هر کسی ممکن است دچار رفلاکس معده شود، حتی کودکان و شیرخوران، با این حال، سوزش سر دل و ریفلاکس در افراد ۴۰ سال به بالا شایع‌تر است. این حالت در زنان باردار نیز دیده می‌شود و علت آن تغییرات هورمونی و افزایش فشار داخل شکم در دوران بارداری است.
کد خبر: ۷۵۱۵۷۰
۸ راهکار علیه ریفلاکس معده و سوزش سر دل

جام جم سرا: پیشگیری از سوزش سردل غذاهایی که سوزش سردل را در اغلب افراد تحریک می‌‌کنند، شامل شکلات، غذاهای چرب وادویه دار و لبنیات است. پرهیز کردن از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که علائم سوزش سردل و ترش کردن را در شما به وجود می‌آورند بسیار مهم است اما شما می‌توانید کارهای دیگری هم انجام دهید تا از شروع سوزش سردل جلوگیری کنید.

برای پیشگیری از سوزش سردل به این توصیه‌ها عمل کنید:


▪ اضافه‌وزن خود را کاهش دهید

چاقی یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به ریفلاکس است. وزن اضافی، فشار بیشتری را روی معده و دیافراگم اعمال می‌کند. دیافراگم عضله بزرگی است که قفسه سینه و شکم را از هم جدا می‌کند. این فشار زیاد موجب باز شدن اسفنگ‌تر تحتانی مری می‌شود.


▪ از خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های آزاردهنده بپرهیزید

این مواد شامل نوشیدنی‌های کافئین‌دار، شکلات، پیاز و غذاهای ادویه‌دار است. این غذا‌ها تولید اسید را افزایش داده و اسفنگ‌تر تحتانی مری را شل می‌کنند. همچنین مصرف مرکبات و گوجه‌فرنگی و خوراکی‌های حاوی سس گوجه‌فرنگی را محدود کنید. این مواد اسیدی هستند و قادرند مری ملتهب را تحریک کرده و علایم ریفلاکس را بد‌تر کنند.


▪ سیگار نکشید

دود کردن سیگار تولید اسید را افزایش می‌دهد و بازگشت اسید را تشدید می‌کند.


▪ هنگام خواب سرتان را ۱۵ سانتی‌متر بالا‌تر از پا‌هایتان قرار دهید

هنگامی‌ که می‌خوابید، با قرار دادن بالشی در زیر سرتان، آن را بالا بیاورید، در نتیجه تنه شما به طرف پایین قرار می‌گیرد و این کار به عملکرد صحیح مری کمک می‌کند.


▪ تا دوساعت پس از غذاخوردن دراز نکشید

بهتر است تا دو ساعت بعد از خوردن غذا، دراز نکشید. برای اینکه معده، زمان کافی برای هضم غذا و تخلیه کامل آن داشته باشد.


▪ بلافاصله پس از صرف غذا ورزش نکنید

پس از خوردن و پیش از پرداختن به فعالیت‌های سنگین دو تا سه ساعت صبر کنید.


▪ با صلاحدید پزشک، داروی آنتی‌اسید مصرف کنید

برای درمان سوزش سردل، مصرف داروهای آنتی اسید مانند «آلومینیوم‌ام جی» مفید می‌باشند. اما اگر سوزش سردل بیشتر از دو هفته طول بکشد و زندگی طبیعی شما را دچار اختلال کند و شب‌ها نتوانید بخوابید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

همچنین ممکن است شما نیز جزو بیماران مبتلا به ریفلاکس (برگشت اسید معده به مری) باشید. این بیماران نباید غذاهای اسیدی مثل مرکبات را مصرف کنند. بهتر است قبل از استفاده از هر نوع دارویی با پزشک مشورت کنید. (پزشکان بدون مرز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
United States
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
۰
۰
فقط طب سنتی. خودم ریفلاكس داشتم فقط با خوردن نمك قبل و بعد غذا درمان شد. داروهای شیمیایی مشكل رو چند برابر میكنن. خدای متعال همه چیو تو طبیعت قرار داده. فقط كافیه كمی بهش توجه كنیم.

نیازمندی ها