علیرضا حاتم از شیراز: چه تفاوتی بین دمای هسته و دمای سوکت وجود دارد؟ کدام‌یک مهم‌تر است بخصوص هنگام Overclock کردن دستگاه؟
کد خبر: ۷۳۸۰۵۷
پرسش و پاسخ: علیرضا حاتم از شیراز

علیرضا حاتم از شیراز: چه تفاوتی بین دمای هسته و دمای سوکت وجود دارد؟ کدام‌یک مهم‌تر است بخصوص هنگام Overclock کردن دستگاه؟

کلیک: سوال بسیار جالب و البته پیچیده‌ای است! دمای هسته و دمای سوکت یا همان دمای پردازشگر مرکزی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند، اما بررسی هر دوی آنها دارای اهمیت است.

دمای هسته یا همان Core Temp یک دمای غیرفیزیکی است که در یک مقیاس دلخواه اندازه‌گیری شده و به‌صورت درجه بیان می‌شود. به عبارت دیگر این دما را نمی‌توان دقیقا حرارت گرمایی به‌شمار آورد.

دمای سوکت یا دمای پردازشگر مرکزی، دمایی است که به وسیله‌یک حسگر حرارتی تعبیه شده روی سوکت مادربورد اندازه‌گیری می‌شود. این درجه حرارت کاملا فیزیکی است و دمای محیط و دمای داخل بدنه کیس رایانه می‌تواند در مقدار آن تاثیرگذار باشد.

توجه داشته باشید هر دو دما چه هسته و چه سوکت اهمیت دارند. دمای هسته به نوعی باتوجه به فعالیت پردازشگر مرکزی سنجیده می‌شود. هرچه فعالیت بیشتر باشد درجه دمای بیشتری به‌نمایش درمی‌آید و باتوجه به حداکثر توان هسته، درجه دمای حداکثر برای آن مشخص می‌شود. در این شرایط اجازه انجام فعالیت بیش از توان هسته به آن داده نمی‌شود.

باید توجه داشته باشید هنگامی که دمای سوکت اندازه‌گیری می‌شود، شرایط محیطی نیز در دما تاثیر می‌گذارد و در حالت معمول این دما بین 7 تا 10 درجه بالاتر از دمای هسته است. چنانچه فقط دمای سوکت اندازه‌گیری شود، ممکن است در شرایطی که هسته وضعیت مناسبی دارد بی‌دلیل فعالیت رایانه متوقف شود، زیرا ممکن است دمای سوکت، از حداکثر دمای مشخص برای هسته فراتر رود.

همچنین نمی‌توان اندازه‌گیری دمای سوکت را نادیده گرفت؛ زیرا ممکن است هسته فعالیت خاصی نداشته باشد و دمای غیرفیزیکی آن پایین باشد، اما به دلایل متعدد از جمله نبود عملکرد صحیح فن خنک کننده، دمای پردازشگر مرکزی افزایش یابد و عملکرد دستگاه با مشکل مواجه شود. پس نتیجه می‌گیریم بررسی هر دو دما اهمیت دارد و دمای هسته و سوکت به‌نوعی مکمل یکدیگر هستند تا مانع بروز مشکلات احتمالی بر اثر گرما یا پردازش بیش از حد شوند.

در عملیات اورکلاک، باتوجه به نیاز کاربر به انجام پردازش بیشتر، اغلب دمای هسته دستکاری می‌شود، زیرا دمای سوکت به محیط نیز وابسته است و شما می‌توانید با استفاده از فن‌های خنک‌کننده قوی‌تر، دمای سوکت را تا حد زیادی کاهش دهید، اما توجه داشته باشید افزایش ظرفیت دمای هسته کاری بسیار تخصصی و نیازمند دقت فراوان است زیرا افزایش بیش‌از حد این دما می‌تواند بسادگی پردازشگر مرکزی شما را بسوزاند.

چنانچه مشکلتان رفع شد می‌توانید در بخش نظرات همین مطلب، سایر کاربران را نیز مطلع کنید

آیا شما برای این پرسش، پاسخ مناسب‌تری دارید؟ خوشحال می‌شویم پاسخ پیشنهادی خود را در بخش نظرات در اختیار سایر کاربران قرار دهید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها