آرش نام یوزپلنگی است که تصویرش این روزها جهانی شده و کارشناسان مسابقه مجله BBC WILDLIFE در سال 2014 از بین 900 قطعه عکس شرکت داده شده در مسابقه آن را به عنوان برترین عکس سال انتخاب کرده‌اند. هر سال عکس‌هایی که از سوی دوربین‌های تله‌ای در سراسر دنیا از حیات وحش گرفته شده در این مسابقه شرکت داده می‌شوند. مرتضی اسلامی دهکردی، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: این عکس در سال 91 و در منطقه‌ای به‌نام گردنه قاسمی در خراسان جنوبی با دوربین تله‌ای ثبت شده است.
کد خبر: ۷۴۰۹۲۹

این در حالی است که باید یادآور شد تصویر دیگری نیز از حیات‌وحش کشورمان در این رقابت برگزیده شده، این تصویر نیز که از سوی دوربین‌های تله‌ای در پارک ملی ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش میاندشت شکار شده چند آهو را هنگام آب خوردن نشان می‌دهد که یکی از آنها مانند ژیمناستیک‌کارها پشتک زده است.

اسلامی دهکردی درباره جایزه این مسابقه می‌افزاید: 3000 پوند جایزه برترین عکس سال این مسابقه است که آن نیز کمک هزینه‌ای است برای کارهای پژوهشی که در حمایت از یوزپلنگ در کشورمان انجام می‌شود.

باید یادآور شد که در خوشبینانه‌ترین حالت جمعیت یوزهای کشورمان کمتر از 70 قلاده برآورده می‌شود، این درحالی است که باید تاکید کرد با توجه به نبود امکاناتی مانند دوربین‌های تله‌ای کارشناسان نمی‌توانند برآورد دقیقی از جمعیت این گونه در معرض خطر انقراض داشته باشند.

نکته اینجاست که برنامه‌های حمایت از یوز‌ها در کشور فقط با 30 دوربین تله انجام می‌شود، این درحالی است که برای چنین پروژه‌ای دست‌کم به یکصد دوربین تله‌ای نیاز است.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی در‌این‌باره یادآور می‌شود: دوربین‌های تله‌ای ابزاری اساسی برای پژوهش و حفاظت از این گونه است، اما این ابزار مصرفی است و خراب می‌شود، برای نمونه در برخی موارد سیلاب‌ها به آن آسیب می‌رساند یا سرقت می‌شوند.

قیمت دوربین‌های تله‌های با توجه به مدل آنها متفاوت است، اما می‌توان گفت چنین دوربین‌هایی دست‌کم دو میلیون تومان قیمت دارند.

این دوربین‌ها به سنسورهای حرارتی و حرکتی مجهز هستند و زمانی که گونه‌های جانوری از مقابل آنها عبور می‌کنند تصویرشان ثبت می‌شود.

باید تاکید کرد که انتخاب تصویر یوز ایرانی به عنوان برترین عکس سال مسابقه مجله BBC WILDLIFE اهمیت توجه به این گونه در معرض خطر انقراض را نشان می‌دهد، بنابراین باید امیدوار بود مسئولان کشور نیز با حمایت‌های ویژه خود از این گونه مانع آن شوند که یوز ایرانی سرنوشت مشابهی مانند شیر و ببر ایرانی پیدا کند.

مهدی آیینی‌ / ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها