استان کرمان با خط قرمز منابع آبی مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود طی چهار سال آینده برای تامین آب شرب نیز با مشکل جدی مواجه شود، اما مسئولان استانی سعی دارند با استفاده از سدهای زیرزمینی این بحران را کاهش دهند.
کد خبر: ۷۵۶۴۴۱

در این شرایط و در حالی که بسیاری از سدهای ساخته شده در استان کرمان با کمبود شدید آب مواجه است یا این‌که به دلیل کمبود بودجه ساخته نشده است و به کندی در حال سپری کردن دوران گذار ساخت است، به نظر می‌رسد کارشناسان کرمان به راهکاری مطلوب برای رفع بخشی از مشکلات کم‌آبی روی آورده‌اند که ساخت سدهای زیر زمینی در کرمان است.

تاکنون چند سد از این نوع در کرمان احداث شده و روند ساخت و افزایش تعداد این سدها ادامه دارد. نوع ساخت این سدها به گونه‌ای است که کمترین میزان هدر رفت آب حداقل در زمان نگهداری آب ایجاد می‌شود و نوعی برداشت از طبیعت است به همین دلیل میزان صدمات بصری و فیزیکی به محیط اطراف به حداقل کاهش می‌یابد. ساخت این سدها از سال ۸۹ در دستور کار قرار گرفته و پروژه‌های مختلفی در این زمینه در دست اقدام است.

محمد صادقی، کارشناس سازه‌های آبی در این باره اظهارکرد: این سدها از نوع جدید طرح‌های سد‌سازی است که در ایران در دستور کار قرار گرفته است، هر چند در دیگر نقاط دنیا سال‌هاست از این نوع سازه‌ها استفاده می‌شود، اما در ایران طرح‌های نو محسوب می‌شود.

وی افزود: این روش به خصوص در مناطق کویری و با تابش بالای آفتاب کاربرد دارد و عملا از تبخیر آب جلوگیری می‌کند و می‌تواند از اتلاف منابع آبی بکاهد. وی گفت: پس از بررسی‌های کارشناسی، جریان‌های آبی در زیر زمین شناسایی و مسدود می‌شود و ذخایر آبی در مسیر این آبراه‌های زیر زمینی ساخته و آب در این مخازن در زیر زمین نگهداری می‌شود به طوری که اگر فردی در این محل حضور پیدا کند گمان نمی‌برد روی میلیون‌ها لیتر آب قرار گرفته است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمان در این باره گفت: این طرح در استان کرمان با جدیت ادامه دارد و برای نخستین بار نیز در استان کرمان مورد اجرا قرار گرفته است.

محمد عرب افزود: ظرفیت این سدها کمتر از سدهای سطحی است، اما مزایایی از جمله برطرف شدن مشکل آبرسانی در مناطق دارای خشکسالی و کوچک‌تر دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها