ابراهیم جعفری در همایش خطر جریان‌ها تکفیری:

بیشتر قربانیان داعش سنی اند

وظیفه ما در برابر خطر جریان‌های تکفیری

امروز همایش دو روزه «خطر جریان‌های تکفیری» در قم آغاز می‌شود. این همایش که تحت اشراف حضرات آیات مکارم‌شیرازی و سبحانی برگزار می‌شود، به بررسی ابعاد و ریشه‌های شکل‌گیری جریان‌های تکفیری در دوره معاصر خواهد پرداخت. این حرکت، اقدامی مفید است و عوامل آن، شایان قدردانی، زیرا جریان‌های تکفیری و شناخت مسائل و معضلات مرتبط با آنها، یکی از مهم‌ترین مسائل امروز جهان اسلام است و از این رو اقدام روشنگرانه در باب مساله تکفیری‌ها، حرکتی ضروری است که وظیفه آن بر دوش عالمان دینی و مراکز دانشگاهی و حوزوی است.
کد خبر: ۷۴۱۴۴۲
وظیفه ما در برابر خطر جریان‌های تکفیری

یکی از نکاتی که شایسته است در برنامه‌های همایش‌ها و نشست‌های اینچنینی مورد توجه قرار گیرد، انعکاس اخبار، مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده، در رسانه‌های دارای مخاطب غیرمسلمان است؛ زیرا جریان‌های تکفیری به اقدامات خشنی دست می‌زنند که به جهت اهمیت رویداد و هولناکی آن، خوراک مناسبی برای رسانه‌هاست. از این رو هرچند جریان تکفیری، یک جریان حداقلی و انحرافی در جهان اسلام است، ولی به سبب حضور این جریان در رسانه‌ها و حضور کمتر و بی‌سر و صداتر جریان‌های متعارف، اصلی و اعتدالی اسلامی در رسانه‌های جهان، عمدتا اسلام برای غیرمسلمانان جهان تداعی‌گر اقدامات تکفیری‌هاست.

اما اگر مقالات و بررسی‌های ژرف با بیان شیوا و قابل فهم برای عموم، در رسانه‌های جهان در باب چگونگی افکار و اقدامات تکفیری‌ها و بیگانگی آنها از سنت اسلامی، بخوبی انعکاس داده شود و این مطلب که تکفیری‌ها در اصل و اساس با خود مسلمانان دشمنی دارند و اقلیتی در جامعه اسلامی هستند که اکثریت این جامعه را مرتد و مشرک می‌دانند، در آن صورت، معیت تداعی اسلام و جریان‌های تکفیری بسیار سست خواهد شد.

این رسالتی است که بر دوش همه مسلمانان است و البته در درجه نخست بر دوش عالمان دینی، فضلای حوزوی و دانشگاهی است که شناخت عالمانه‌ای از اسلام دارند. برخی از علما و فضلای حوزه و دانشگاه در انجام این روشنگری، پیشگام شده‌اند، باشد که با بسیج اهالی علم دینی، این مهم به بهترین شکل به انجام برسد و ننگ جریان تکفیر از پیشانی جهان اسلام زدوده شود.

حسین برید - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها