گفت‌وگو با یک زندانی گوانتانامو

آنجا دیدن آسمان آرزو است

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد پنج نفر از محبوسان در زندان گوانتانامو را به قزاقستان منتقل کرده است.
کد خبر: ۷۵۴۷۰۳

به گزارش ایرنا، این زندانیان که شامل سه تبعه یمن و دو نفر از اتباع تونس می‌شوند، بعد از مذاکرات طولانی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با مقامات قزاقستان به این کشور منتقل شده‌اند.

پنتاگون زندانیان منتقل شده به قزاقستان را به عنوان «مجرمان رده پایین» توصیف کرده است که از مدت‌ها قبل در مورد انتقال آنها تصمیم گرفته شده بود.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال جاری میلادی 28 نفر از زندانیان گوانتانامو از این زندان منتقل شده‌اند و مقامات پنتاگون از ادامه این روند در هفته‌های آینده خبر داده‌اند. با احتساب انتقال این زندانیان به قزاقستان اکنون 127 نفر در گوانتانامو زندانی هستند.

بیش از نیمی از بقیه محبوسان در گوانتانامو از اتباع یمن هستند و انتقال بیشتر آنها تصویب شده است؛ واشنگتن به بهانه شرایط یمن و قدرت‌گیری گروه‌های تروریستی مانند داعش از آزادی آنها پرهیز می‌کند. کنگره آمریکا با دولت این کشور برای آزادی زندانیان گوانتانامو مخالف و انتقال این زندانیان به داخل خاک آمریکا را از نظر قانونی ممنوع کرده است. این افراد به اتهام ارتباط با گروه تروریستی القاعده و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در پاکستان بازداشت شده بودند. کشورهای دیگری که تاکنون شماری از زندانیان گوانتانامو را پذیرفته‌اند شامل اروگوئه، گرجستان و اسلواکی هستند. بیشتر این زندانیان شامل چهار تبعه سوری، یک تونسی و یک فلسطینی در ماه دسامبر (آذر‌/ ‌دی) به اروگوئه منتقل شده‌اند.

زندان گوانتانامو در سال 2002 در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش زیر نظر پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو ایجاد شد و افرادی که متهم به ارتباط با فعالیت‌های تروریستی در خارج از خاک آمریکا بودند، به این بازداشتگاه منتقل شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها