شبکه‌‌های رادیویی برای دهه فجر برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده‌اند

اتفاقات انقلاب روی موج رادیو

شبکه‌های رادیو نمایش، تهران، فرهنگ و ایران در ایام دهه فجر برنامه‌هایی همچون فجر سینما، لحظه‌های با تو بودن، استودیو هشت، یادنامه، آوای سیمرغ، شمارش معکوس، آوای نیمروز و روز خوب پیروزی را پخش می‌کنند و به همت مرکز هنرهای نمایشی رادیو، ده رادیو تئاتر همزمان با برگزاری سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر در سالن رکن‌الدین خسروی اجرا می‌شود.
کد خبر: ۷۵۹۸۱۱
اتفاقات انقلاب روی موج رادیو

مهدی دهقان‌نیری، مدیر مرکز هنرهای نمایش رادیو و مدیر رادیو نمایش درباره اجرای رادیو تئاترها گفت: رادیوتئاتر یکی از شیوه‌های جذاب نمایش‌های رادیویی است که از سال 86 به همت مدیران مرکز هنرهای نمایشی رادیو راه‌اندازی شد، حتی در آن سال هم یک جایزه در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نصیب رادیو تئاتر شد که با استقبال مخاطبان و هنرمندان روبه‌رو شد، اما مسئولان جشنواره در سال 87 برای حضور رادیوتئاتر در جشنواره موافقت نکردند.

وی ادامه داد: سال 1389 دوباره این بخش در جشنواره تئاتر گنجانده شد و از آن سال تاکنون اجراهای رادیو تئاتر مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفته است.

دهقان‌نیری افزود: در مجموع 74 اثر از تهران و مراکزی همچون فارس، همدان، کرج، سمنان، مرکزی، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان، اصفهان، قزوین، خراسان شمالی و گلستان به دبیرخانه جشنواره رسید که بعد از بررسی ده اثر فاخر برای اجرا انتخاب شدند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو افزود: اجرای رادیو تئاترها از اول بهمن در سالن رکن‌الدین خسروی در مجموعه «سه نقطه واقع در بلوار کشاورز، تقاطع کبکانیان و سمیه هر روز ساعت 18 و 30 دقیقه اجرا می‌شود. قبل از اجرای اول، مراسم افتتاحیه با حضور مدیران ارشاد و دبیر جشنواره تئاتر و هنرمندان در همین سالن برگزار می‌شود.

وی درباره اهداف و موضوعات رادیو تئاتر توضیح داد: توجه ویژه به شعار سال، سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع‌مقدس، بهره‌گیری از فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی، نگرش مدبرانه به آسیب‌های اجتماعی، پیشرفت‌های اقتصادی و حمایت از تولیدات ملی، انسجام ملی، اخلاق مدنی، امید، آگاهی و فضایل اجتماعی، کیان خانواده و ... جزو اهداف رادیو تئاترهاست. در این بخش اثر برتر با تندیس، لوح و جایزه نقدی و اثر منتخب هم با لوح و جایزه نقدی مورد تجلیل قرار‌می‌گیرند.

برخی رادیو تئاترهایی که در جشنواره فجر اجرا خواهند شد، عبارت است از: نمایش دیوار گذر به کارگردانی کامیار محبی، تهیه‌کنندگی فرشاد آذرنیا و بازی محسن بهرامی از تهران، درباره فردی است که فکر می‌کند توانایی عبور از دیوار را دارد و همین به اتفاقات جنجال‌آمیزی منجر می‌شود. نمایش خیال روی خط خنجر به کارگردانی میلاد اکبرنژاد، تهیه‌کنندگی محمدجواد حسن‌شاهی و بازی آرش جمال‌الدین و مهنوش رمضانی از استان فارس اقتباس از نمایش آرش نوشته بهرام بیضایی است و روایتگر اتفاقاتی است که برای یک زن می‌افتد.

نمایش آن روز همه می‌خندند به کارگردانی مهدی مقدم، تهیه‌کنندگی حمیدرضا پورعلی‌محمد و بازی کمال کلانتر از استان فارس درباره آینده‌ای نامعلوم است که مردم توان خندیدن را از دست داده‌اند و یک نفر مامور می‌شود به گذشته سفر کند و دلیل این مساله را پیدا کند. نمایش تبریز آتش و سپیده به‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی نوید سالاری‌مقدم و بازی علی کشوری از تهران درباره یک معلم جوان آمریکایی است که برای تدریس تاریخ از سوی کلیسا به تبریز فرستاده می‌شود که همزمان با دوره مشروطه است.

نمایش خانه احمق‌ها هم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش شهبازی و بازی اکبر مولایی و معصومه نورزاد هم درباره سه زن است که در تیمارستان بستری هستند. نمایش یک خط میان من و باران به کارگردانی مهدی نمینی مقدم و تهیه‌کنندگی فرشاد آذرنیا از تهران است. نمایش حکایت غریب یک خیاط به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عمار خطی و بازی نورالدین جوادیان و فریبا متخصص درباره خیاطی است که در جنگ خانواده‌اش را از دست داده و حالا در رویا به سر می‌برد.

نمایش مثل تو وقتی که خوابی به کارگردانی شیرین سپه‌ راد، تهیه‌کنندگی محسن جواهری و بازی مهدی طهماسبی و شیرین سپه راد از تهران درباره حرف‌های ناگفته یک زن و شوهر است. نمایش بیرون جهنم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا داداشی و بازی میثم گودرزی و سحر حاجی آغاسی از قزوین درباره پسری است که در بیمارستان بستری شده و بر اثر تصادف حافظه‌اش را از دست داده است. نمایش ارتعاش به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی آذری از گیلان با بازی بهرام نوری و صدف پیشه احسان درباره یک جانباز است.

دهقان نیری درباره برنامه‌های دهه فجر رادیو نمایش گفت: در ایام دهه فجر فیلم‌های سینمایی شکارچی، تیرباران، پنجمین سوار سرنوشت، صنوبر، دادشاه، نقطه ضعف، تاراج، ماه پیشونی، طبقه حساس، در به درها و رژیم طلایی در قالب برنامه رادیو فیلم از رادیو نمایش پخش می‌شود. همچنین برنامه‌های دیالوگ با محوریت جشنواره تئاتر فجر، پرانتز باز با موضوع جشنواره‌های سینما و تئاتر فجر و استودیو هشت با محوریت تیتراژ و موسیقی فیلم پخش می‌شوند.

مدیر رادیو نمایش ادامه داد: برنامه فجر سینما ویژه جشنواره فیلم فجر پخش می‌شود. برنامه ترکیبی اذان‌گاهی ویژه‌ای با عنوان لحظه‌های با تو بودن هم برای پخش در نظر گرفتیم. همچنین برنامه آوای سیمرغ هم با موضوع انعکاس وقایع جشنواره موسیقی فجر و نقد موسیقایی آثار شرکت‌کننده و برنامه گفت‌وگو محور یادنامه با محوریت نقل خاطرات انقلاب پخش می‌شود. علاوه بر اینها نمایش‌های ویژه‌ای هم با محوریت این ایام برای پخش در نظر گرفته‌ایم.

آغاز شمارش معکوس در برداشت 33

رادیو ایران هم برنامه شمارش معکوس را ویژه ایام دهه فجر در نظر گرفته است. در این برنامه با حضور کارشناسان مسائل سیاسی و تاریخی هر روز ساعت 13 و 45 دقیقه به موضوعاتی همچون واقعه برلین، تحولات فرهنگی در ایران، غرب گرایی محمدرضا پهلوی و ... پرداخته می‌شود.

برنامه آوای نیمروز هم هر روز ساعت 12 و 30 دقیقه با ترانه‌های انقلابی از رادیو تهران پخش می‌شود. رادیو فرهنگ هم برنامه تماشاخانه فجر را از اول تا یازدهم بهمن ساعت 17 به تهیه‌کنندگی مرتضی صداقت‌گو، سردبیری عباس غفاری و گویندگی مهدی محمدیان در نظر گرفته است.

همچنین برنامه «برداشت 33» از دوازدهم تا بیست‌و‌دوم‌بهمن ساعت 17 از این شبکه پخش می‌شود. این برنامه به انعکاس رویدادهای جشنواره فیلم فجر اختصاص دارد که حسن آزادی گویندگی آن را عهده‌دار است. رادیو فرهنگ برنامه روز خوب پیروزی روز بیست و دوم بهمن ساعت 9 صبح به تهیه‌کنندگی امیررضا راد پخش می‌کند و احمد خالصی، مرتضی هاشم‌‌خانلو و فاطمه حقیقت ناصری گویندگان آن هستند. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها