زائران اربعین حسینی در حالی بتدریج در حال ورود به مرزهای غربی کشور هستند که از این مناطق خبر می‌رسد در غیاب نظارت مسئولان، کرایه‌ها بیش از پنج برابر شده و صف‌های طولانی و سرگردانی چند ساعته‌، زائران را کلافه کرده است.
کد خبر: ۷۴۹۲۶۷

به گزارش فارس، به گفته برخی از زائران در آن سوی مرز وسایل حمل و نقل کم است و برخی زائران با تراکتور خود را به مرز ایران می‌رسانند. در چنین شرایطی عده‌ای دلال در مرز ایران نیز به سودجویی در مرزها اقدام کرده و از زائران قیمت‌های گزافی دریافت می‌کنند تا آنها را به شهرهایشان برسانند. مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران با بیان این‌که برای برگشت زائران روزانه از تهران 500 دستگاه اتوبوس به مرز مهران اعزام می‌شود، گفت: قیمت اتوبوس‌ها از مرز تا تهران، مشخص است و این قیمت‌ها را ابلاغ کرده‌ایم و اگر تخلفی صورت گیرد، وزارت راه و شهرسازی با آنها برخورد می‌کند.

به گفته محمدرضا حاجی‌بیگی، اتوبوس‌هایی که در داخل خاک عراق به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، رایگان است، اما اتوبوس‌هایی که از مرز مسافران را به مقصد می‌رسانند، بر اساس مسیر، کرایه خود را دریافت می‌کنند. وی با بیان این‌که این مشکل در مرز مهران مشاهده شده است، تصریح کرد: در مرز شلمچه و چزابه از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.نابسامانی و ایجاد بازار دلالان حمل و نقلی در حالی در مرزها بویژه مرز مهران مشاهده می‌شود که اوضاع جوی در این مناطق مناسب نیست و به گفته محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی بارش باران در مسیر تردد زائران در مرز ایران و عراق وجود دارد و به مرور زمان بارندگی‌ها در این مسیر شدت می‌یابد.

نیاز فوری به آب و غذای سالم

در همین حال رئیس اورژانس کشور نیز یادآور شد: با توجه به سردی هوا و تجمع بالای جمعیت، مهم‌ترین نگرانی وزارت بهداشت افزایش و شیوع بیماری‌های تنفسی در بین زوار و ورود آنان با علائم این بیماری‌ها به کشور است.

امین صابری‌نیا افزود: از زائران و خانواده آنها نیز می‌خواهیم هر نوع علائم سرماخوردگی، آب ریزش بینی و تب پیش رونده را جدی بگیرند و سریعا برای درمان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.وی تاکید کرد: مهم‌ترین نیاز فعلی که به سازمان مدیریت بحران نیز اعلام شده، تامین آب و مواد غذایی سالم و بهداشتی و نیز تامین توالت‌های بهداشتی صحرایی است تا از بروز بیماری و مشکلات بهداشتی بین زوار جلوگیری شود.

صابری‌نیا تصریح کرد: پایگاه‌ها و کمپ‌های بهداشتی وزارت بهداشت و پایگاه‌های اورژانس کشور در مرزهای شلمچه، مهران، چزابه و خسروی به صورت بیست و چهار ساعته مستقر است و علاوه بر رسیدگی به بیماران اورژانسی، آموزش‌های لازم را برای مدیریت بیماری‌ها به زائران ارائه می‌کنند.

به گفته وی، طی ده روز گذشته حدود 40 هزار زائر به مراکز و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کرده‌اند و اورژانس‌های بیمارستانی و بیمارستان‌های کرمانشاه و ایلام برای بستری کردن و ارائه خدمات درمانی به زائران بیمار به حالت آماده باش هستند.صابری‌نیا با اشاره به فوت چند نفر از هموطنان در ترافیک جاده‌ای مسیر کربلا گفت: علاوه بر آن تعدادی بیمار مبتلا به بیماری‌های تنفسی حاد داریم که در بیمارستان تازه تاسیس مهران بستری شده‌اند.

آغاز اجرای طرح نذر خون در مهران

رئیس سازمان انتقال خون استان ایلام گفت: سه سامانه اهدا و نذر خون با همکاری استان‌های ایلام، کرمانشاه، همدان و تهران در شهر مرزی مهران از دیروز به مدت سه روز دایر شده است.

مجید زینلی افزود: در طرح نذر خون، زائران عتبات عالیات با مراجعه به پایگاه‌های سیار انتقال خون مستقر در مرز با تکمیل فرم اهدا، نام خود را در سامانه انتقال خون کشور ثبت می‌کنند.

وی افزود: طرح نذر خون موجب ساماندهی و در دسترس بودن اهداکنندگان خون در سراسر کشور می‌شود تا در مواقع ضروری و روزهای خاص به این افراد برای اهدای خون فراخوان داده شود.رئیس سازمان انتقال خون استان ایلام اضافه کرد: یکی دیگر از مزایای این طرح جلوگیری از فسادپذیری خون است، زیرا معمولا بسیاری از اشخاص در زمان‌های خاصی چون تاسوعا، عاشورا، شب‌های قدر و روزهایی مانند این ایام با نیت نذر به پایگاه‌های انتقال خون در سراسر کشور مراجعه و خون اهدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در این مواقع انتقال خون با حجم زیادی از افراد اهداکننده مواجه می‌شود که بیشتر این خون‌ها بدون استفاده مانده و فاسد می‌شوند، از این‌رو برای پیشگیری از این موضوع، در طرح نذر افراد با پر کردن فرم در هر زمان که مورد نیاز باشد به پایگاه‌های انتقال خون استان‌های محل سکونت فرا خوانده می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها