جام جم آنلاین گزارش می دهد

سینا؛ آشیانه جدید داعش

«ولایت سینا»؛ این نامی است که جماعت موسوم به انصار بیت المقدس پس از اعلام گروه تروریستی داعش در نوار صوتی منتسب به ابوبکر البغدادی برای بیعت با گروه های فعال در سایر کشورها برای خود انتخاب کرده است تا این بار مصر درگیر سناریوهای امنیتی جدیدی شود؛ سناریوهایی که از چند روز پیش با اتفاقات کم سابقه امنیتی در این کشور کلید خورده است.
کد خبر: ۷۳۸۵۹۰
سینا؛ آشیانه جدید داعش

به گزارش جام جم آنلاین، گروه تکفیری موسوم به انصار بیت المقدس به دنبال انتشار نوار صوتی ابوبکر البغدادی سرکرده داعش مبنی بر پذیرش بیعت گروه های دیگر، تغییر نام داده و اسم ولایت سینا (اشاره به تشکیل منطقه تحت رهبری داعش در سینای مصر) را برای خود انتخاب کرده است.

راشاتودی گزارش داد که ابوبکر البغدادی در این پیام از گروه های خارج از قلمروش خواسته بود که در صورت تمایل به بیعت با داعش باید نام گروه های خود را به ولایت (تحت امر داعش) تغییر دهند.

انصار بیت المقدس نام صفحه توییتر خود را نیز به ولایت سینا تغییر داده است.

با نام بیت المقدس به کام اسرائیل

نام قبلی این گروه اگر چه انصار بیت المقدس بود اما عملا منافع آن برای اسرائیل بوده است و همواره مصر را درگیر مسائل امنیتی آنهم درست در منطقه ای (صحرای سینا) کرده است که زمانی خط مقدم نبرد با صهیونیست ها بود.

انصار بیت المقدس در پی انقلاب سال 2011 مصر شناخته شد و هدف اعلامی از تاسیس آن چنانچه از نامش بر می آید حمایت از فلسطینی ها و مبارزه با اسرائیل بود اما در عمل پیکان تیز حملات خود را متوجه مصر و ارتش آن کرد. تقابل با ارتش مصر زمانی جدی تر شد که محمد مرسی رییس جمهور اخوانی از سوی نظامیان برکنار شد و انصار بیت المقدس علنا مانیفست خود را از اسرائیل ستیزی به جنگ علیه ارتش مصر تغییر داد.

گفته می شود این جماعت، عمده یارگیری خود را از میان عشایر صحرای سینا و بادیه نشینانی انجام می دهد که اوضاع اقتصادی نابسامانی دارند و می توانند در کنف حمایت مالی گروه های تکفیری وضعیت معیشتی مساعدتری داشته باشند.

تشدید حملات در روزهای بیعت با داعش

حدود یک هفته پیش انصار بیت المقدس در پیامی صوتی با صدای یکی از سران آن موسوم به «ابواسامه المصری» به قتل چند سرباز مصری اعتراف کرد و افزود: آنها سربازان طاغوت بودند.

نیمه ماه آگوست گذشته، این جماعت به منطقه الفرافره مصر حمله کرد و 22 نظامی مصری را به قتل رساند، اما این اولین و آخرین حمله جماعت انصار بیت المقدس نبود و چندین حمله دیگر علیه سربازان مصری را ترتیب داد.

چهار روز پیش، انصار بیت المقدس در اولین حمله پس از بیعت با خلیفه خودخوانده داعش به یگان های دریایی ارتش مصر در سواحل پورت سعید با قایق های موتوری حمله کردند اما ارتش مصر اعلام کرد که حدود 30 تن از آنها را بازداشت کرده و تعدادی نیز زخمی شده اند. همچنین 8 سرباز مصری ناپدید شدند.

دیروز جمعه، رسانه های مصری گزارش دادند که جماعت انصار بیت المقدس که حالا تبدیل به ولایتی داعشی شده، اعلام کرده که یک یگان دریایی ارتش مصر را به اسارت خود درآورده است.

هشدار درباره حمایت و دستور کار خارجی

در همین رابطه، برخی کارشناسان مصری از دستورکارهای خارجی در حمایت از داعش برای آشوب آفرینی این بار در مصر به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان عرب خبر داده اند.

طلعت مسلم ژنرال بازنشسته و استراتژیست مصری در گفتگو با ایلاف گفت: انصار بیت المقدس در حال یارگیری از افراط گرایان است و جنگ روانی شدیدی را علیه ارتش مصر آغاز کرده است.

مسلم افزود: گروه های تروریستی بیش از هر زمان دیگری شمشیرهایشان را برای ارتش مصر تیز کرده اند و دستور کاری خارجی در جریان است تا ارتش مصر تخریب و تضعیف شود... دستگاه های امنیتی با استفاده از گروه های تروریستی در حال پیشبرد اهداف خود هستند.

وی تصریح کرد: برخی دست های پنهان خارجی در حال مبتلا کردن مصر به سناریو و سرنوشت لیبی و عراق هستند.

جیهان منصور خبرنگار و مجری معروف مصری پیشتر قتل سربازان مصری به دست انصار بیت المقدس را «دستور کاری اسرائیلی» خوانده بود.

از سوی دیگر، دارالافتای مصر که پیشتر و در جریان صدور فتوای آیت الله سیستانی برای بسیج مردمی علیه گروه تروریستی داعش از این اقدام مرجعیت شیعی عراق استقبال کرده بود، در بیانیه ای پس از اعلام بیعت انصار بیت المقدس با ابوبکر البغدادی اعلام کرد: تروریست ها با توهم خلافت پیروان خود را فریب می دهند و از تشویق هایی همچون کنیزان سخن می گویند... آنها آیات قرآن و احادیث رسول اکرم (ص) را مطابق میل خود تفسیر می کنند.

داعش این بار کمر به تجزیه مهمترین کشور حال حاضر عربی و یکی دیگر از دشمنان تاریخی اسرائیل بسته است. در این میان به نظر می رسد مسئولیت طرف های واقعی مبارزه با تروریسم در منطقه برای ممانعت از تکرار سناریوهای سوریه و عراق به دست گروه های تکفیری و به نفع رژیم صهیونیستی در مصر از همیشه سنگین تر است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
وطندوست
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
۰
۰
باور كنید در این مساله مصر !هم اردوغان و هم ر‌ژیم صهیونیستی دست بدست هم داده میخواهند مصر وصحرای مصر را به جولانگاه داعش تبدیل كنند
afshin
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
۰
۰
تمام شواهد موجود از این حكایت دارد كه غرب در ابتدا با حمایتهای پنهان از گروه های تروریستی تكفیری قصد دارد كه منطقه را به آشوب بكشد و بعد به بهانه نجات بشریت به كشورهای منطقه لشكركشی كند و این تماما از یك نوع استعمار جدید حكایت دارد_و این برای كشور ما در صورت استفاده صحیح از موقعیتها میتواند یك موهبت الهی باشد و در صورتی كه از موقعیتهای طلایی استفاده نكنیم حوادث تلخی در انتظارمان خواهد بود.

نیازمندی ها