پیشنهاد روز

نغمه‌ها برای موسیقی اصیل ایران

در میان معدود برنامه‌هایی که به موسیقی می‌پردازند و در کنار برنامه‌هایی مانند دستان که مسائل روز موسیقی را بررسی می‌کند، شبکه چهار نغمه‌ها را برای مخاطبانش تدارک نمی‌بیند که مخاطبانش صرفا اهالی موسیقی و دست‌اندرکاران این هنر نیستند.
کد خبر: ۷۵۶۵۳۶
نغمه‌ها برای موسیقی اصیل ایران

پایه و اساس برنامه نغمه‌ها بر گفت‌وگو با هنرمندان و ذکر اطلاعات و خاطرات آنها گذاشته شده است؛ در این گفت‌وگوها که در غیبت مجری یا کارشناس صورت می‌گیرد، به موضوعاتی چون خوانندگی، آهنگسازی، تکنوازی، موسیقی کلاسیک، موسیقی ملل، موسیقی مقامی یا نواحی پرداخته می‌شود و ضمن ارائه توضیحات مهمان برنامه، قطعاتی مرتبط با موضوع مورد بحث و تحلیلی از این قطعات به مخاطبان ارائه می‌شود. گرچه نوع بیان مفاهیم و موضوعات موسیقایی در این برنامه آموزشی نیست، اما مخاطب ضمن تماشای این برنامه می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره موسیقی ایرانی و دستگا‌ه‌های آن به دست آورد؛ اطلاعاتی که در جریان طرح نکات حرفه‌ای و خاطرات و دیدگاه‌های هنرمندان ارائه می‌شود. نغمه‌ها تاکنون میزبان هنرمندان بسیاری بوده، از پیشکسوتان عرصه موسیقی مانند لوریس چکناواریان تا جوان‌ترهایی مثل عبدالحسین مختاباد یا حسام‌الدین سراج. شاید مخاطب اصلی نغمه‌ها، اهالی موسیقی باشند یا کسانی که در این زمینه سررشته دارند، اما حسن برنامه در این است که مخاطب عام هم می‌تواند از دیدن آن لذت ببرد و به بالا رفتن سطح سلیقه موسیقایی خود کمک کند. اگر از علاقه‌مندان موسیقی هستید و اطلاعات جسته و گریخته‌ای درباره موسیقی ایرانی دارید، تماشای برنامه نغمه‌ها برایتان خالی از لطف نخواهد بود، بویژه این‌که ضمن شنیدن مباحث علمی و حرفه‌ای می‌توانید شنونده قطعات ارزشمندی از موسیقی ایرانی باشید. گرچه این برنامه به لحاظ تصویری از جذابیت‌های چندانی برخوردار نیست و بویژه در انتخاب تصاویر برای پخش قطعات موسیقی کم‌سلیقگی دیده می‌شود، اما قطعات انتخاب شده برای برنامه و گفتنی‌های هنرمندان آن‌قدر جذاب هست که پای برنامه بنشینیم.

نغمه‌ها به کارگردانی حبیب‌الله ذوالفقاری دوشنبه‌ها ساعت 23 به تماشاگران تلویزیون ارائه می‌شود و بازپخش آن جمعه‌ها ساعت 10 است.

ام‌البنین دیوسالار/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها