سایت ویکی‌لیکس که به انتشار اسناد محرمانه دولت آمریکا مشهور است، بتازگی سندی از سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) منتشر کرده که در آن چگونگی عملیات ترور شخصیت‌های سیاسی و نظامی تشریح شده است. این گزارش محرمانه، علاوه بر این‌که نشان داد «ترور» بخشی از سیاست‌های نهادینه‌شده آمریکاست، چگونگی ترور سران سیاسی و نظامی جنبش‌های ضدآمریکایی را تشریح کرده است.
کد خبر: ۷۵۰۸۸۳

به گزارش فارس، روزنامه الاخبار لبنان با همکاری ویکی‌لیکس این گزارش محرمانه را منتشر کرد و توضیح داد که این گزارش بخشی از گزارش‌های سریالی محرمانه است که در آن چگونگی مقابله با جنبش‌های شورشگر علیه ارتش آمریکا یا دولت‌های متحد آمریکا شرح داده شده است. این گزارش را محققان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تهیه کرده‌اند.

تعابیر و اصطلاحات این گزارش، فنی و محققانه است، اما در دل خود جنگ‌هایی خشن و شیوه‌هایی جنایتکارانه دارد که عملیات کشتار و ترور را تئوریزه می‌کند. «مبارزه با شورش»، از زمان اشغال افغانستان و عراق، یکی از موضوعات نظامی بوده است که بخش عمده‌ای از توجه مغزهای متفکر و برنامه‌ریزان نهادهای نظامی آمریکا را به خود مشغول کرده است که در حقیقت به این نکته می‌پردازد که چگونه می‌توان اشغال آمریکا در یک کشور را تثبیت کرد و منابع هر شورش احتمالی ضداشغالگر و دولت‌های وابسته به آن را خشکاند و آن را شکست داد.

در این گزارش محرمانه تشریح شده است که چگونه می‌توان از شر «اهداف بسیار باارزش» یعنی سران جنبش‌های سیاسی و نظامی خلاص شد که ترور آنها می‌تواند تاثیری جدی بر مسیر جنبش‌های ضد آمریکایی بگذارد. تعبیر «عملیات هدفگیری اهداف بسیار باارزش» عملا تعبیری آکادمیک اما آغشته به «ترور» است که در اینجا به کار رفته. شیوه‌های این عملیات، در کنار مساله ترور، از حیث نظری و طبق گفته این گزارش، شامل «ابزارهای غیرمرگبار»، مانند بازداشت و ربایش یا حتی دادن مشوق‌ و معامله‌کردن‌ با هدف نفوذ به صفوف شورشیان نیز می‌شود.

بیشتر نمونه‌های ذکر شده در این گزارش، از ایرلندشمالی گرفته تا عراق، فهرستی از عملیات کشتار و ترور سران شبه‌نظامیان و حتی جنبش‌های ملی‌گراست. بخشی از گزارش سیا به مساله «خلاصی» از سران و کادر جنبش‌های ضد آمریکایی می‌پردازد و درباره نحوه ترور و خلاص شدن از آنان راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی ارائه می‌کند. در این بخش، کشتار و بررسی آن مانند هر موضوع آکادمیک دیگر، با خونسردی بررسی می‌شود. شیوه بررسی، تطبیقی و بر اساس مقایسه عملیات ترور در دهه‌های گذشته است و در پایان نتیجه‌گیری می‌شود که بهترین راه، ترور سران جنبش‌هاست.

نکته مهم دیگر در این گزارش، عملکرد دستگاه اطلاعاتی اسرائیل و عملیات‌ خارجی آن است. بر اساس این گزارش، ترورهای اسرائیل، در همه مراحل کاملا ناکام بوده یا نتایج عکس به بار آورده به طوری که به امنیت رژیم اسرائیل صدمه زده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها