نگاهی به «قاتلان ماه کامل» فیلم تازه اسکورسیزی

قاتلان حقیقت کامل

کارگردان برنده اسکار این‌بار قصد دارد زندگی یکی از قهرمانان اسپانیا را به تصویر بکشد

روایت اسکورسیزی از سرخپوستان‌

مارتین اسکورسیزی در کار جدید تلویزیونی خود، قصه زندگی هرنان کورتس چهره سرشناس تاریخ اسپانیا را بازگو می‌کند. این مجموعه درام تلویزیونی، حال و هوایی حماسی دارد و اسکورسیزی آن را برای شبکه HBO تهیه خواهد کرد. این درام تاریخی، نبرد سخت کورتس با امپراتوری آزتک و شکست این امپراتوری از ارتش این چهره تاریخ اسپانیا را به تصویر خواهد کشید. در جریان این نبرد مالینشه یکی از دختران قبیله بومی مایا به طرفداری از کورتس به پا خاست.
کد خبر: ۷۵۸۲۴۲
روایت اسکورسیزی از سرخپوستان‌

در عین حال، این مجموعه دوستی کورتس با مونته‌زوما یکی از رهبران ارتشی را هم به نمایش می‌گذارد، اما مونته‌زوما بعدا رودرروی کورتس قرار گرفت و‌ به مبارزه با وی‌ برخاست. به بهانه این قصه، تاریخ سرخپوستان آمریکایی در مناطقی که بعدها تبدیل به کشورهای هندوراس و گواتمالا تبدیل شد، تعریف می‌شود.

اسکورسیزی که پس از مطالعه قصه زندگی هرنان کورتس به شخصیت وی علاقه‌مند شده، تولید مجموعه‌ای تلویزیونی درباره او را یک ضرورت اعلام می‌کند. به گفته اسکورسیزی: «وقتی می‌خواهید درباره کورتس قضاوت و داوری کنید، همه چیز بستگی به دیدگاه خود شما و احساسی دارد که نسبت به شنیدن داستان زندگی وی پیدا می‌کنید. بر همین اساس، او می‌تواند یک قدیس یا یک گناهکار باشد. می‌توان به او لقب یک قهرمان یا مهاجم را داد. این یک حس متناقض است و شما در مقام تماشاچی هستید که تصمیم می‌‌گیرید او را از کدام زاویه و منظر نگاه کنید. کورتس کسی است که کمک کرد تا یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌هایی که بشر می‌شناسد، نابود شود. همین موضوع‌ بحث را پیچیده‌تر می‌کند و شما می‌بینید که براحتی نمی‌توانید به او لقب یک قهرمان بدهید یا وی را یک مهاجم ویرانگر و تهدیدکننده بنامید. به همین دلیل‌ اسکورسیزی می‌خواهد قصه فیلمنامه مجموعه (که هنوز نامی ندارد و فعلا با نام موقت «کورتس» وارد مرحله تولید می‌شود) به گونه‌ای نوشته شود که حالت روایتی خبری داشته باشد و در مورد شخصیت اصلی‌ قضاوتی نکند. در این حالت، جنبه‌های مختلف شخصیتی کورتس با تمام خصایص مثبت و منفی آن به نمایش گذاشته می‌شود. در این حالت،‌ این بیننده مجموعه است که با دیدن زوایای مختلف رفتاری و کاری کورتس، درباره وی تصمیم‌گیری و قضاوت کند. در عین حال، اسکورسیزی نگران آن نیست که این نوع شخصیت‌پردازی خاکستری مانع از خلق حس همذات‌پنداری تماشاچی با کاراکتر اصلی ماجرا شود. به گفته او: «تماشاچی در دل قصه و رخدادهای تاریخی غرق خواهد شد و درباره مقطعی از تاریخ بحث و قضاوت خواهد کرد. برای همین، جای نگرانی زیادی وجود ندارد که کاراکتر کورتس برایش شبیه قهرمان‌های سلحشور فیلم‌ها و مجموعه‌های تاریخی نباشد. واقعیت امر این است که ما در اینجا با شخصیتی مثل اسپارتاکوس یا رابین‌هود رودررو نیستیم که از ابتدای امر یک شناخت نسبی یا یک علاقه از پیش تعیین شده نسبت به او داشته باشیم.»

مجموعه ‌کورتس‌ در یک فصل 13 اپیزودی جلوی دوربین می‌رود و هزینه تولید آن‌ حدود 20 میلیون دلار برآورد شده است. تهیه‌کنندگان این درام حماسی تاریخی، ‌ در حال انتخاب لوکیشن‌های آن هستند. به احتمال بسیار زیاد صحنه‌های این مجموعه در یکی از کشورهای اروپای شرقی‌ فیلمبرداری خواهد شد. فیلمنامه کورتس در حال آماده‌شدن است. نویسنده اصلی فیلمنامه استیوزالیان چهره مطرح و پرکار سینماست که قبل از این هم سابقه چندین همکاری مشترک را با اسکورسیزی دارد. در حالی که کار انتخاب بازیگران مجموعه شروع نشده، ولی بنیسیو دل‌تورو بازیگر آمریکای لاتینی‌تبار سینما به‌عنوان مدیر تولید آن معرفی شده است. دل توروی اسپانیایی زبان که مدتی قبل فیلم تاریخی و شرح حال‌گونه دو قسمتی «چه» را برای استیون سودربرگ بازی کرد، به احتمال زیاد در مقام بازیگر هم با کورتس همکاری خواهد کرد. با این حال، هنوز معلوم نیست وی در نقش هرمان کورتس بازی می‌کند یا یکی دیگر از نقش‌های آن را به عهده می‌گیرد. مسئولان شبکه HBO از اسکورسیزی خواسته‌اند دو اپیزود اول و دوم مجموعه را (که قسمت اول آن به صورت یک فیلم سینمایی تلویزیونی 90 دقیقه‌ای ‌ساخته خواهد شد)‌ کارگردانی کند؛ درخواستی که بعید به نظر می‌رسد از سوی فیلمساز رد شود.

منتقدان تلویزیونی با توجه به تولید «کورتس» می‌گویند تهیه‌کنندگان تلویزیون و مسئولان شبکه‌های مختلف، در سال‌های اخیر نظر خوشی نسبت به تولید مجموعه‌های درام تاریخی از خود نشان داده‌اند. این مجموعه‌ها از یک سو قصه‌هایی درام و افسانه‌ای را تعریف می‌کنند و از سوی دیگر دارای صحنه‌های اکشن نبردهای عظیم هستند.این چیزی است که مخاطبان تلویزیونی را در سطح وسیعی جذب خود می‌کند. صحنه‌آرایی‌ها و طراحی‌های لباس با شکوه در دل داستان‌هایی که خیانت، حسادت و رقابت چهره‌های معروف تاریخ کهن را تعریف می‌کند، باعث بالا رفتن آمار تماشاگران تلویزیونی و مجموعه‌های مرتبط با آن می‌شود. تجربه موفق مجموعه‌هایی مثل «اسپارتاکوس» و «بازی تاج و تخت» نشان داد مردم عادی از درام‌های پرتنش تاریخی استقبال خوبی می‌کنند. این در حالی است که خشونت موجود در این کارهای تاریخی‌ با انتقاداتی از سوی منتقدان و تماشاگران تلویزیونی روبه‌رو شد. در حالی که برخی ‌ برنامه‌سازان تلویزیونی وجود خشونت را در این نوع کارهای تاریخی امری اجتناب‌ناپذیر می‌دانند (و می‌گویند خود این قصه‌های تاریخی سرشار از خشونت و کشت و کشتار هستند و نمی‌توان در یک مجموعه تلویزیونی آنها را به تصویر نکشید) مسئولان شبکه HBO اعلام کرده‌اند کورتس خشونت زیاد و افراطی نخواهد داشت. منتقدان تلویزیونی با استقبال از این موضوع‌ می‌گویند مارتین اسکورسیزی توانایی نمایش خشونت‌های تاریخ بدون استفاده مفرط و بی‌دلیل از عنصر خشونت را دارد. این فیلمساز چند سال قبل مجموعه‌ پربیننده «امپراتوری بوردواک» را برای شبکه HBO تهیه کرد. قرار است وی براساس فیلم «دار و دسته‌های نیویورکی» خود هم‌ یک مجموعه تلویزیونی به همین نام برای این شبکه تهیه کند. خبرهای رسیده حکایت از آن می‌کند که کورتس برای اوایل فصل تابستان سال جدید میلادی، جلوی دوربین خواهد رفت.

هالیوود ریپورتر/مترجم: کیکاووس زیاری

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها