واشنگتن خواستار توقف رسیدگی به جرایم اسرائیل در دادگاه بین‌المللی شد

مخالفت شدید آمریکا با تحقیق درباره جنایات جنگی اسرائیل

به محض آن‌که دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه تحقیقات خود را در رابطه با جرایم جنگی رژیم صهیونیستی در غزه شروع کرد، آمریکا بشدت به این اقدام واکنش نشان داده و خواستار توقف آن شد. دولت باراک اوباما از همان ابتدا مخالف پیوستن فلسطین به دادگاه لاهه بود و می‌گفت تشکیلات خودگردان یک دولت نیست. پس از آن نیز تحت فشار صهیونیست‌ها پرونده‌ای را در نیویورک علیه سازمان آزادیبخش فلسطین به جریان انداخت. موضع‌گیری صریح آمریکا به نفع اسرائیل یک بار دیگر بر این نکته تاکید می‌کند که امنیت و بقای رژیم صهیونیستی برای سردمداران آمریکا مساله‌ای حیاتی بوده و سخنان فریبنده آمریکایی‌ها درباره صلح خاورمیانه خالی از هرگونه محتوایی است.
کد خبر: ۷۶۰۵۲۷

روز جمعه دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه اعلام کرد تحقیقات اولیه خود را درباره ارتکاب جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان آغاز کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه، این تحقیقات شامل جنایت‌های جنگی می‌شود که رژیم صهیونیستی در تهاجم نظامی تابستان گذشته (2014) به نوار غزه، مرتکب شده است. در این حملات بیش از 2000 فلسطینی شهید و هزاران نفر دیگر مجروح و آواره شدند. دفتر فاتو بنسودا، دادستان این دادگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد بررسی‌های اولیه درباره اوضاع فلسطین را آغاز کرده است. به گفته این منبع، این تحقیقات ممکن است راه را برای تحقیقات کامل و تمام عیار در این باره هموار کند. بنسودا تاکید کرد که این تحقیقات با رعایت استقلال و بی‌طرفی کامل خواهد بود.

این خبر پس از آن اعلام شد که حکومت خودگردان فلسطین با پیوستن به پیمان مربوط به تاسیس این دادگاه در لاهه، صلاحیت آن را برای قضاوت درباره اوضاع فلسطین پیش از آغاز جنگ غزه پذیرفت. محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان، اسناد مربوط به پیوستن به دادگاه بین‌المللی کیفری را یک روز پس از آن امضا کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در 30 دسامبر (9دی) با تصویب پیش‌نویس قطعنامه در باره تعیین مهلت سه ساله برای تشکیل حکومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی مخالفت کرد.

اقدام دادگاه لاهه بااستقبال دولت خودگردان مواجه شد. ریاض مالکی، وزیر خارجه دولت موقت فلسطین از اقدام دادگاه کیفری استقبال و تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند اقداماتی را که در دادگاه کیفری بین‌المللی آغاز شده است، متوقف کند. نبیل ابوزید، رئیس هیات فلسطینی در دادگاه کیفری بین‌المللی نیز اعلام کرد: این اقدام یک مساله حقوقی است و ما به قوانین و اقدامات دادگاه کیفری بین‌المللی اطمینان داریم. براساس قوانین دیوان کیفری بین‌المللی، عضویت فلسطین به این دادگاه اجازه خواهد داد به جنایات جنگی هر کسی در سرزمین‌های فلسطینی، بدون ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیدگی کند.

با این حال رژیم صهیونیستی اقدام دادگاه کیفری بین‌المللی را محکوم و آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اسرائیل در بازجویی‌های این دادگاه همکاری نخواهد کرد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه گفت اسرائیل در عرصه بین‌المللی تلاش خواهد کرد تا این دادگاه را منحل کند! لیبرمن در سخنانی تحریک‌آمیز گفت باشد از «شر عباس خلاص شد .»

کارشکنی آمریکا

آمریکا نیز اعلام کرد با تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی برای بازجویی درخصوص ارتکاب جنایات جنگی در فلسطین بشدت مخالف است. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: اختلافات میان اسرائیل و فلسطین را می‌توان از طریق مذاکرات مستقیم حل کرد و این اختلافات از طریق اقدامات دوجانبه حل نمی‌شود. آمریکا در یک اقدام دیگر هفته گذشته شکایتی را در باره سازمان آزادی‌بخش فلسطین بررسی کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در این پرونده رژیم صهیونیستی مدعی است که سازمان آزادی‌بخش فلسطین به دلیل مسئول بودن در برخی بمب‌گذاری‌ها باید 1 میلیارد دلار به قربانیان این حادثه‌ها، خسارت پرداخت کند. این موضوع مربوط به 7 حمله در فاصله زمانی بین سال‌های 2001 تا 2004 می‌شود که منجر به کشته شدن 33 نفر شد. سازمان آزادی‌بخش فلسطین همواره این اتهامات را رد کرده است. روند این دادگاه همچنان ادامه دارد.

ناظران بر این باورند که عضویت فلسطین در دادگاه بین‌المللی کیفری هرچند به تنهایی نمی‌تواند از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی جلوگیری کند، اما این حق برای فلسطینیان محفوظ بوده و باید ازاین حق استفاده کنند؛ حتی اگر با دخالت آمریکا و برخی کشورهای غربی نتوانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

ابراهیم آقامحمدی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران دراین باره می‌گوید: سازمان ملل برای احقاق حقوق ملت‌های مظلوم و جلوگیری از تجاوزات دولت‌های استکباری تشکیل شده است، اما رژیم صهیونیستی در دهه‌های مختلف در مقابل چشمان مردم کل دنیا سرزمین فلسطین را غصب کرده و فلسطینیان را از خانه و کاشانه خود بیرون کرده است؛ از این رو دنیا باید علیه جنایت‌های این رژیم به پا خیزد، اما چون سازمان ملل و ارگان‌های وابسته به آن تحت سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند، برخورد موثر با آنها تاکنون صورت نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها