بارندگی‌های اخیر و پایین رفتن بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی اطراف تالاب گندمان در استان چهارمحال و بختیاری، موجب جمع شدن آب در سطح این تالاب و حضور دوباره پرندگان مهاجر بعد از چند سال خشکسالی در آن شده است.
کد خبر: ۷۳۸۶۶۸

به گزارش مهر، یک کارشناس منابع طبیعی و محیط‌زیست با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که تالاب‌های کشور از جمله تالاب گندمان را با مشکل مواجه کرده، کم‌آبی است، گفت: رعایت نکردن حقابه‌ها، چه برای رودخانه‌ها و چه چشمه‌ها و بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی اطراف تالاب گندمان موجب خشک شدن این تالاب شده است.

هومان خاکپور با اشاره به این‌که پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی تالاب گندمان در پی بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی منطقه، تالاب را در مسیر خشک شدن کامل قرار داده بود، افزود: کم شدن آب تالاب و به‌هم خوردن تعادل اکوسیستم تالاب، شرایط را برای زندگی جانوران و پرندگان تالاب بسیار سخت کرده بود، اما در این موقع از سال که سطح برداشت آب‌های کشاورزی بسیار پایین می‌آید و از سویی بارش‌های خوب در منطقه وجود دارد، نشانه‌های حیات دوباره در تالاب گندمان مشاهده می‌شود.

به گفته وی، یکی دیگر از اقداماتی که موجب احیای تالاب گندمان شده، احداث یک بند خاکی توسط محیط‌زیست استان است که از خروج آب تالاب جلوگیری کرده و موجب شده است آب بخش اعظمی از سطح تالاب را فرا گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها