5 بهمن، برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران

امروز 5 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 4 ربیع الثانی 1436 هجری و 25 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۳۲۰۸
5 بهمن، برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران

هجری شمسی

5 بهمن 1301

قوام‌السلطنه رئیس‌الوزرا در اثر افزایش اعتراضات مردم و نمایندگان مجلس از مقام خود استعفا کرد. دولت وی در 26 خرداد 1301 شکل گرفته بود.

5 بهمن 1314

محمود علامیر ـ احتشام‌السلطنه ـ رئیس‌ اولین مجلس شورای ملی که از خانواده قاجار بود، در 77 سالگی در تهران درگذشت..

5 بهمن 1316

روابط دولت رضاشاه با آمریکا که در پی توهین پلیس آمریکا به «عبدالغفارخان» سفیر ایران در واشنگتن قطع شده بود، با عذرخواهی نماینده اعزامی دولت آمریکا مجدداً برقرار شد.

5 بهمن 1329

حسن وثوق ـ وثوق‌الدوله ـ رئیس‌الوزای اسبق ایران و عاقد قرارداد 1919 با انگلستان در سن 78 سالگی در تهران درگذشت.

5 بهمن 1355

محمد همایون بنیانگذار حسینیه ارشاد درگذشت.

5 بهمن 1356

کتاب «به سوی تمدن بزرگ» که گفته می‌شد نوشته محمدرضا پهلوی است، منتشر شد. هویدا نخست‌وزیر به مناسبت انتشار این کتاب مجلس جشن و سرور بر پا کرد.

5 بهمن 1358

اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد. در پی این انتخابات ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان نخستین رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.

هجری قمری

4 ربیع الثانی 173

حضرت عبدالعظیم حسنی متولد شد. ایشان در زمان امام هادی (ع) به ایران سفر کرد و در شهر ری اقامت نمود. حضرت عبدالعظیم پنج تن از امامان معصوم از امام هفتم تا امام یازدهم (ع) را زیارت کردند و از امام رضا (ع) تا امام علی النقی (ع) مستقیماً نقل حدیث کرده اند. ایشان نماینده امام نهم و امام دهم (ع) بودند. بارگاه حضرت عبدالعظیم در شهر ری قرار دارد.

4 ربیع الثانی 675

علی بن عمر بن علی شافعی مشهور به دبیران و کاتبی قزوینی از دانشمندان و ریاضیدانان ایران درگذشت. وی از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسی بود که در رصدخانه مراغه با استاد خویش همکاری می کرد. وی مدتی نیز در قزوین تدریس می کرد. عین القواعد از آثار کاتبی قزوینی است.

4 ربیع الثانی 1336

روزنامه تیاتر به صاحب امتیازی میرزا رضاخان طباطبایی نائینی در تهران تاسیس شد. ویژگی این روزنامه آن بود که کلیه مطالب آن به صورت نمایشنامه و سوال و جواب برای خوانندگان ارائه می شد و قسمت عمده مطالبی که تحت عنوان مطالب اخلاقی وادبی نوشته می شد در اصل انتقاد از اوضاع اجتماعی و سیاسی بود. روزنامه تیاتر در میان جراید پس از مشروطه بی نظیر بود.

میلادی

25 ژانویه 1456

نخستین کتاب چاپی منتشر شد. این کتاب یک نسخه از انجیل بود که با حروف سربی متحرکی که گوتنبرگ ساخته بود، چاپ شد و از این انجیل فقط چند برگ باقی مانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها