عرضه نسخه‌های جدید از محبوب‌ترین کنسول بازی همراه جهان

نینتندو دو مدل جدیدی از کنسول بازی همراه 3DS را معرفی کرد

پلی استیشن، ایکس باکس یا PC؟ قسمت دوم (مشخصات کلی + هزینه)

کدام کنسول بازی مناسب شماست؟ (بخش دوم)

امروزه تنوع در بازار سرگرمی واقعا زیاد است و انتخاب بین یکی از کنسول‌ها و چشم بستن روی گزینه‌های دیگر چندان ساده نیست. به شما نکاتی را خواهیم گفت تا در این تصمیم‌گیری با فراغ خاطر بیشتری عمل کنید.
کد خبر: ۷۴۱۴۸۲
کدام کنسول بازی مناسب شماست؟ (بخش دوم)

جام جم کلیک: کنسول‌های Xbox 360، Playstation 4 و Nintendo Wii کنسول‌های نسل هفتم هستند که از سال 2005 با عرضه‌ی X360 شروع شد و با عرضه‌ی PS3 و Wii ادامه پیدا کرد. X360 و PS3 از نظر قدرت تقریبا برابر هستند. کنسول X360 از پردازنده‌ی سه هسته‌ای زنون 3.2 گیگاهرتز PowerPC و PS3 از Cell Broadband Engine 3.2 گیگاهرتز بهره می‌برد. تا مدت‌ها پس از عرضه، مقایسه‌هایی که بین بازی‌های اجرا شده روی دو کنسول انجام می‌شد، حکایت از برتری نسبی X360 از نظر گرافیکی داشت. معمولا بافت‌ها و سایه‌پردازی‌ها روی ایکس باکس نمود بهتری داشت و خرابی و افت و فریم کمتری از این کنسول گزارش می‌شد. از همان ابتدا گفته می‌شد که این مسئله به خاطر سخت بودن کار با سخت‌افزار PS3 است که با ورود به سال آخر نسل هفتم و عرضه‌ی بازی‌های انحصاری بیشتر، PS3 این حرف را در عمل ثابت کرده و رسما ایکس باکس را جا گذاشت.

پردازنده‌ی گرافیکی X360 نیز ATI Xenos 500 مگاهرتزی و پردازنده‌ی PS3، محصول مشترک سونی و انویدیا، Reality Synthesizer 550 مگاهرتزی بود. حداکثر حجم دیسک سختی که تا امروز برای X360 ارائه شده، 320 گیگابایت و برای PS3 500 گیگابایت است. همینجا تاکید می‌کنیم که این حجم‌های بالا برای کسانی ارائه شده که از شبکه‌های تحت قرارداد این شرکت‌ها اقدام به دانلود فیلم و بازی و محصولات دیگر می‌کرده‌اند. اگر بخواهید ایکس باکس بخرید، یک هارد 60 گیگابایتی هم کفافتان را می‌دهد. چرا که همه‌ی بازی‌های این کنسول در بازار، روی دی.وی.دی عرضه می‌شوند و کمتر عنوانی نیاز به نصب فایل روی هارد دارد. اگر دوست دارید بازی‌هایتان را دانه‌دانه مزمزه کنید و به اتمام برسانید، با نصب و پاک کردن بازی پس از اتمام، هیچ نگرانی برای پر شدن هارد خود نخواهید داشت. خیالتان هم از بابت ذخیره‌های بازی راحت. با نصب یا پاک کردن بازی و محتوای آن، فایل‌های ذخیره از بین نخواهند رفت و بعدا می‌توانید دوباره از جایی که بازی را ترک کرده‌اید تجربه‌ی خود را از سر بگیرید.

حکایت PS3 بازها حکایت دیگری است. X360 سیستم امنیتی ضعیف‌تری داشته و به همین خاطر خیلی ساده‌تر کرک شده است. برای همین است که بازی کردن با آن زیاد دنگ و فنگ ندارد. اما PS3 بازها مجبورند برای کار با این کنسول، حتما بازی‌ها را روی هارد بریزند و از روی هارد اجرا کنند. خود پروسه‌ی نصب بازی یک جور عذاب است و نگهداری و اجرای آن‌ها عذابی دیگر. اگر ایکس باکس باز باشید، همیشه آرشیوتان دم دست است و فاصله‌ی بین گذاشتن دیسک و اجرای بازی یک دقیقه است. اما بازی با PS3 یعنی تحمل چندین دقیقه برای کپی کردن و اجرای بازی. پس طبیعی است که هر چقدر هارد PS3 خریداری شده ظرفیت بیشتری داشته باشد، اذیت و آزار بازیکن هم کمتر می‌شود. اگر هم هارد PS3 شما ظرفیت کافی نداشت، می‌توانید یک هارد اکسترنال پاسپورتی بخرید و بازی‌هایتان را روی آن بریزید که قطعا به اندازه‌ی چند ثانیه بارگذاری بیشتر هم که شده، اذیتتان خواهد کرد.

کنسول Wii هم که مظلوم‌ترین کنسول در این بین (البته در ایران!) است و در حال حاضر قریب به مفقود است، از ابتدا به منظور فراهم کردن تفریح سالم برای کل خانواده ساخته شد. اگر اهل بازی‌های ساده و سالم برای تمام خانواده هستید، این کنسول بهترین گزینه برای شماست. گرافیک آن از همه‌ی کنسول‌های اشاره شده ضعیف‌تر است، اما بهترین بازی‌های کودکانه و خانوادگی را ارائه می‌کند. دسته‌اش هم ژیروسکوپی است و انواع ژان گولر را با آن می‌توان اجرا کرد. اگر با دسته‌ی بی‌سیم PS3 و X360 می‌توان روی زمین و در و دیوار بازی کرد، با دسته‌ی ژیروسکوپی Wii می‌شود از سقف آویزان شد و بازی کرد! بازی‌های این کنسول هم از طریق فروشگاه‌های اینترنتی بازی‌های رایانه‌ی قابل تهیه است. کافی است یک سرچ مختصر بزنید.

WiiU اولین کنسول نسل هشتمی است و حدودا دو سال از عرضه‌اش می‌گذرد. البته هنوز در نسل هشتمی بودنش شک و تردید وجود دارد. بعضی می‌گویند نسل هشت کشک است و هفتش گرو هشتش است و بیشتر از اینکه هیجان بدهد نعش کش است... ولی شوخی به کنار، این کنسول اصلا به موفقیت Wii دست پیدا نکرده و در حال حاضر ضعیف‌ترین عملکرد را بین کنسول‌های موجود دارد. اگر قصد خریدش را دارید، فعلا دست نگهدارید. اگر هم پولش را دارید، 4-5 تا بازی درجه یک دارد که باید اصلشان را بخرید. ضرر نمی‌کنید. اگر روزی کرک بشود، می‌توانید بازی‌های Wii را هم با آن اجرا کنید.

اما دو کنسول برتر این نسل در حال حاضر Xbox One و PS4 هستند که از نظر قدرت باز هم مشابه هستند. پردازنده‌ی PS4 غول هشت هسته‌ای AMD به نام جگوار، و پردازنده‌ی XOne هم هشت هسته‌ای اختصاصی مایکروسافت است. گرافیک هر دو کنسول توسط محصولات AMD اجرا می‌شود، اما از ظواهر امر سخت‌افزار PS4 باز هم قوی‌تر است. این امر از هم‌اکنون قابل مشاهده است. تازه‌ترین نمونه‌ای که دیدیم، فارکرای 4 بود که به وضوح جزییات PS4 بهتر بود.

اما اصل مطلب!

کرک شده‌ی هر دو کنسول PS3 و X360 در بازار وجود دارد. متاسفانه انگار نسخه‌های نوی PS3 در بازار کمیاب شده و به احتمال زیاد باید به دست دومش اکتفا کنید. نوی این کنسول در صورت یافت شدن حدود 1,900,000 تومان قیمت دارد و دست دومش حدود 900,000 تا 1,000,000 تومان. ایکس باکس هم نویش از 700,000 تومان شروع می‌شود تا 950,000 تومان؛ Xbox One با قیمت 1,500,000 تومان (کرک نشده) و PS4 به قیمت 1,600,000 تومان (کرک نشده). معلوم هم نیست که دو کنسول آخر کی کرک بشوند.

خرید دو کنسول نسل هشتمی ما حکم خربزه‌خوری دارد و در صورت ارتکاب این عمل باید پای هر بازی یک 200 هزار تومانی هزینه بدهید. البته ظاهرا سایت‌هایی هستند که بازی کرایه می‌دهند یا اشتراک ماهانه از شما می‌گیرند. مثلا با ماهی 30 هزار تومان، می‌توانید هر بار یک بازی از آن‌ها گرفته و هرچقدر دلتان خواست بازی کنید. خوبی این کار این است که هر ماه فقط 30 هزار تومان از جیبتان می‌رود و بدی‌اش این که هر زمان فقط یک بازی در دست خواهید داشت. اگر از آن دسته افراد هستید که سلایق خاص دارند (مثلا فقط شوتر یا اکشن ماجرایی یا نقش‌آفرینی بازی می‌کنید) این گزینه برای شما عالی است.

از آنجایی که دو کنسول نسل هفتمی ما کرک شده‌اند، می‌توانید بازی‌هایشان را با قیمتی بسیار پایین‌تر تهیه کنید. هر دی.وی.دی بین 3 تا 10 هزار تومان (بسته به انصاف فروشنده و کیفیت دی.وی.دی) قیمت دارد. بازی‌های PS3 را می‌توانید بدهید خود فروشنده‌ها با قیمتی مشابه برایتان نصب کنند.

در اینجا به پایان جمع بندی اولیه‌مان از مشخصات کنسول‌های بازی موجود در بازار می‌رسیم. لطفا قسمت‌های بعدی این مقاله را هم دنبال کنید تا درباره‌ی همه چیز این کنسول‌ها (دسته‌ی اصلی، دوربین، مشتری‌مداری و اعتبار و بازی‌های انحصاری و...) اطلاعات لازم را کسب کنید. مطمئن باشید در پایان این مقالات نه تنها با خیال راحت خرید خواهید کرد، بلکه مثل یک حرفه‌ای به دیگران هم مشاوره خواهید داد!

سیاوش شهبازی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسرت به دل!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
۰
۰
PS4 كنسولی بهتر هست انقدر مقاله را كش نده خوبیت نداره. دوستان ایكس باكس وان هم خوب هست ولی قدرت سخت افزاریش نسبت به پی اس 4 كمتر هست....................... اما 200 را كه حكم خون ریزی هست را خوب اومدی بدبختانه برای ما ایرانی ها اینجوری هست اگر دلار 1000 تومن بود بازی 50 هزار تومن بود نه 200 هزار تومن!!!!!!!!!!!!

نیازمندی ها