با محمد فیلی، بازیگر سریال غیرعلنی

حـرف حرف حاج عباس است

گفت‌و‌گو با محمد فیلی، بازیگر سریال دولت مخفی

فراز و فرود نقش سرهنگ در اردوگاه

محمد فیلی تاکنون در نقش‌های متفاوتی در سریال‌های روزی روزگاری، تفنگ سرپر، مختارنامه، پشت کوه‌های بلند، چاردیواری و روزهای به‌یادماندنی بازی کرده است. او را این روزها در سریال دولت مخفی در نقش سرهنگ جودت می‌بینیم، سریالی که از شبکه دو پخش می‌شود. در این سریال جودت فرمانده ایرانی‌ها در اردوگاه اسرا در عراق است. با او درباره نقش‌اش در دولت مخفی به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۷۴۸۱۲۸
فراز و فرود نقش سرهنگ در اردوگاه

در سریال دولت مخفی نقش سرهنگ جودت را بازی می‌کنید. از آنجا که قبلا هم در سریال‌های دفاع مقدس بازی کرده‌اید، این نقش چه ویژگی‌هایی داشت که بازی در آن را پذیرفتید؟

وقتی نقش سرهنگ جودت برای بازی در سریال دولت مخفی به من پیشنهاد شد، خیلی خوشحال شدم، چون همیشه از بازی در آثاری که با موضوع دفاع مقدس تولید می‌شود، لذت می‌برم و هر چقدر هم چنین نقش‌هایی را بازی کنم، سیر نمی‌شوم، چون من به عنوان هنرمند موظف هستم با بازی در آثار دفاع مقدس سختی‌هایی را که اسرا دیده‌اند برای جوانان به تصویر بکشم.

گرچه سال‌های زیادی است که از جنگ فاصله گرفته‌ایم، اما لازم است برای آشنایی نسل امروز با ارزش‌های دفاع مقدس چنین آثاری تولید شود. باید فرهنگ دفاع مقدس برای جوانان به یادگار بماند تا آنها بدانند که آرامش امروزشان راحت به دست نیامده و خون جوانان زیادی برای پاسداری از این مرز و بوم ریخته شده است. بنابراین هر چقدر هم در این حوزه سرمایه‌گذاری شود باز هم کم است و باید تولید آثار دفاع مقدس گسترش یابد.

من در آثار دفاع مقدس نقش‌های متنوعی را بازی کردم، اما نقش سرهنگ جودت ویژگی خاص خود را داشت که آن را پذیرفتم. به نظرم سریال دولت مخفی از زاویه‌ای تازه به جنگ نگاه کرده که برای من به عنوان بازیگر جذاب بود.

وقتی هم فیلمنامه را خواندم، متوجه شدم شخصیت‌پردازی‌ها خیلی درست درآمده و شخصیت سرهنگ جودت هم شسته رفته است. همه این مسائل باعث شد تا بازی در این سریال را بپذیرم.

یعنی هر اثری در حوزه جنگ تولید شود، حتی اگر از نقش خوشتان هم نیاید آن را می‌پذیرید؟

نه، طبیعی است که اگر من به عنوان بازیگر نتوانم نقش را باور کنم، نمی‌توانم در اجرا هم آن را درست دربیاورم. بنابراین نقش‌هایی را می‌پذیرم که آنها را دوست داشته باشم و خوشبختانه همیشه نقش‌های پیشنهاد شده این ویژگی را برایم داشته است و من هم با بازی در چنین آثاری دین خودم را نسبت به جنگ ادا می‌کنم.

کدامیک از ویژگی‌های شخصیتی سرهنگ جودت را بیشتر دوست دارید؟

سرهنگ جودت فرمانده اردوگاه اسرای ایرانی است. او شخصیت پیچیده و توداری دارد و با کارهایی که انجام می‌دهد گاهی مخاطب فکر می‌کند او با عراقی‌ها زد و بند دارد، در حالی که این طور نیست و او فقط به فکر اسرا است و می‌خواهد آنها آسیب کمتری از سوی عراقی‌ها ببینند.

ضمن این‌که جودت سرهنگ بازنشسته نظام شاه است و اسارت او به تحولاتی در روحیاتش منجر می‌شود و او علاقه‌مندی خودش را به نظام اسلامی نشان می‌دهد. همین پیچیدگی‌های سرهنگ جودت برایم جذاب بود و به من انگیزه می‌داد تا با انرژی بیشتری این نقش را بازی کنم.

درآوردن پیچیدگی‌های شخصیتی سرهنگ جودت کارتان را سخت نمی‌کرد؟

مسلما سختی‌های خاص خودش را دارد، اما وقتی ایفای یک نقش برای بازیگر جذاب می‌شود که او را به چالش وا دارد. باید سعی می‌کردم دوگانگی سرهنگ را در نقش در بیاورم. مسلما وقتی نقش تک‌بعدی نباشد، بازیگر باید ظرافت‌هایی را در کارش رعایت کند و من هم تلاش کردم تا این اتفاق در بازی‌ام بیفتد. امیدوارم که بینندگان از کارم راضی باشند.

بیشتر صحنه‌هایی که شما بازی می‌کنید، طولانی است و به اصطلاح سکانس پلان است، این کار شما را دشوار نمی‌کرد و در مجموع کار با راما قویدل چطور بود؟

هر کارگردانی در کارش سبک و سیاق خودش را دارد. آقای قویدل هم بنابه سبک خودش از ما بازی می‌خواست. گاهی یک اشتباه کوچک در پایان یک نمای طولانی باعث می‌شد تا ضبط تکرار شود و همین سخت بود، اما به نظرم این سختی‌ها به شیرینی کار اضافه می‌کرد و کار با قویدل هم برایم تجربه خوب و تازه‌ای بود.

چنین تجربه‌هایی باعث می‌شود تا بازیگر هم خودش را محک بزند و متوجه شود چند مرده حلاج است. بنابراین کار در کنار آقای قویدل و دیگر عوامل سریال دولت مخفی لذتبخش بود.

شما تجربه بازی در ژانرهای گوناگون از جمله تاریخی، اجتماعی و دفاع‌مقدس را دارید، آیا گونه و موضوع یک اثر برایتان اهمیت دارد؟

آنچه برایم اهمیت دارد نظر مردم است. من برای مردم بازی می‌کنم و دوست دارم آنها از بازی‌ام لذت ببرند. ژانر و گونه کار برایم فرقی ندارد. فقط دوست دارم کاری که انجام می‌دهم مورد توجه مردم قرار بگیرد و آنها خدای نکرده با خودشان نگویند که وقت‌شان برای دیدن بازی من تلف شده است. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها