سخنان بایدن و تأکید وی بر پایین ماندن بهای نفت یک گزینه مطرح است و آن اینکه آمریکا راساً در کاهش بهای نفت نقش داشته و ادعای نقش انفرادی عربستان صرفا اقدامی انحرافی است.

آمریکا با برجسته سازی نام عربستان بر آن بوده تا نقش خود در ایجاد چالشهای اقتصادی برای کشورهای صادر کننده نفت را پنهان ساخته و حتی با برقراری روابط اقتصادی با آنها خود را ناجی خروج آنها از تبعات احتمالی کاهش بهای نفت معرفی نماید. در همین حال از مولفه عربستان برای اجرای ابعاد جدیدی از ایجاد تقابل درونی در جهان اسلام بهره گیرد در حالی که همزمان با دادن قدرت مصنوعی به عربستانی که در معادلات داخلی و جهانی با چالشهای بسیاری مواجه است سران جدید ریاض را به ادامه همکاری با سیاست‌های منطقه‌ای خود وادار سازد.

در کنار آنچه ذکر شد می‌توان گفت که سخنان بایدن گواهی بر سیاست های جدید اقتصادی آمریکا برای سلطه بر کشورهای صادر کننده نفت است. به عبارتی دیگر آمریکا که توان اقدام نظامی در جهان را ندارد به دنبال بهره‌گیری از مؤلفه‌های اقتصادی برای سلطه بر کشورها است که بخش محوری آنرا نیز غرب آسیا آمریکای لاتین و ایران تشکیل می‌دهد.

آمریکا به دنبال تسلیم کشورها در برابر زیاده‌خواهی‌های خود با مؤلفه اقتصاد وابسته به نفت است در حالی که در ظاهر نام عربستان به عنوان عامل نابسامانی بازار نفت برجسته می‌شود. سخنان بایدن از طراحی آمریکا برای استمرار سیاست مذکور حکایت دارد که رویکرد به تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با پیامدهای کاهش بهای نفت را ضروری می سازد.

قاسم غفوری - قاسم غفوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها