ازغدی: سینما بهترین ابزار امر به معروف است

حسن رحیم‌پور ازغدی در حاشیه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار، آگاهی از موازین و ارزش‌های اسلامی، دانش سینما و اخلاص را سه عنصر فیلمساز سینمای دینی عنوان کرد.
کد خبر: ۷۵۶۴۲۴

به گزارش مهر، حسن رحیم‌پور ازغدی در جلسه سخنرانی خود با موضوع سینمای دینی که شامگاه یکشنبه در حاشیه جشنواره فیلم عمار در سینما فلسطین برگزار شد، گفت: آگاهی از موازین و ارزش‌های اسلامی، دانش سینما و اخلاص که البته این سومی را در جایی آموزش نمی‌دهند، از عناصری است که سینماگر حوزه دینی باید داشته باشد. چنین کسانی بوده‌اند که با دست خالی وارد این عرصه شدند و انقلاب کردند و همچون شهید آوینی جریان جدیدی را به‌وجود آوردند. در واقع با استفاده از این سه عنصر سینمای انقلاب اسلامی جهانی می‌شود و رتبه خواهد آورد.

او ادامه داد: امروزه سینمای پست‌مدرن سراغ معنوی‌ترین مسائل جهان مثل طی الارض و بهشت و جهنم رفته، اما مهم این است که بدانیم از چه منظری به این مسائل نگاه شده است. طرح این مسائل در سینمای جهان یک تیغ دو لبه است، نکته مثبت آن اینجاست که زمانی شما از بهشت و جهنم سخن می‌گفتید و مخاطب شما را مسخره می‌کرد، اما حالا تمام جهان از این مفاهیم سخن می‌گوید و خطر طرح این مسائل آنجاست که در سینمای پست مدرن مرز بین تخیل و واقعیت برداشته شده است.

این پژوهشگر حوزه مسائل دینی با اشاره به ویژگی‌های سینمای دینی در غرب عنوان کرد: سینمای مسیحی وقتی سراغ انبیا می‌رود و درباره حضرت نوح، عیسی و موسی فیلم می‌سازد، در فیلم‌هایش تفاوت نبی و غیرنبی را نشان نمی‌دهد. به طور مثال ضربه‌ای که اعجاز انبیا باید به ذهن بزند در این فیلم‌ها وجود ندارد. در این سینما فرق بین معجزه و شعبده مشخص نمی‌شود و البته انتظاری نمی‌رود که مشخص باشد و اصلا در این دستگاه وقتی فیلم مسیحی ساخته می‌شود تنها تشریفات آن باقی می‌ماند.

ازغدی با اشاره به بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در ایام عزاداری‌ها از تلویزیون به پخش می‌رسد، بیان کرد: در بسیاری از این فیلم‌های دینی ما، کل تشیع در زیارت و عزاداری خلاصه شده است. در حالی که عزاداری تنها جزئی از تشیع است. تشیع فرهنگ فراگیری است که در همه عرصه‌ها باید خود را نشان دهد. هنر اسلامی شیعی، مدیریت اسلامی شیعی، نماز و تعبد اسلامی شیعی باید خود را در سینمای دینی ما نشان دهد، اما این مفاهیم مغفول مانده و به آنها کم‌لطفی شده است.

او در ادامه بیان کرد: فیلم‌هایی که در ایام عزاداری نشان می‌دهند بیشتر شبیه‌خوانی است و تولیدکنندگان فکر می‌کنند سینمای دینی بیشتر باید در حسینیه‌ها و مساجد اتفاق بیفتد.این محقق معارف دینی با اشاره به جملاتی که درباره اهل بیت و روایت آنها در فضای مجازی مطرح می‌شود، یادآور شد: چرا این روایت‌ها و پیامک‌های زیبا کسی را تغییر نمی‌دهد؟ چون تنها به ادبیات صوری جامعه تبدیل شده است و سینمای دینی و مکتبی باید جامعه را از ادبیات صوری عبور دهد و تکان دهد. به طور مثال فرد فیلمی را درباره صله رحم یا صداقت می‌بیند و بعد اینها برایش به ارزش تبدیل می‌شود یا مفاهیمی مثل عفو، صدق و کذب و رباخواری و ربا نخوردن برایش معنا پیدا می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که سینمای دینی یک سینمای معنوی و در عین حال انقلابی است، گفت: اگر از منظر اسلامی نگاه کنید سینما از بهترین ابزارها برای امر به معروف و نهی از منکر است.

او در این جلسه با اشاره به سیره پیامبر (ص) و اهل بیت‌(ع) در رفتارشان با کودکان و اهمیت قائل شدن برای آنها یادآور شد: آیات و روایات بسیاری وجود دارد که سینمای کودک می‌تواند از آنها بهره بگیرد و به این ترتیب پازلی درست می‌شود که در این سینما جای هیچ قطعه‌ای خالی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها