جهانگیری در شورای اداری همدان:

22 میلیارد دلار ارز بر باد رفت

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: معاون اول رئیس‌جمهور به بانک مرکزی دستور داد تجار ایرانی در هر کشوری که بانک ایرانی وجود دارد، ارز خود را تحویل دهند و معادل آن را به نرخ ارز آزاد در کشور تحویل بگیرند و این امر از دیروز ابلاغ شده است.
کد خبر: ۷۴۵۲۵۶

به گزارش فارس، ولی‌الله افخمی‌راد دیروز در چهل و هشتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: این موضوع مشکل بزرگی را از پیش پای تجار برمی‌دارد.

وی به دلایل نرسیدن به موفقیت کامل در بازار روسیه اشاره کرد و گفت: استنباط ما این است که طرف روسی به فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری برای توسعه تجارت با ایران توجه لازم را نشان نمی‌دهد. وی تعرفه بالا برای ورود کالا به روسیه را از جمله موانع مهم دانست و افزود:‌ وقتی ورود کالا از ایران به روسیه با تعرفه بسیار بالاتری نسبت به دیگر کشورها انجام می‌شد، طبیعی است که نتوانیم کالای رقابتی به روسیه بفرستیم، حتی در جلسه چند روز گذشته که در باکو برگزار کردیم، به این موضوع پرداختیم که آیا می‌توانیم با امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین ایران، آذربایجان و روسیه کالاهایمان را از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه ارسال کنیم، اما اینها نیز در حد حرف و گفت‌وگو بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت به حضور وزیر توسعه اقتصادی روسیه در ایران و امضای تفاهم‌نامه‌ای اشاره و اظهار کرد: در جلساتی که با ایشان داشتیم، مشکل صدور روادید و تعرفه بالا را عنوان کردیم که در تفاهم‌نامه‌مان نیز این بحث‌ها مورد تاکید قرار گرفت، اما تصور من این است که حتی اگر مشکل بانکی هم برطرف شود، تجار ایرانی توفیق چندانی در بازار روسیه نداشته باشند، باید از روس‌ها مصرانه بخواهیم مشکل را حل کنند، وگرنه همه چیز در حد حرف باقی خواهد ماند.

آغاز به کار بانک ایرانی در روسیه

درهمین حال، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از رایزنی بانک مرکزی با یک بانک روسی به منظور تسهیل واردات از روسیه خبر داد.

مجتبی خسروتاج در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که به‌رغم کاهش تراز تجاری، روسیه حجم زیادی از ذخایر ارزی خود را برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی وارد بازار کرد که بتواند از کاهش ارزش پول ملی خود جلوگیری کند، گفت: اما اقتصاد‌دانان به این کشور هشدار داده‌اند که این روش را رها کرده و ادامه ندهند، زیرا در شرایط فعلی شاهد خروج سرمایه از روسیه هستیم. وی روسیه را تنها کشوری دانست که همواره تراز تجاری مثبت داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: کاهش قیمت نفت تهدید دیگری برای اقتصاد روسیه است و در چنین شرایطی کشورمان باید تلاش کند از فرصت‌های موجود در روسیه بخوبی استفاده کند و در این میان دولت وظیفه دارد بستر حرکت را فراهم کند که موضوع اول در رابطه با افزایش روابط با روسیه و حل مسائل بانکی است.

خسروتاج با بیان این‌که امروز «بانک میل بیزینس» به عنوان یک بانک ایرانی در روسیه پاسخگوی صادر‌کنندگان ایرانی است، گفت: هر صادر‌کننده‌ای که به صورت رسمی با روسیه کار می‌کند در قالب این بانک می‌تواند اقدام به گشایش اعتبار اسنادی کند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پوشش ریسک صادراتی به روسیه نیز افزود: توافق‌نامه‌ای در این زمینه میان صندوق ضمانت صادرات کشورمان با صندوق ضمانت روسیه به امضا رسید که امیدواریم راهگشای صادر‌کنندگان در این زمینه باشد. وی تصریح کرد: برای واردات از روسیه نیز طرف روسی بانکی مشخص کرده که رایزنی‌های بانک مرکزی با آن در حال انجام است و بزودی شاهد آن خواهیم بود که ال‌سی از ایران برای واردات از روسیه باز می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها