شامگاه جمعه بیست و سوم آبان، مراسم اختتامیه هفته ترویج علم و اعلام برندگان پانزدهمین دوره ترویج علم به همت انجمن ترویج علم ایران در سالن سعدی برج میلاد تهران برگزار شد. هیات داوران جایزه ترویج علم سال 1393، نخست از کتابخانه حسینیه ارشاد به دلیل «تلاش پیگیر، مسئولانه، هدفمند، همه‌جانبه و اخلاقی برای دسترس‌پذیر کردن اطلاعات و همگانی کردن دانش و آگاهی از طریق فراهم کردن محیطی اعتمادآفرین، جذاب، روزآمد و کاربرپسند» با اهدای لوح و تندیس قدردانی کردند.
کد خبر: ۷۳۸۷۸۴

ماهنامه‌ نجوم به دلیل «23 سال انتشار مستمر و تلاش برای ایجاد و رشد اجتماع علمی در عرصه دانش نجوم، مبارزه با شبه علم و خرافات، پایبندی به معیارهای رعایت دقت و صحت علمی، علمی کردن زبان فارسی و کوشش در این راه که علم بخشی از فرهنگ ایران زمین شود» دیگر برنده جایزه ترویج علم امسال معرفی شد. همچنین هیات داوران دکتر محمدرضا خواجه‌پور و دکتر حسین معصومی‌همدانی را به علت «یک دهه تلاش نوآورانه در انتشار 15 مجلد از مجموعه درخشان «دانش معاصر» که علاوه بر دقت علمی و پاکیزگی زبانی از تنوع موضوعی و کیفیت مناسب ترجمه نیز برخوردار است» شایسته دریافت جایزه دانستند.

مجید محسنی، برنده دیگر جایزه ترویج علم امسال بود. دلیل انتخاب وی «25 سال تلاش عملی برای ارائه الگویی متفاوت از آموزش، «یادگیری با طعم لذت» و کوشش بی‌خلل برای ارائه درکی درست از علم و همگانی کردن اندیشه‌های آموزشی در میان معلمان و آموزشگران علم» عنوان شد. همچنین جایزه ترویج علم سال 1393 ویژه معلمان مناطق محروم «به دلیل 29 سال خدمت صادقانه در آموزش و پرورش عشایر کشور در سطوح مختلف و مشارکت در تربیت نزدیک به 700 آموزگار عشایر» به محمد نادری‌دره‌شوری اعطا گردید. اما دیروز در پایان مراسم اختتامیه ناگهان فرد ناشناسی مقابل سِن رفت و ادعا کرد که پزشک است و مدل استانداردی را آماده کرده و نظریاتش مورد توجه قرار نمی‌گیرد!! لازم نبود پزشک باشید تا متوجه پوچی ادعا شوید. نوع برخورد استادان و حاضران کافی بود متوجه شوید اولین‌بار نیست که در همایشی این فرد را با حرکات عجیب و غریبش می‌بینند! صرف‌نظر از ارزشمند بودن حرکت انجمن ترویج علم ایران در قدردانی سالانه از برترین‌های حوزه ترویج علم، به نظر می‌رسد توجه به کیفیت دعوت از حاضران در این برنامه می‌تواند به برگزاری هر چه نظام‌مندتر مراسم اختتامیه کمک شایان توجهی کند. البته این به آن معنی نیست که حتما مانعی برای حضور علاقه‌مندان نه‌چندان سرشناس مهیا شود؛ بلکه در نظر گرفتن ساز و کار مشخصی برای ممانعت از حضور افرادی که حضور در مراسم اختتامیه و رودررو شدن با چهره‌های سرشناس علمی را فرصتی برای نشان دادن ادعاهای توخالی خود می‌بینند در بالاتر رفتن وجهه برگزاری این مراسم و ارائه جلوه جذاب‌تر جایزه آن قطعا موثر خواهد بود.در این بین شاید شناسایی، گفت‌وگو و سعی در قانع کردن این افراد که کم تـــعداد هم نیستند و نظریه‌ها و ادعاهای غیر علمی خود را نظریه‌های جدید علمی می‌دانند که به آن بی‌توجهی می‌شود، موثر باشد.

کاظم کوکرم / دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها