معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه مردم مرغ درشت مصرف نکنند، گفت: باید در زمینه استفاده از شیر و لبنیات در کشور فرهنگ‌سازی شود.
کد خبر: ۷۶۰۸۴۲
مرغ درشت نخورید

حسن رکنی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ضریب خوداتکایی در بخش کشاورزی زمان تحویل این بخش به دولت جدید 60 تا 65 درصد بوده است، گفت: رییس‌جمهور در بازدید از وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد که هدف‌گذاری وزارتخانه به گونه‌ای باشد که ضریب خوداتکایی به 85 درصد برگردد؛ به همین جهت ما در حوزه‌های مختلف هدف‌گذاری کردیم و درصدد آن هستیم که طی دوره‌ای 10 ساله توازن منفی بخش کشاورزی را صفر و سپس مثبت کنیم.

وی با بیان اینکه برای حرکت به این سمت باید نیاز خود را تامین و سپس به سمت صادرات حرکت کنیم، افزود: ایرادی که تجار خارجی بر ما وارد می‌کنند، این است که می‌گویند نمی‌توانیم روی کشور شما حساب باز کنیم، چراکه شما قوانین ثابتی ندارید که برای حل این مساله ما باید دو اقدام انجام دهیم؛ اول اینکه یک قانون خوب تعریف شود که در عرصه‌های بین‌المللی به ثبات قیمت کمک کند. در دومین گام باید نگاه‌های خود را تغییر دهیم و واردات را منفی نبینیم، به عنوان مثال برخی از کشورهایی که در زمینه صادرات محصولاتی دارای رتبه‌های نخست هستند، در زمینه واردات این محصولات نیز همین رتبه‌ها را دارد.

معاون وزیر جهادکشاورزی، تولید گوشت مرغ در کشور را حدود 2 میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان در دنیا 100 میلیون تن است بنابراین 2 درصد تولید مرغ دنیا مربوط به کشور ما است.

رکنی با اشاره به اینکه جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت دنیا است و ما 2 درصد تولید را داریم، اظهارداشت: سرانه تولید و تقریبا سرانه مصرف ما بین 25 تا 26 کیلوگرم و این میزان در دنیا بین 12 تا 13 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه 85 درصد از مرغ تولیدی جهان در واحدهای صنعتی و 25 درصد در واحدهای سنتی انجام می‌شود، افزود: از این میزان، 85 میلیون تن 10 میلیون آن در دنیا تجارت می‌شود و از این 10 میلیون تن، 3 میلیون تن آن مربوط به کشورهای اطراف ما است.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: این یک فرصت طلایی برای کشور ما است تا بتوانیم محصولات‌مان را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

رکنی با اشاره به اینکه تا سال گذشته پیش‌بینی شده بود حدود 50 هزار تن واردات گوشت مرغ انجام شود، افزود: ما تا سال گذشته جزو واردکنندگان نسبتا بزرگ محصولات پروتئینی و مرغ بودیم اما سال گذشته از مجموعه واردات پیش‌بینی شده 15 هزار تن بیشتر وارد کشور نشد، ضمن اینکه در کنار آن، 45 هزار تن گوشت مرغ از کشور صادر شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون واردات گوشت مرغ از مرز 55 هزار تن گذشته است، افزود: این در حالی است که هنوز 2 ماه از سال باقی مانده، ضمن اینکه صادرات ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 60 تا 70 درصد و نسبت به کل سال قبل بیش از 25 درصد رشد داشته است.

رکنی با بیان اینکه در وضعیت موجود ظرفیت تولید 3 میلیون تن گوشت مرغ را داریم، گفت: باید به هر میزان که بتوانیم با بازارهای جهانی تعامل کنیم، مخصوصا با کشورهای همسایه خود که به عنوان مثال فقط کشور عراق بیش از 600 هزار تن ظرفیت در این زمینه دارد.

معاون وزیر کشاورزی افزود: یکی از بحث‌هایی که ما دنبال می‌کنیم، عملیاتی کردن زنجیره تولید است. آغاز این عملیات در کشور از سال گذشته بوده است البته قبل از آن نیز برخی از واحدها به شکل خودجوش این کار را آغاز کرده بودند.

رکنی با بیان اینکه در این زنجیره بخش‌های مختلفی که در تولید موثر هستند، در کنار هم قرار می‌گیرند، افزود: در این صورت تولیدکننده هرگز دغدغه این را ندارد که محصول خود را باید کجا عرضه کند.

وی با اشاره به لزوم کاهش سن کشتار مرغ افزود: کاهش سن کشتار سبب بهبود ضریب تبدیل می‌شود. زمانی که چربی در محوطه بطنی مرغ ذخیره می‌شود دانی که با قیمت بالا وارد شده به جای تبدیل به پروتئین مفید با هزینه بیشتر به چربی تبدیل می‌شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها