نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد:

وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از کسری اعتبار ماهانه هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: بدون کمک دولت صندوق نمی تواند ادامه حیات دهد.
کد خبر: ۷۵۷۱۱۳
کسری هزار میلیاردی صندوق بازنشستگی کشوری در هر ماه

محمد اسلامیان امروز چهارشنبه در اولین نشست خبری خود افزود: تورم موجود در دهه های اخیر باعث شده که صندوق ها در کشور با مشکلات اقتصادی مواجه شوند به طوری در حال حاضر سازمان بازنشستگی کشوری ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد سالیانه آن است در حالی که ماهیانه فقط هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان باید برای حقوق بازنشستگان هزینه کند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت صندوق های دیگر نیز در کشور همین گونه است، افزود: دولت در سال جاری ۳۴ هزار میلیارد تومان به صندوق ها کمک کرده و پیش بینی می شود که این کمک در سال اینده به ۴۰ هزار میلیارد تومان برسد و این در حالی است که کل بودجه عمرانی کشور فقط ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: وضعیت صندوق های کشور در آینده یکی از چالش های بزرگ اقتصادی دولت خواهد بود و به همین دلیل بود که دولت در برنامه ششم توسعه یک تیتر را به صندوق های کشور اختصاص داده است.

وی ابراز امیدواری کرد که واکاوی های علمی و دقیق راهی منطقی برای رفع مشکلات صندوق های کشور داشته باشیم و در برنامه ششم توسعه این موضوع به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

اسلامیان با اشاره به اینکه در حال حاضر تا پایان آبان ماه یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۳۰ نفر بازنشسته تحت پوشش این صندوق قرار گرفتند که به نسبت سال گذشته ۳۰ هزار نفر به تعداد بازنشستگان اضافه شده است و در مجموع سالیانه ۴۰ هزار نفر به تعداد این افراد افزوده می شود.

به گفته وی، در حال حاضر یک میلیون و صد هزار نفر تعداد شاغلین دولت است و در تمام دنیا به ازای هفت یا هشت نفر شاغل یک نفر بازنشسته وجود دارد اما در حال حاضر این نسبت در کشور ما به دلیل اینکه استخدامی انجام نمی شود و نیروها به صورت پیمانی و زیر نظر تامین اجتماعی هستند به هم خورده و معضل ایجاد شده و نسبت شاغلین به بازنشسته کمتر از یک شده در حالی که باید هفت برابر باشد.

اسلامیان افزود: استان تهران با ۲۳ درصد استان رضوی با هفت درصد خراسان رضوی اصفهان و شیراز با هفت درصد بیشترین تعداد بازنشستگان کشوری را دارند و همچنین وزارت آموزش و پرورش با ۶۹۷ هزار نفر و وزارت بهداشت و درمان نیز با ۱۷۲ هزار نفر بیشترین بازنشستگان ارگان ها را به خود اختصاص داده اند.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه میانگین سن بازنشستگی به حدود ۵۱ سال و نیم رسیده است، افزود: این عدد پایین است به طوری که در دنیا میانگین سن بازنشستگی ۶۰ سال است.

وی گفت: میانگین پرداخت حقوق به بازنشستگان یک میلیون و صد هزار تومان است که در مقایسه با تورم ۱۰ سال گذشته قدرت خرید آنها کاهش پیدا کرده است.

به گفته اسلامیان، دولت علی رغم مشکلاتی که دارد هر ماه کسری صندوق بازنشستگی کشوری را تامین کرده که این خود رقم سنگینی بوده است و در سال جاری صندوق بازنشستگی کشوری ماهانه هزار میلیارد تومان با کسری مواجه بوده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: به دنبال این هستیم که بتوانیم زحمت مراجعه حضوری بازنشستگان را کمتر کنیم و طرحی نیز برای استفاده از نظامات پستی در دستور کار دارد.

وی از تخصیص وام ضروری دو میلیون تومانی به ۲۰۰ هزار بازنشسته خبر داد و گفت: با اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان ظرف ۶ ماه به بازنشستگان وام قرض الحسنه پرداخت خواهد شد.

اسلامیان در مورد رفع مشکلات مالی صندوق ها در کشور نیز گفت: مهمترین دلیل این مشکلات تورم است به طوری که در حال حاضر صندوق ها بدون حمایت مالی دولت امکان حیات ندارند و صندوق ها وابسته به دولت هستند در همین راستا در صندوق بازنشستگی کشوری کارگروه هایی را ایجاد کرده تا بتوانیم برای رفع این مشکل راهکارهای اساسی را بیابیم.

وی اظهارداشت: صندوق بازنشستگی کشوری در سال فقط یک ماه می تواند خود را اداره کند و ۱۱ ماه دیگر را از دولت اعتبار می گیرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: شاید در یک برنامه طولانی مدت ۱۰ ساله صندوق ها با برنامه ریزی و یافتن راه حل بتوانند به نقطه ای برسند که خود را اداره کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها