گفت‌وگو با محمدهادی قمیشی، بازیگر سریال «دولت مخفی»

«دولت مخفی» نگاه متفاوتی به جنگ دارد

محمدهادی قمیشی اولین بازی‌اش را در فیلم کوتاه «دیوانه از قفس پرید» تجربه کرد و بعد از آن در فیلم سینمایی «عبور» به ایفای نقش پرداخت.
کد خبر: ۷۳۷۷۰۶
«دولت مخفی» نگاه متفاوتی به جنگ دارد
او در طول این سال‌ها علاوه بر بازیگری در فیلم‌ها و سریال‌هایی همچون میعاد در سپیده دم، پس از باران، الماس بنفش و کلبه، طراح صحنه فیلم‌های آسمان هشتم، بهشت اینجاست، خانواده ارنست و بی‌همتا هم بود. او در سریال دولت مخفی نقش نایب صاحب مسافرخانه را بازی کرده که این روزها از شبکه دو پخش می‌شود. با او درباره این سریال به گفت‌وگو نشستیم.

شخصیت نایب در سریال دولت مخفی، روحیات خاص خودش را دارد و با این‌که چهره‌اش مثبت است، اما مخاطب با پیشرفت قصه متوجه می‌شود قصد سوءاستفاده را دارد. آیا برای ایفای این نقش ما به ازایی داشتید؟

همان‌طور که اشاره کردید روحیات نایب متفاوت با دیگر شخصیت‌های قصه سریال دولت مخفی است. وقتی این نقش به من پیشنهاد شد و فیلمنامه را مطالعه کردم از نقش خوشم آمد؛ چون تا به حال نمونه شخصیت نایب را بازی نکرده بودم. او یک آدم ویژه است. با این‌که چهره مثبتی دارد، اما سوء استفاده‌گر هم است و به دنبال خرید باغ و ماشین پرویز است.

مسلما وقتی نقش به بازیگر پیشنهاد می‌شود، باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا برایش جالب باشد. روحیات نایب هم برایم خیلی جذاب بود. در جامعه ما نمونه چنین افرادی زیاد است. بنابراین تلاش کردم خودم را به چنین شخصیت‌هایی نزدیک کنم تا بتوانم ماهیت نقش را در بازی در بیاورم.

ولی گریم نایب درونیات او را نشان نمی‌دهد و بیشتر چهره شما به افراد مثبت می‌خورد. خودتان چه نظری دارید؟

درباره گریم نایب با کارگردان و طراح گریم خیلی صحبت کردیم و نظر آقای برزیده (کارگردان) این بود که بهتر است چهره نایب مظلوم باشد. هدف او از این نوع گریم این بود که شخصیت نایب نباید با یک گریم خاص از قسمت اول مشخص شود، بلکه معتقد بود باید به مرور زمان و با جلو رفتن قصه شخصیت نایب به مخاطب معرفی شود.

در کارنامه شما نقش‌های مثبت زیاد دیده می‌شود، چطور شد این بار علاقه‌مند شدید نقش منفی بازی کنید؟

بازیگر انتخاب می‌شود و کمتر امکان انتخاب نقش را دارد. معمولا نقش‌های مثبت به من پیشنهاد می‌شود. فقط در سریال میعاد در سپیده‌دم نقش دو پهلو را بازی کردم، ولی در اکثر مواقع ایفاگر نقش‌های مثبت بودم. خوشبختانه این اتفاق در سریال دولت مخفی افتاد و توانستم یک نقش چند لایه را بازی کنم. شخصا علاقه دارم نقش‌های متفاوت را بازی کنم، اما در مرحله اول باید شرایطش برایم پیش بیاید.

نمی‌دانم در ایفای نقش نایب چقدر موفق هستم و مردم باید قضاوت کنند؛ چون داوران اصلی مردم هستند و آنها باید بگویند که چقدر کارم را درست انجام دادم. امیدوارم مردم از دیدن سریال دولت مخفی لذت ببرند.

به نظرتان فیلمنامه دولت مخفی چه ویژگی‌هایی دارد که بتواند آن را از دیگر آثار متمایز کند؟

قصه سریال دولت مخفی در چند مقطع تاریخی اتفاق می‌افتد که همین مساله به جذابیت‌های داستان اضافه کرده ضمن این‌که نویسنده این سریال نگاه متفاوت و جدیدی به جنگ داشت. معمولا وقتی سریال جنگی می‌بینیم بیشتر با صحنه‌های جنگ و توپ و تانک رو‌به‌رو هستیم، اما سریال دولت مخفی با یک قصه ملودرام و با خانواده‌ای شروع شد که درگیر ماجراهای متعددی هستند.

به نظرم این امتیاز سریال دولت مخفی است که نگاه متفاوتی به جنگ دارد، دیدگاهی که در دیگر سریال‌های جنگی ندیدیم. طبیعی است فیلم و سریال‌های زیادی درباره جنگ ساخته شده است، اما زمانی عوامل سازنده برنده هستند که بتوانند نگاه متفاوتی به موضوعی داشته باشند که قبلا بارها نمونه آن ساخته شده است و خوشبختانه این اتفاق خوب در سریال دولت مخفی افتاده است.

بخش‌هایی از این سریال به کارگردانی راما قویدل ساخته شده است. شما در این بخش‌ها هم حضور دارید؟

نه در صحنه‌هایی که من بازی داشتم، حسن برزیده کارگردانی کار را به عهده داشت.

قبل از سریال دولت مخفی با برزیده کار کرده بودید؟

بله، من از سال‌ها قبل ایشان را می‌شناسم. در سریال سیمرغ من در کنار برزیده بازی کردم که البته به غیر از بازی، طراحی صحنه سریال هم به عهده داشتم. حضور در این سریال باعث شد روحیات او را بیشتر بشناسم. به نظرم کارگردان خوبی است.

برزیده به کارش تسلط دارد و می‌داند مخاطبش چه می‌خواهد. شناخت مخاطب از سوی کارگردان اهمیت زیادی دارد. تا زمانی که کارگردان نتواند مخاطب را بشناسد، نمی‌تواند یک کار خوب ارائه بدهد. برزیده هم از آن دست کارگردانان موفق است.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها