پس از شش ماه اختلال، سرانجام جیمیل در چین مسدود شد

مگر می‌شود جی‌میل فیلتر شود؟!

اگر تصور می‌کنید فیلترینگ تنها در کشور ما وجود دارد اشتباه می‌کنید. پس از شش ماه اختلال در دسترسی کاربران چینی به سرویس جیمیل گوگل این پست الکترونیکی نیز به لیست سرویس‌های مسدود شده گوگل در چین پیوست.
کد خبر: ۷۵۳۸۸۷
مگر می‌شود جی‌میل فیلتر شود؟!

به گزارش جام جم کلیک: اگر تصور می‌کنید فیلترینگ تنها در کشور ما وجود دارد اشتباه می‌کنید. پس از شش ماه اختلال در دسترسی کاربران چینی به سرویس جیمیل گوگل این پست الکترونیکی نیز به لیست سرویس‌های مسدود شده گوگل در چین پیوست.

در حالی که چین تاکنون سرویس‌های مفیدی از گوگل مانند Maps، Docs و درایو را مسدود کرده بود اما قطع دسترسی به جیمیل به عنوان یک سرویس حیاتی در کار و زندگی بسیاری از مردم اصلا جالب و پسندیده نیست. چین ابتدا در بیست و پنجمین سالگرد اعتراض میدان تیانانمن که در ۴ ژوئن ۱۹۸۹ رخ داد دسترسی به جیمیل را با اختلالاتی روبرو کرده بود. اما کاربران کماکان می‌توانستند از طریق پروتکل‌های IMAP، POP و STMP و اپلیکیشن‌های ایمیل به این سرویس دسترسی داشته باشند. اما طبق گزارش اخیر گوگل ترافیک جیمیل در شب روز ۲۵ دسامبر یعنی کریسمس به شکل بی‌سابقه‌ای در چین کاهش پیدا کرد و درحالی‌که مقامات چینی در این‌باره اظهار نظری نکرده‌اند سخنگوی گوگل در گفتگو با رویترز اعلام کرده: “ما موضوع را بررسی کردیم و هیچ مشکلی از سمت ما (گوگل) وجود ندارد.”

فیلتر شدن جیمیل در چین می‌تواند علاوه بر کاربران بر روی کسب‌وکار و سهم بازار گوگل در چین و همچنین کشورهای در رابطه با چین تأثیر منفی بگذارد. حالا کاربران چینی دو راه پیش رو دارند: تغییر اجباری سرویس پست الکترونیکی به یک سرویس‌دهنده دیگر و یا استفاده از روش‌های دور زدن فیلترینگ. امیدواریم دولت چین حداقل با بهره‌گیری از فیلترینگ هوشمند اجازه استفاده مجاز از سرویس‌های گوگل را به کاربران این کشور بدهد.

برای ما کلیکی‌ها تصور عدم دسترسی به جی‌میل نیز همچون یک کابوس وحشتناک است. نظر شما دراین باره چیست؟ آیا چین می‌تواند سرویس‌هایی با امکانات مشابه را در اختیار کاربران خود قرار دهد؟ آیا این عدم دسترسی به جی‌میل اقتصاد چین و ارتباط با سایر کشورها را با مشکل مواجه می‌سازد؟

منبع: فارنت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رهگذر شب
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
۰
۰
سلام عرضه داشته باشند مثل ما سرویس دهند ایمیل ایرانی راه اندازی كنند

برای ما ایرانی ها فرقی نمیكند كه جیمیل بسته شود یا نه

چون سرویس دهنده ایرانی قویتر از سرویس دهندهای بیگانه هست

درسته جهانی نیست اما میشه جهانیش كرد

چند نمونه از سرویس دهندگان ایمیل ایرانی رو اینجا معرفی میكنم:

میهن میل
وطن میل
چاپار
مایل فا

نیازمندی ها